Gå til innhold

SAS kjøper Airbus A321


Espen Øijordsbakken

Anbefalte innlegg

Heisann,

Fant denne lille snutten på Flight International sin hjemmeside: "SAS decides to buy A321s and leaves Boeing in cold".

Noen som vet noe mer?

------------------

Med vennlig hilsen,

Espen Øijordsbakken

http://home.c2i.net/fokker50" TARGET=_blank>Fokker 50 Panel Project

http://www.flightsimmers.net/fpda/" TARGET=_blank>Freeware Panel Designer Association

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette ble jo kjent for en stund siden. SAS har bestillt 12 A321 fly med 10 oppsjoner. De kommer ikke til å erstatte noen fly i SAS sin flyflåte pga størrelsen. SAS har jo ikke noe lignende fly i henhold til størrelse etc. etc.

Hvirs du vil vite mer kan du gå her: http://www.sasflightops.com"'>http://www.sasflightops.com" TARGET=_blank>http://www.sasflightops.com http://www.scandinavian.net"'>http://www.scandinavian.net" TARGET=_blank>http://www.scandinavian.net

På disse står det masse om dette...

------------------

MVH

Baard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott jeg at SAS kjøper airbus, pene fly, moderne og fullstendig datastyrte cockpiter og sikkert meget behagelige, + at dem er "billige" i drift og har tilnærmet like cockpiter sånn at pilotene kan fly både a320 og a330/340 uten noe ekstra utdanning (det er vel bare 757/767 hos boeing som er sånn)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bare en liten korreksjon (har hørt dette fra A320-flygere..):

Flygere kan ikke uten videre fly både A32X og A330/A340; det er en variantutsjekk for narrowbody og en for widebody. Med widebody kan man fly A340,A330,A310 og A300, og med narrowbody alle A320-variantene.

Imidlertid er tilleggsutdanningen for å ta den andre variantutsjekken svært liten.

Jeg synes A321 er et fint fly på alle måter, og håper at det går bedre denne gangen enn sist SAS kjøpte Airbus...... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tidlig på 80-tallet/slutten av 70-tallet (tror jeg det var) fant SAS-ledelsen ut at de skulle satse på Airbus A300. Pilotene var veldig for dette, da A300 var top of the line på den tiden. I forhold til flyene de erstattet (F28 m.m.) og trafikkmengden var de alt for store, og passet heller ikke til Skandinaviske forhold med korte rullebaner og mye fjell. For å holde profittmargin på noenlunde nivå, kuttet man antall avganger. Dette mislikte selvfølgelig kundene... Til slutt måtte man bite i gresset og levere tilbake alle flyene. SAS tapte temmelig mye penger på dette prosjektet.

På skolen min brukes dette som et godt eksempel på at man ikke sjekket hva kundene etterspurte før man tok strategiske beslutninger. Kundene etterspurte avganger som passet deres timeplaner, mens pilotene (og andre internt i selskapet) ønsket seg større, nyere og bedre fly.

Større er ikke alltid bedre.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeflott at SAS nå kjøper Airbus. Det er viktig både for sikkerhet og økonomi at Europa har en høyteknologibedrift som Airbus. Jeg ser med frykt hva som ville skje dersom Boeing ville bli enerådende som leverandør av fly. Vi kjenner alle til Microsoft sitt monopol og hva det har ført til. Hvis Boeng får enemarked, så vil prisen stige, kvaliteten (og derfor også flyene) vil falle og økonomi komme framfor sikkerheten. Jeg mistet all respekt for Boeing etter å ha lest en artikkel der Boeing prøvde å skjule feilen med haleroret på Boeing 737 etter en ulykke i USA. Etter dette så lurer jeg på om det i det hele tatt finnes noen moral i USA. Dette minner om GM, som kjente til en feil med en bestemt biltype der bilen, bokstavelig talt, gikk i luften hvis den ble påkjørt bakfra. Hvis blinklyset var på så var bensintanken plassert slik at alt tok fyr. Fabrikken regnet seg fram til at det var billigere å la noen liv gå tapt enn å utbedre feil, selv om de måtte betale erstatning. Kenneth Star var vist advokaten til GM i denne saken. Synd han ikke brydde seg like mye om "moral" da, som han senere gjorde som sexpoliti mot Clinton.

Jo større og bedre europeisk høyteknologi blir, jo mere vil dette styrke norske arbeidsplasser og FOU. Jeg håper derfor at Norge vil velge Eurofighter framfor F16.

Skal vi overleve som noe annet enn en bananrepublikk etter at oljen tar slutt, så må vi bidra i et teknologisk samarbeid med Europa. Vi må bruke pengen våre på en slik måte at vi selv får mest mulig igjen for dem. For SAS så vil et sterkere Europeisk næringsliv sørge for flere forretningsreiser innen Europa og større inntjening. Således vil de da få litt av pengene tilbake. Sev vil jeg konvertere fra Braathens til SAS hvis jeg får fly Airbus (mindre drivstoff bruker de jo også).

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...