Aleksander Berge Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Har jeg fått dette riktig for meg?: En flytur i dagslys: Oppstart av motor: beacon-lys Taxi: beacon og taxi Cleared for take off: Landings-lys, stobe, beacon og taxi. Climb: Landingslys, stobe, beacon og taxi. Over 10.000 fot: stobe, beacon Nav lys bruker bare når det er mørke. Er dette riktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Lysne Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Meiner eg har høyrd at strobelights ikkje skal på før man er kommen litt opp i lufta. Er det rett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Berge Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 tror ikke det. Da jeg var på Hamburg forrige uke, slo alle på stobe lys mens de ventet på take off. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Mulig dette med strobes kommer inn under lokale trafikkrestriksjoner for å begrense "lysforurensning". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Mener bestemt at STROBES slåes på før man taxer inn på RWY og slåes av etter landing når man har folatt rullebanen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Berge Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Det er det jeg tror å Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Tror gjør man i kirka Kanskje vi skulle spleise på denne så får vi endelig svar BTW, når vi snakker om lys. Hvorfor slukker de lys i cabin under takeoff / landing når det er mørkt ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Fordi du er da bedre tilpasset mørket hvis det eventuelt skulle skje en evakuering av flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Dette har med lokale prosedyrer å gjøre. Her i Rørosfly som jeg er elev nå slår vi på strobes ved holding line eller ved line up på rullebanen (avhengig av flytype og sjekkliste til de forskjellige flytypene). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Antun Pejakovic Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 I dagslys er det kun krav om beacon. I mørke må man også ha navlys og landing/taxi-lys. Er flyet utstyrt med strobes, bør man vente med å skru dem på til man er på rullebanen. God airmanship når man gjør run-up på holding er å sette flyet litt på skrå, slik at du ikke sandblåser flyet bak deg. Men står strobelysene på, får han som står bak deg stroben rett i fleisen. Jeg har selv stått på holding på Kjeller med 3 Warriors foran meg. Alle med nav og strobelys på. Selv i dagslys blender det no skikkelig. Men også taxi-lys bør skrus av når du ikke takser. Landing/taxi-lys på holding kan forstyrre fly på rullebanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.