Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg fått dette riktig for meg?: En flytur i dagslys:

Oppstart av motor: beacon-lys

Taxi: beacon og taxi

Cleared for take off: Landings-lys, stobe, beacon og taxi.

Climb: Landingslys, stobe, beacon og taxi.

Over 10.000 fot: stobe, beacon

 

Nav lys bruker bare når det er mørke.

 

Er dette riktig?

 

Skrevet

I dagslys er det kun krav om beacon. I mørke må man også ha navlys og landing/taxi-lys. Er flyet utstyrt med strobes, bør man vente med å skru dem på til man er på rullebanen.

 

God airmanship når man gjør run-up på holding er å sette flyet litt på skrå, slik at du ikke sandblåser flyet bak deg. Men står strobelysene på, får han som står bak deg stroben rett i fleisen. Jeg har selv stått på holding på Kjeller med 3 Warriors foran meg. Alle med nav og strobelys på. Selv i dagslys blender det no skikkelig.

Men også taxi-lys bør skrus av når du ikke takser. Landing/taxi-lys på holding kan forstyrre fly på rullebanen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...