Gå til innhold

Prosjekt "Norge rundt med småfly"!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Mens jeg stod å malte i dag, og sang på Postgirobygget's "En Sommerdag" sammen med kameraten min kom jeg til å tenke på at jeg kanskje skulle fly Norge rundt med mitt Cessna C117 på flight simulator!

Som dere kanskje skjønner blir det mye tid til tenking og undring i mine arbeidsdager..

Jeg har derfor bestemt meg for å satse på dette!

Dette vil da medføre at jeg vil ta meg "sommerferie" fra commercial aviation og satse på VFR flights og meg selv en stund frammover!

Min rute nedover Norge vil starte i Nord, hvor jeg vil følge kysten nedover, helt rundt til Oslo.

Regner med å bruke en liten uke på dette, kanskje en og en halv om jeg flyr lite eller at været blir ille (må bli i Oslo isåfall "")

Jeg vil også oppfordre andre til å "slå følge" om de ser at jeg er logget på, det er bestandig koslig med litt selskap når man svever 5000ft over bakken!

Jeg vil også utfordre flygeledere hos VATSIM om å logge seg på som TWR eller noe i den duren på de flyplassene jeg skal innom (det vil dere isåfall se på ServInfo når jeg er på vei), hvorav jeg tror en stor del av flygelederne har lite erfaring med VFR flights!

Jeg returnerer fra Alicante, opp til Oslo og videre til Alta før jeg starter på min første etappe i overmorgen etter arbeidstid..!

Håper på å se mange simmere og flotte flyplasser på min tur!

 

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

Vel, jeg er litt treg med å komme meg igang.

Det er så mye å gjøre i sommer, så jeg har ennå ikke kommet meg lengre enn Oslo, Gardermoen.

Flyr opp med B737 i morgen kveld tenker jeg, så starter jeg turen nedover Norge med min Cessna på Mandag etter arbeid!

 

Fortsatt flott sommer til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt FS siden FS 4. Har aldri satt meg inn i online flyging så jeg har ikke peeeiling på hva jeg skal gjøre i det heele tatt for å fly online. Går jo seff å trykke på de online greiene fra simmen men det blir jo ikke det samme. Jeg har hørt om en 3-4 programmer dere bruker samt masse ekstra. Skjønner ikke bæra. Noen som kan hjelpe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt FS siden FS 4. Har aldri satt meg inn i online flyging så jeg har ikke peeeiling på hva jeg skal gjøre i det heele tatt for å fly online. Går jo seff å trykke på de online greiene fra simmen men det blir jo ikke det samme. Jeg har hørt om en 3-4 programmer dere bruker samt masse ekstra. Skjønner ikke bæra. Noen som kan hjelpe???

Vel, det kreves som regel ikke mer enn 2 program for å spille online hos VATSIM.

SquawkBox og FS...

Men prøv å legg ut det samme innlegget her, så tror jeg du får mye bedre respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt opp ruten min nedover det ganske land!

Den er som følgende:

Alta

Sørkjosen

Tromsø

Bardufoss

Evenes

Helle

Bodo

Rossvoll

Kjærstad

Brønnøy

Namsos

Værnes

Ørland

Kvernberget

Molde

Vigra

Hovden

Anda

Sogndal

Flestland

Stord

Karmøy

Sola

Lista

Kjevik

Geiteryggen

Torp

Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk meg til å tenke på navn som f. eks; Kvinesdal. Myten er at stedet fikk navnet fordi det bare var ei kvinne igjen der etter Svartedauen. I Mandal var det bare en man igjen.. Bjelland fikk navnet sitt fordi den siste sauebjellen døde ut i natten for mange hundre år siden. Men de er sterkt tilbake!

 

Men Flestland og Mestland er også kjent under navnet Ingenmannsland. Grunnen sies er fordi ingen kan finne hvor det er på kartet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke vært mer logisk om Manndal het kvinesdal og omvendt? F.eks Kvinesdal ville jo være en dal full av menn og praktisk talt ingen kvinner, og ved å hete Mandal ville stedet leve opp til navnet sitt?

 

Ivar; ruten din minner veldig om "Norway Around in 7 Days" turen som var å finne på virtualcoastair.com en gang i tiden. Har du hentet inspirasjon fra ruten som ble fløyet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...