Gå til innhold

Har Braathens solgt fly??


Aadne Askildsen

Anbefalte innlegg

Braathens har solgt en hel haug med fly til et leasingselskap (tror de bare skal ha 3 fly igjen i egen park...eller tar jeg feil?).

Flyene leier Braathens tilbake igjen, men det er vel ikke nødvendigvis akkurat de samme flyene som leies tilbake, og at noen havner hos BA eller andre selskaper skal man ikke se helt bort fra.

Christian

[This message has been edited by birk (edited 08-02-2000).]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Finansavisen forleden har Braathens solgt 19 737-fly til et leasing-selskap. 14 skal leases tilbake iflg avtalen. Kan virke som de fem andre blir overført til BA.

Leasingmarkedet for passasjerfly vokser eksplosivt fordi utleierne tjener stort og flyselskapene sparer eieravgifter. I Norge blir staten og LV taperen.

Braathens valgte å selge bl.a for å rette opp det store underskuddet. Selskapet skal beholde seks 737-maskiner i egen stall iflg avisen.

Norges stolte flyselskap er ikke lenger hva det engang var...

Mvh

Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Braathens selger fly har ingenting med den operasjonelle driften å gjøre. Det er egentlig bare papirflytting. Sjekk det norske luftfartsregisteret for å se hvor mange av SAS- og Widerøe-flyene som er eid av dem selv. Det er under halvparten. Det er svært vanlig at leasingselskapene eier flyene og flyselskapene er operatører. Braathens trenger penger i kassen og dette er en grei måte å få det på. I tillegg er det nok et ledd i utfasingen av 400/500-modellen, da de fleste 700-modellene er eid av Braathens.

Ellers så mener jeg at LN-TUX er på vei ut av Braathens. Dette er en 500-maskin som kom fra Sverige. Mener den er blitt solgt eller forsøkt solgt etter leveringen av LN-TUH.

DANIEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hmmmmm........dette leasing greiene hørtes interessant ut! Jeg tipper en kan tjene GODE penger!!!

Det samme gjelder å kjøpe fly på bruktmarkede og selge dem igjen for et par-tre millioner mer. Hvis du har en bank som du kan godsnakke med, så burde det jo la seg gjøre!

....si du tjener en 10-12 millioner på et kjøp/slag, så dekker jo de alle utgiftene en måtte ha sammen med papirmøllen

eller??

:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den siste tiden har Widerøe, i likhet med SAS og Braathens solgt og tilbakeleid en rekke fly. Nå fikk jeg ikke til å sjekke luftfartsregisteret på nett idag, men svært mange av Widerøes fly er leaset. Tallet er også økende. Den eneste grunnen til at Widerøe tidligere har hatt økonomi til å eie endel fly selv er en gavepakke de fikk av staten for å kjøpe dash 8-100 flyene.

Ellers mener jeg bestemt at -TUX kom til under overtakingen av Transwede og at den nå er solgt.

DANIEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Daniel Skjeldam:

I den siste tiden har Widerøe, i likhet med SAS og Braathens solgt og tilbakeleid en rekke fly. Nå fikk jeg ikke til å sjekke luftfartsregisteret på nett idag, men svært mange av Widerøes fly er leaset. Tallet er også økende. Den eneste grunnen til at Widerøe tidligere har hatt økonomi til å eie endel fly selv er en gavepakke de fikk av staten for å kjøpe dash 8-100 flyene.

DANIEL

I stand corrected: 6 av Widerøes 28 fly er leaset...

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...