Gå til innhold

Flytype


Stig Harald Ådland

Anbefalte innlegg

Er det noen som har så god peiling på SAS sine fly at dei kan svare på dette spørsmålet: Flyet som heiter Hjorulv Viking, hvilken flytype er det??

Sjølv vil eg tippe dette er ein MD87, men eg vil være på litt tykkere is enn det. Har prøvd å finne det ut ved å titte på "baken" (DC9/MD8X forskjellen), men bildet er tatt ifra ein vinkel slik at eg ikkje klarer å se dette.

Dere lurer sikkert på hvorfor eg er så interessert i å vite dette og grunnen er at eg skal legge et bilde av HV ut på hjemmesiden min.

Hilsen

LN-STH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en MD-82 med produksjonsnummer 49998, levert 18. desember 1990. MEN - egentlig ser det ut til å opprinnelig være en MD-81 som er konvertert til MD-82.

Forskjellen er at -82 hadde JT8D-217 motorer som ga vel 20 K lbs, mens -81 hadde 19 250 lbs-motorer. Dette økte max takeoff-vekt, og litt lengre rekkevidde.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 25-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det, jeg har bilde av denne på airpics.com

Det ser veldig ut som SE-DIF ihvertfall.

(På registreringa.. er litt uklart bilde men.)

http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=sas0062'>http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=sas0062"'>http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=sas0062" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=sas0062

Denne her. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Og den er rapportert som en MD-87 også.

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst DIF det var, ja (stemmer visst det). La merke til at det stod registrering ved nesehjulet også (og då blei det DIF), så då var det altså ein MD87. Sier takk for all hjelp.

quote:

Følgende opplysninger fant jeg på nettet for en tid siden:

SE-DIF McDonnell Douglas MD87 49606 1989 0389 CY110 Hjorulv V.


Gunnar, hvor fant du disse opplysningene?

Hilsen

LN-STH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig Harald

Opplysningene kommer fra hjemmestedet 'Airlines of Norway', som Christian Hansen Kamhaug står bak. Adressen er http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/4686/index.html"'>http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/4686/index.html" TARGET=_blank>http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/4686/index.html

Der velger du først Operators, trykker på SAS, og så på Fleetlist helt nederst på siden. Da får du en oversikt som også inneholder Hjorulv Viking. Svakheten er at informasjonen der er litt for gammel. Skal du ha uptodate info, kan du gå til 'Commercial Jet Aircraft Census' (http://www.bird.ch/bharms/asrstart.htm), men der finner du ikke noe om Viking eller andre navn.

Hilsen Gunnar Flak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorene på MD-87 er Pratt & Whitney JT8D-217C. (SAS-versjon) Turbinmotorers effekt blir oppgitt i skyvekraft, og verdien er enten lb st eller kgp. Den aktuelle motoren har 20 850 lb (9 458 kg). Det er ca samme motorytelse som 737-500. Jeg vet ikke hvordan skyvekraft eventuelt kan omregnes til HK eller KW.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel motorene som er den enkleste måten å skille generasjonene med DC9-derivater fra hverandre. Er det knøttsmå motorer er det en DC9-x1, MD-8x har mye større motorer, mens MD-90 og 717 har fryktelig store motorer. Det jeg mener med "motorstørrelse" her er omfanget til bøtta motoren er puttet inni, altså er det greit få øye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Olav har skrevet ovenfor, er den mest iøyenfallende forskjellen at slutten av kroppen på MD-87 ikke ender i en spiss (konisk) men har en mer tverr, skrådd profil.

Jo, det er forskjell på motorene, ikke minst i ytelse. Men nacellene (motorhusene) er såpass lik at du skal være litt ekspert for å se forskjell. På DC-9 er de sylindrisk i utforming, og litt større thust reverser-system i forhold til nacellen. På MD-87 ser det ut som motorene "henger" en tanke i bakkant.

Hilsen Roald

PS. Når det gjelder dør bak, har også MD-87 en bakre utgang - trappen ned mellom motorene - men det var vel ikke det som mentes med at utgangsdør bak mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikkje utgangen som er mellom motorene eg mente, men den som er plassert rett foran motoren.

quote:

Motorene på MD-87 er Pratt & Whitney JT8D-217C. (SAS-versjon) Turbinmotorers effekt blir oppgitt i skyvekraft, og verdien er enten lb st eller kgp. Den aktuelle motoren har 20 850 lb (9 458 kg). Det er ca samme motorytelse som 737-500. Jeg vet ikke hvordan skyvekraft eventuelt kan omregnes til HK eller KW.

Hilsen Roald

Lurer litt til på det derre motorgreiene.

Er det én motor som har skyvekraft på 9 458 kg eller yter begge det tilsammen?

Vil dette si at motoren kan løfte 9458 kg 1m opp på 1sek (1HK løfter 75 kg 1m opp på 1sek) ?

------------------

Hilsen

LN-STH

[Edited by Stig Harald Ådland 02-02-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Roald Hansen:

På MD-87 ser det ut som motorene "henger" en tanke i bakkant.

Hilsen Roald


Motorene på MD-82, MD-83, og MD-90 henger også i bakkant, men det er best synlig på MD-90.

Døren foran motoren er en Servicedør, og brukes kun av Catering personell...

Forøvrig kan jeg nevne at ALLE disse er å regne som DC-9'er da den fulle betegnelsen for f.eks MD-87 er: DC9-87

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kenneth G. Sørensen:

Forøvrig kan jeg nevne at ALLE disse er å regne som DC-9'er da den fulle betegnelsen for f.eks MD-87 er: DC9-87

Nja, Kenneth, jeg er ikke helt enig i det du sier om den fulle betegnelsen på MD-modellene - opprinnelig fra McDonnel Douglas, nå overtatt av Boeing - har DC9 som en del av betegnelsen.

Det er riktig at da flyet fløy første gang 18. oktober 1979 hadde det betegnelsen McDonnel Douglas DC-9 Super 80, og Swissair var første kunde med første levering 12. sept 1980.

Flyet var en videreutvikling av DC9-50 "Classic" og var forlenget 4,34 meter, hadde økt vingespenn med 4,38 meter, høyere halefinne, nye leading edge ving slat, og nye motorer, og motorkontrollsystemer (PCS). Men ganske fort endret den navn til MD-8X, som var det offisielle navnet fra tidlig på 80-tallet.

Neste gang du går inn i en MD-8X, ta en titt på metallplaten til venstre i døråpningen, og se at det f eks står Model: MD-8X, produksjonsnummer og -dato. Intet spor av den gamle betegnelsen DC-9.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er som du sier, men:

Når vi f.eks får ned en SAS MD-87 fra OSL pga dårlig vær, så får vi også en teleks med lasterapporten.

På denne står det også flytype, og i dette tilfellet ville det stått: dc9-87....

Jeg aner ikke hvorfor, men det gjør det bare...

 

Kenneth Sørensen

Stuer/ De-Icer ved WF Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge JANE`S ,som de fleste flyinteresserte kjenner til,er hele MD-80 serien å regne som DC-9.Det står som følger:"MD-80 Series,current designation of DC-9 Super 80 series aircraft".

Dette inkluderer ifølge JANE`S, MD-81,82,83,87 og 88.

MD-90 og 95 (717) kommer i en egen kategori.

hilsen

Hans Petter Stue

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke dc9-81 kontra md-81 som ble diskutert men, i siste flynytt står det en hel artikkel om typeutsjekk på DC9-81. Denne er forskjellig fra MD-serien med blant annet analoge instrumenter istedetfor digitale bla på kunstig horisont, motordisplayer. DC9-81 har til forandring fra MD-serien heller ikke EFIS.

DANIEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke spikke fliser, men hos Boeings offisielle side http://www.boeing.com/companyoffices/history/mdc/graphics/hist147b.htm"'>http://www.boeing.com/companyoffices/history/mdc/graphics/hist147b.htm" TARGET=_blank>http://www.boeing.com/companyoffices/history/mdc/graphics/hist147b.htm står følgende:

quote:

A new designation system for the company’s commercial aircraft was introduced in 1983. It combined the "M" of McDonnell and the "D" of Douglas. First of the new airliners to use the designation was the MD-80.

The MD-80 Series of twin-jets featured many advances in technology and became the most successful Douglas commercial model in 50 years. Conceived as another stretched variant of the DC-9, the MD-80 made its first flight as the DC-9 Super 80 in 1979.

Jeg har tidligere beskrevet utviklingen av DC-9 fra basic-versjonen -10 via 21 til -51 og tilslutt Super 80 og overgangen til MD. Se http://flightsim.online.no/ubb/Forum5/HTML/000790.html"'>http://flightsim.online.no/ubb/Forum5/HTML/000790.html" TARGET=_blank>http://flightsim.online.no/ubb/Forum5/HTML/000790.html og innlegg i denne stengen, noen trinn ovenfor.

Jeg fastholder at betegnelsen nå er MD, og at "DC-9" forsvant i 1983.

Hilsen Roald

[This message has been edited by Roald Hansen (edited 06-02-2000).]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe av "forvirringen" kommer av at MD-80 serien fremdeles er sertifiserte etter den originale DC-9 typegodkjenningen (med en bunke endringer, naturligvis)? På den måten har man spart en mengde utgifter i utviklings- og sertifiseringsprosessen i forhold til en total nykonstruksjon. (Og så føles det litt godt å vite at man sitter i en flymaskin som fremdeles har mekaniske rorkontroller hvis elektronikken og hydraulikken skulle ta fri [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald jeg leste gjennom det du skrev om dc9 serien en gang til, og fant en feil.

Du skriver:

Den første DC-9 var -10-modellen (basic version), som første gang fløy og ble produsert i 1966. Den var kort - 31,82 meter, samme lengde som -20-serien (1970), og som SAS ennå har 4 stykker av. Det som skiller -10 og -20 er at 20-modellen fikk det lengre vingespennet til det som etterhvert ble brukt på 30-modellen, som vokste litt i lengde.

Den siste setningen stemmer ikke. DC9-10 kom først, så -30, SAS ba om en model som tok like mange pax som dc9-10 og hadde like gode eller bedre kortbaneferdigheter enn dc9-30, resultatet er dc9-20, som har dc9-10 kropp og dc9-30 vinger.

Dette var det jeg har lest hos prject freeware.

------------------

Bent Marius Engseth

2476 Atna

engsethn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Bent Marius Engseth:

DC9-10 kom først, så -30, SAS ba om en model som tok like mange pax som dc9-10 og hadde like gode eller bedre kortbaneferdigheter enn dc9-30, resultatet er dc9-20, som har dc9-10 kropp og dc9-30 vinger.

Hei, Bent Marius, og takk for korreksjonen. Skal vi være helt nøyaktig, er modell 20 det 4. medlemmet i DC9-familien. Både -30 og -40 var operativ før -20-modellen.

DC9-30 ble satt i trafikk i februar 1967. DC9-40 fløy første gang 28. nov 1967, og første leveranse var til SAS 29.(!) februar 1968. DC9-20 ble annonsert som en option i desember 1966, og første leveranse var i desember 1968, ti måneder etter at SAS tok i bruk -41.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...