Gå til innhold

"Røyk" fra fly


Håkon Aarøen

Anbefalte innlegg

hei alle!

satt på bussholdeplassen i formiddag i 10 minusgrader og studerte et jetfly sin ferd oppe i den knallblå, skarpe januarhimmelen... La merke til at dette flyet hele tiden la bak seg en gigantisk mengde "røyk"... dette "røykteppet" lå der i nesten en halv time etter at flyet hadde passert og bare utvidet og utvidet seg...etterhvert så det ut som det var en uendelig lang, smal sky som var der oppe... så det jeg lurer på er; hva slags stoff er det som danner disse skyene.. det kan da umulig være eksos.. en annen ting er at noen dager så ser du ikke noe stripe etter flyene i det hele tatt.. andre dager, som f.eks i dag er det helt ekstremt...

Noen med litt snøring på meteorologi som kan svare på dette?

mvh Håkon

------------------

Håkon Brekke Aarøen

(Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes)

haakon@ringnett.no

[Edited by Håkon Aarøen 24-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Er ikke noe meterolog, så jeg beveger meg på tynn is nå.

Denne skya som dannes, dannes spesielt når lufta er tørr og kald. Da vil den varme lufta(eksosen) fra flyet kondensere, og bli til små regndråper/is.

Ser du opp i himmelen med fuktig luft vil du se at disse "skyene" forsvinner fortere enn hvis det er tørr luft.

Veit ikke helt om det var dette du lurte på.

MVH

Krister Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Daniel Skjeldam:

Stemmer det ikke at turbopropmaskiner ikke avgir kondensstriper?


Hei, Daniel!

Som noen har vært inne på ovenfor, er kondensstripende vanndamp fra forbrenning av drivstoffet som fryser til iskrystaller. I klarvær vil sola skinne på dem høyt der oppe, akkurat som en sky oppe i de høye luftlag. Noen ganger forsvinner kondensstripene like etter at de er laget - bare noen flylengder etter flyet - og andre ganger er de synlige lenge etter at flyet har passert over deg.

De kommersielle turboprop-flyene flyr normalt ikke høyt til at vi ser "frosset" ekshaust. Men jeg har flere ganger sett kondensstripene fra C-130 Herc og C-160 Transall på tur til eller fra Bardufoss under militærøvelsene her nord.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 26-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar...

Var i alpene for to uker siden, på dager med klar himmel kunne man følge svært stor flytrafikk på himmelen, og det varierte mye om flyene hadde kondensstriper bak seg eller ikke. Kan stemme godt med forklaringen din siden det virket som om de flyene som ikke hadde kondenstriper gikk lavere enn de som hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. vingekondens...

Var i New York i slutten av november, og bodde på et hotell omtrent midt i innflygningen til en av rullebanene på JFK,

avstanden til de innkommende flyene var vel ca. 3-400 meter skulle eg tru, og de store kjempene dundret forbi heile dagen.

(O, lykksalige flyfreak [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Når disse flyene kom inn ble det dannet temmelig mye kondens over vingene, trolig på grunn av den høye luftfuktigheten kombinert med den høye angrepsvinkelen like før touchdown.

Forresten, Concorde bråker noe aldeles vanvittig... Trengte ingen vekkerklokke om morgenen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...