Gå til innhold

Engine runup site, hva er det?


Bent Marius Engseth

Anbefalte innlegg

ER det noen som vet hva en "engine runup site" er?

Fant et bilde på hjemmesiden til J. Sørensen, om Fornebu der. http://home.sol.no/~fnorum/jhs/images/fbs007.jpg"'>http://home.sol.no/~fnorum/jhs/images/fbs007.jpg" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~fnorum/jhs/images/fbs007.jpg

------------------

Bent Marius Engseth

2476 Atna

engsethn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har også sett at det finnes en run-up site langs taxebanen. På ENZV er det ved runway-entrance et skilt hvor det står "run-up" på. Tipper det er først og fremst beregnet for småfly som skal teste tenningssystemet i motoren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Det er riktig som Arne Olav sier at dette stort sett brukes av smaafly. Grunnen er at disse har enkelt sagt en bilmotor med dobbelt tenningsanlegg, dvs. to tennplugger pr. sylinder. Disse blir testet hver for seg foer take-off for aa sjekke at alt er i orden (slik at ikke motoren stopper paa 200 meter) og da er vi noedt til aa ruse opp motoren. Problemet er at propellen skaper en del thrust slik at stoev og skit blir virvlet opp og kastet bakover og kan skade andre fly/ting/personer. Derfor blir ofte flyplassene utstyrt med egne run-up omraader.

------------------

 

mvh

Knut A Kraemer

PS. Dette er sendt fra USA og jeg har ikke norsk tastatur,- derfor litt rare ord.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------------------------------------------------------

Hmmm for de som driver på med skate Board eller noe slik, ville jo dette være den perfekte plassen jo

--------------------------------------------------------------

Hadde politikerne vært like kreative som Tor Harald her, så tror jeg Fornebu hadde blitt mye bedre utnyttet i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Run Up site'en på Sola, ENZV er lite brukt. Hele greia ble bare sløsing av penger. Tror det var 40 millioner som ble brukt til å bygge den, så blir den så sjelden brukt.

Run up'en brukes også av jagerfly, når dem en skjelden gang er på Sola.. (ikke så ofte lenger)

Passasjerflya har en egen Engine Run up site på sola, den ligger motstående til Hangarene til Braathens. (ser ut som en pipe)

MVH

Krister Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krister Bye, stemmer at Sola har en Run Up site'.. Problemet der var at det måtte være vindstille/innenfor vindstyrke for å kunne kjøre og sjekke om motorene var ok!!

Sola er kjent for å ha konstant vind. Det medfører at det blir sjelden bruk. På en måte kan man se at det var en bortkastet jobb å bygge en slik akkurat i Jæren-området når det er mye vind der!

JimV

LN-JVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men hvorfor har de ikke bygget noen vind mottagende vegger.

Men de mener sikkert at det er for dyrt å bygge opp en slik vegg heheh men å sløse vekk 40 millioner det gjør jo ingen ting.Og det er sikkert en del av skatte penger som vi sliter oss ihjel omtrent for å få betalt. Burde ikke vært lov asss [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Arne Olav Øvstebø: heheh ville nå tro det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Masse Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde høy puls når vi skulle ned i rusegropa på Fornebu på vinteren. Meget bratt bakke ned og glatt. Det var greit med 737 og trust reverser. Verre med F28. Da var det best å lukke øya og la vær å bremse.

Problemet med rusegropa på Sola er at den er for liten. Motorene bruker opp all lufta og motorene jager på turtallet slik at det er umulig å justere dem. Kan til nød stå i døråpningen med portene oppe. Men da må vindretningen være rett inn.

Rusegropa var egentlig tegnet stor nok. Men så fant de som styrer flyplassen ut at man kunne krympe den. De tok mål av svingradius på 737 og bygde deretter. Sparte noen millioner på det.

Pipa på Braathens motorverkst er kun for eksos til motorer som er skrudd av fly og blir testet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Baard Østergaard og jeg var en tur og syklet opp i kantene i rusegropa på FBU i sommer.

Den er utrolig stor i virkeligheten, den ser veldig liten ut i Norway98...

Skulle akkurat til å ta bilde, men da kom tyttebærpolitiet (Securitas) og sa at vi måtte forlate området :-(

Vi som akkurat var på vei bort til gatene

MVH, Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med rusegropa på Sola.

En fin liten historie......

Rusegropa på Sola ble prøvd ut og testet (i skala modell) hos SINTEF i Trondheim. Den fungerte utmerket ved slike prøver. Skjermet støyen osv. Så tenkte man altså på Sola at man kunne spare litt penger ved å bygge gropa litt mindre enn planlagt.....

Dette ble gjort. Det som skjer idag er at gropa er så liten at ved en viss (forholdsvis liten) vindstyrke så blir det undertrykk i rusegropa og flymaskinen inni vil få "flameout" på motorene sine... Ikke særlig gunstig.....

Hilsen

Torgeir Tveiten

PS: Småfly gjør gjerne run-up'en sin på taxebane eller oppstillingsplass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...