Gå til innhold

SAS dårligst i klassen


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Vårt engang så stolte SAS ligger nede med brukket rygg. Og finansavisen Dagens Næringsliv slår i dag fast på førstesiden at SAS har en elendig økonomistyring. Ingen andre flyselskaper i Europa kommer dårligere ut.

 

Min mening er at SAS har en haug med udugelige folk som går å svirrer i korridorene i Stockholm, har rett og slett ikke peiling på økonomi. Dette sammen med passasjersvikten er årsaken til de store problemene i selskapet. Kanskje en ide at de får opplæring av administrasjonen i Braathens på hvordan dette skal gjøres...

 

Følgene av dette har jo vært varslet i lang tid, flere tusen i SAS må gå. Vi får bare håpe at det som til slutt blir igjen av selskapet overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at Braathens i dag går meget bra, forholdene tatt i betraktning. Og det samme gjør Widerøe. Så det er fortsatt mulig å drive et flyselskap med overskudd...

 

Men det skyldes jo også at SAS har vært snille, og gitt Braathens endel kremruter...greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den uendelige historien ........

Virkeligheten er ikke så svart eller hvit som Helge synes å mene.

 

Neivel? Hvordan er virkeligheten da, at alt er bare fryd og gammen i SAS?

 

Virkeligheten er dessverre at hele SAS faktisk står i fare for å gå konkurs, selskapet vipper på kanten av stupet hver dag.

 

Ja det er vondt å svelge dette, triste greier. Jeg klarer ikke å se for meg at SAS skulle forsvinne, men det blir vel en løsning...selv om mange ansatte mister jobbene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt engang så stolte SAS ligger nede med brukket rygg. Og finansavisen Dagens Næringsliv slår i dag fast på førstesiden at SAS har en elendig økonomistyring. Ingen andre flyselskaper i Europa kommer dårligere ut.

 

Min mening er at SAS har en haug med udugelige folk som går å svirrer i korridorene i Stockholm, har rett og slett ikke peiling på økonomi. Dette sammen med passasjersvikten er årsaken til de store problemene i selskapet. Kanskje en ide at de får opplæring av administrasjonen i Braathens på hvordan dette skal gjøres...

 

Følgene av dette har jo vært varslet i lang tid, flere tusen i SAS må gå. Vi får bare håpe at det som til slutt blir igjen av selskapet overlever.

 

 

Og det sier Helge Bø. Ansatt i VG.

Har du noen som helst peiling på SAS / luftfart Helge ?

Hva er grunnlaget ditt for en slik mening ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at Braathens i dag går meget bra, forholdene tatt i betraktning. Og det samme gjør Widerøe. Så det er fortsatt mulig å drive et flyselskap med overskudd...

 

Men det skyldes jo også at SAS har vært snille, og gitt Braathens endel kremruter...greit nok.

 

 

Jeg har et forslag.

 

BØ som CEO i SAS

da vil alt bli perfekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at Braathens i dag går meget bra, forholdene tatt i betraktning. Og det samme gjør Widerøe. Så det er fortsatt mulig å drive et flyselskap med overskudd...

 

Men det skyldes jo også at SAS har vært snille, og gitt Braathens endel kremruter...greit nok.

 

 

Jeg har et forslag.

 

BØ som CEO i SAS

da vil alt bli perfekt

 

Ja det kan du banne på at det ville blitt! ""

 

Jeg hadde håndplukket administrasjonen med dyktige og effektive folk...ingen papirflyttere hos meg. Sørge for at vedlikeholdet av flåten er på et slikt nivå at kundene kan stole på SAS igjen...ved å inngå kontrakt med Boeing. SAS Teknisk legges ned, med unntak av lettere vedlikehold. Rutene skal stå i forhold til etterspørselen, ingen fly skal på vingene med under 50% belegg. Slutt på alle merkelige billett-typer som gjør kundene forvirret. Lønnsnivået må ned, pilotene får 60% av hva de har i dag og greier seg godt med det...take it or leave it. Selv vil jeg kun bevilge meg en lønn på rundt 400k ""

 

Og SAS kommer til å gå med overskudd så det griner ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke SAS akkurat står på randen av konkurs ( SAS har jo veldigt masse egenkapital) Så har Helge Bø rett i en ting; Ledelsen i Stockholm består av en gjeng totalt blokkert for langsiktig tenkning og økonomi/markeds forståelse.

 

Men det største problemet er vel at ledelsen har gjort seg til fiende med folka på grasrota i selskapet...SAS består av mange dyktige medarbeidere, innen alle led! Men i den situasjonen vi er i nå føler folk seg mindre verdt, og kun en utgiftspost for selskapet, i stede for en ressurs som kan bidra med noe... SAS var en gang verdens beste flyselskap, der "viking ånden" og samarbeidet i alle led var på topp, folk var stolte over å jobbe i selskapet. Det har de siste generasjoners ledelse ødelagt..(mener jeg hvertfall)

Skal SAS på fote igjen må noe gjøres med kommunikasjonen og samarbeidde mellom ledelse og arbeidstakere på rota!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

...ved å inngå kontrakt med Boeing....

 

Jeg er nødt til å komme med en kommentar til det...SAS har allerede "kontrakt med Boeing" (som du kaller det), og to Boeing-representanter befinner seg på heltid ved basen på OSL.. sånn har det vært i mange år!

 

Ingen flyselskaper kan styre vedikehold etter eget hode, det foregår til enhver tid i nært samarbeid med flyprodusenten... og på OSL basen altså ved hjelp av to heltids ansatte fra Boeing i Seattle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke SAS akkurat står på randen av konkurs ( SAS har jo veldigt masse egenkapital) Så har Helge Bø rett i en ting; Ledelsen i Stockholm består av en gjeng totalt blokkert for langsiktig tenkning og økonomi/markeds forståelse.

 

Men det største problemet er vel at ledelsen har gjort seg til fiende med folka på grasrota i selskapet...SAS består av mange dyktige medarbeidere, innen alle led! Men i den situasjonen vi er i nå føler folk seg mindre verdt, og kun en utgiftspost for selskapet, i stede for en ressurs som kan bidra med noe... SAS var en gang verdens beste flyselskap, der "viking ånden" og samarbeidet i alle led var på topp, folk var stolte over å jobbe i selskapet. Det har de siste generasjoners ledelse ødelagt..(mener jeg hvertfall)

Skal SAS på fote igjen må noe gjøres med kommunikasjonen og samarbeidde mellom ledelse og arbeidstakere på rota!

 

Ja det er sikkert mange dyktige medarbeidere i SAS, men jeg fatter ikke hvorfor forholdet mellom ansatte og ledelse er blitt så dårlig. Ledelsen skylder på de ansatte, og sier at de ikke er effektive nok. Vet ikke hva jeg skal tro her...

 

Men i tillegg så setter ledelsen i Stockholm de skandinaviske fagforeningene opp mot hverandre. Det er nærmest full krig mellom dem, særlig de norske og danske. Og danskene ser ut til å vinne, de vil ha alt til CPH...noe ledelsen også vil. Det virker som SAS vil gi hele Norge innenriks til Braathens og Widerøe, og de fleste norske SAS-ansatte får sparken.

 

Det er utrolig at en stor del av spareplanen innebærer en regelrett rasering av SAS Norge, og våre myndigheter som eier 14% av selskapet ser ikke ut til å bry seg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge skrev:

Det er utrolig at en stor del av spareplanen innebærer en regelrett rasering av SAS Norge, og våre myndigheter som eier 14% av selskapet ser ikke ut til å bry seg

 

Helge skrev 17.02.03:

Det er vel lønnskostnader som tar strupetak på SAS, jeg tviler ikke på det som blir sagt at alt for mange går å surrer i korridorene for 400.000 i året. SAS må jo legge om, og drive langt mer effektivt etter min mening.

...kanskje de har lest dette innlegget Helge... ""

du burde jo aldri ha gitt norske myndigheter dette tipset.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er vel enig med meg at denne spareplanen ikke skal foregå slik at SAS Norge blir nærmest nedlagt, og at det meste skal foregå fra Sverige og Danmark?

 

Jeg er temmelig sikker på at en god del stillinger i hovedkvarteret i Stockholm også kan fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig i en slik omstilling er at det ikke må tas hensyn til nasjonale særinteresser.Skal dette selskapet fortsatt være liv laga må det kun ligge økonomiske hensyn til grunn for forandringene,ellers vil aldri SAS overleve.

Det er også en stor overdrivelse å påstå at Norge blir hardest rammet.Det er det ingen gitt å si idag før alle avgjørelser om lokalisering er tatt.Det er viktig å skille mellom de forskjellige selskapene i konsernet. Når det gjelder Scandinavian Airline må sikkert en del cabinpersonale regnes som overflødig.Det kommer bl.a. av at SAS kan ikke fortsette å transportere norske ansatte til CPH for å jobbe,kun fordi en avtale sier at det skal være to norske på langrutene.Det er ikke butikk!Når det gjelder SAS Technical Services (STS) er det fortsatt en del usikkerhet.Heavy Maintenance er bestemt forblir i Norge.Samtidig skal STS bort fra "tre-baseproblematikken (OSL_STO_CPH, "tre av alt")Det skal være en hovedbase samt to produksjonsbaser med mindre bemanning.Det er enda ikke avgjort hva som blir hovedbase.Dette avgjøres senest 15.mai.

Spennende tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sammen med passasjersvikten er årsaken til de store problemene i selskapet. Kanskje en ide at de får opplæring av administrasjonen i Braathens på hvordan dette skal gjøres...

Sjefen i Braathens nå (Knut Solberg), var administrerende direktør i SAS Commuter, så du har tydeligvis liten oversikt over situsajonen i SAS Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...