Gå til innhold

Braathens har fått nye fly


Gjest

Anbefalte innlegg

Ny flytype i Braathens:

Utdrag:

>Flyet av Boeing 747-400-serien ble stående på Flesland, og fikk >skiftet startmotor seiner på kvelden. I dag var flyet på >vingene igjen.

>Mandag hadde Braathens problemer med tre fly av Boeing 747-500->serien. En feil med signalsystemet for landingshjul førte til >dramatiske sikkerhetslandinger to to av flyene.

At 747 har blitt innført av et norsk selskap var for meg nytt...

Eller er det Dagbladets sjornalist som har tatt leif...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathens brukte en Boeing 767-200 maskin (LN-SUV.. tror jeg?)

i perioden mellom '84 og '86.

767'en ble så og si kun brukt til charter, men mener også det

var meningen den skulle gå innenlands hvis det var behov.

(og akkurat DET behovet viste seg nok ikke så mye..)

(med forbehold får dårlig hukommelse og feil..)

Lars B. Frostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to 767'ene ble brukt mellom Sola og Fornebu bl.a,

men det ble vel mange tomme seter...

Det innkjøpet var nok en blunder av Braathens.

Selskapet måtte jo nettopp selge ut mesteparten av 737

flåten for å dekke inn det enorme underskuddet.

Nå sitter de igjen med seks fly og resten er leaset.

Huffameg!

 

747-500:

Ja avisa må få refs, den lille trykkfeilen kan overhodet

ikke godkjennes av flyeksperter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Helge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Snorre, det er jo nesten ikke passasjerer

på denne ruten [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

For å være litt seriøs så tok Braathens sikte på å dekke

inn det store antall oljefolk som daglig pendler mellom

Oslo og Stavanger ved å sette inn 767.

Men etter vel ett år fant de ut at det var mer lønnsomt

med mindre fly og flere avganger, også etter kundenes

ønske.

Mvh

Helge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Braathens kvittet seg med sine to Boeing 767-205 maskiner (LN-SUV og LN-SUW)

For Braathens var jo launch customer, og da pleier man å være med å og "hjelpe" Boeing med å forklare hvordan maskinen skal være osv.

Jeg vet at de fant ut at den ikke var noe godt kjøp, men hvorfor da spørre etter den typen og være med å utvikle den!?

De skulle nok ha tenkt to ganger...

Akkurat som at et selskap trenger et fly som ikke er tilgjengelig på markedet ikke sant, da hjelper de en av produsentene med å utvikle en ny type.

767 på innenlands betyr ikke så store tap bare det er nok passasjerer.

Både Scanair og SAS fløy innenlands ruter med sine DC-10 maskiner nå og da på slutten av 1980 tallet

MVH, Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...