Gå til innhold

Jeppesen-kart


Ishtiaq Khushi

Anbefalte innlegg

Har lastet opp noen kart fra Jeppesen til min hjemmeside.

 

Jeg er egentlig usikker på om jeg har lov til å gjøre det, men siden de er utdaterte, og ment kun for FS-bruk, regner jeg med at det er i orden.

 

Dersom det er spesifikke ønsker om nye kart, tar jeg de gjerne imot.

 

(Klikk gjerne på banneret hvis du finner noe du liker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kan jeg ikke se noe feil i at du gjør dette.

Med det er en ting som kreves for at kartene skal være relatert FS.

Det skal stå med stor rød skrit, en eller annen plass at disse kartene kun skal brukes med FS og ikke i real life!

Dessuten kan det evt. ikke bli noe straffesak med det første, Jeppesen er først pliktig til å si i fra om de ikke liker at du legger ut kartene deres på sin egen hjemmeside.

Hvis du da ikke fjerner de, kan det ende med rettsaker o.l.

 

Men, så lenge du ikke tjener penger på dette, og bare har de til FS relatert bruk ser jeg ikke noe grunn til at du ikke har lov til dette.

Bare husk å skriv det med rød skrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har gitt meg mange ganske nye, men likevel er de utdaterte for Widerøe. Kan skaffe kart over stort sett hele Europa ""

 

Jeg har kart for alle verdens flyplasser, men begrenset med web-plass...

 

Dersom det er lovlig å publisere disse kartene har vel flightsim.no plass til å hoste disse? Det ville jo være helt suverent å ha tilgang til innflyvningskart for "alle verdens flyplasser". Men muligens kan dette være helt "på kanten" i forhold til lisensreglene til Jeppesen? De ser kanskje flightsim-miljøet som et marked også? Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er vel egentlig for mye forlangt at de uten videre skal godta at man kopierer og publiserer deres elektroniske kart i stor skala, selv om de er utdaterte.

 

Tok en titt på SimCharts på jeppesen.com og jeg antar at det er flere enn meg selv som synes dette er vanvittig dyrt? Det får da være måte på hvor mye man skal betale for en CD med noen kart. For et komplett sett som dekker USA og Europa må man jo ut med mange ganger det FS2002 kostet. Dette er i hvertfall langt mer enn jeg er villig til å betale for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal legge noe demper på dette med å publisere (jeg understreker publisere) utdaterte kart for flysim bruk, skal man være klar over at ved oppdatering av foreksempel Jeppesen, skal gamle sider makuleres. Dette står også på følgeskrivene på hver enkelt rettelse. På jobben får vi nye Jeppesen rettelser hver uke, mao blir det store mengder papir/mange kart ut av dette i løpet av et år. Å ta vare på gamle kart til eget privat bruk er ok, men å publisere gamle kart på internet mener jeg er noe annet, selv om det er gjort i beste mening.

Dersom man leser hva som står på første side i en Jeppesen manual, så er jo det ikke lov å på noen måte publisere, hverken hva angår manualen i sin helhet, kartene, datasheet osv. eller rettelsene. Dette dreier seg selvsagt om copyright, men også om flight safety, fordi man ikke har kontroll over hva de utdaterte kartene blir brukt til. De som flyr "real" forstår kanskje hva jeg mener.

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Da fjerner jeg de med gang.

 

Men dersom det er noen som er ute etter kart for en spesiell flyplass, kan man fortsatt få det ved å henvende seg direkte til meg.

 

God ide Ishtiaq, ingen ønsker at du skal få trøbbel for å være hjelpsom. Rakk å laste ned de kartene hadde lagt ut.

 

Jeg har forsåvidt to nære bekjente som begge flyr for et norsk selskap så det spørs vel om ikke jeg en dag banker på døre hos en av disse med et stort smil et par CD-R i hånda.

 

Kartene du hadde lagt ut var jo glimrende Ishtiaq, vet du om slike leveres på CD i PDF format eller var det noe du har scanent selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har gitt meg mange ganske nye, men likevel er de utdaterte for Widerøe. Kan skaffe kart over stort sett hele Europa ""

 

Jeg har kart for alle verdens flyplasser, men begrenset med web-plass...

 

Dersom det er lovlig å publisere disse kartene har vel flightsim.no plass til å hoste disse? Det ville jo være helt suverent å ha tilgang til innflyvningskart for "alle verdens flyplasser". Men muligens kan dette være helt "på kanten" i forhold til lisensreglene til Jeppesen? De ser kanskje flightsim-miljøet som et marked også? Noen som vet noe mer om dette?

 

 

Det er nok ikke helt lovlig.

Avinor eller de som lager dem må godkjenne det og det tviler jeg på at de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men dersom det er noen som er ute etter kart for en spesiell flyplass, kan man fortsatt få det ved å henvende seg direkte til meg.

 

 

Samme her.

Har AIP kart fra hele Norden, Polen, Tyskland, UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele verden på én CD? Den må ha kostet maaaaange penger da den var ny! Men gratulerer, det er jo ypperste moro for en hardbarka simmer å ha! ""

 

 

Er nok ikke hele verden.

Da hadde det vært hunrevis av CD plater.

Han mener sikkert bare Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke hele verden.

Da hadde det vært hunrevis av CD plater.

Han mener sikkert bare Norge.

 

Hele norge på ei plate?

Hvis alle kartene (som i snitt er ca 900kb) er lagret i pdf format så skal det vel ikke rare mattekunskapen til for å sjønne at du vil få plass til ca 700 karter.....

Litt mer enn lille norge. ""

 

Men om Herr. Ishtiaq Khushi påstår at han har alle kartene på ei plate velger jeg å tro at det er i et annet format (fortsatt er det vel mulig å lagre i annet enn PDF format)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...