Gå til innhold

Stavanger Lufthavn Karmøy?


Erik H. Bakke

Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Erik H. Bakke:

Nå skal visstnok Ryanair starte opp med flygninger fra Karmøy.

Betyr det at vi snart får se "Stavanger Lufthavn Karmøy"?

 

[color:"red"] HVABEHAGER [/color] ? [image]http://ftp.avsim.com/dcforum/Images/eek.gif'>http://ftp.avsim.com/dcforum/Images/eek.gif[/image] [image]http://ftp.avsim.com/dcforum/Images/eek.gif[/image] [image]http://ftp.avsim.com/dcforum/Images/boom.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Ryanair's terminologi så blir det vel Bergen- eller Stavanger/Helganes, akkurat som Oslo/Torp.

 

Men slike navn vil nok sette sinnene i kok oppi araberland, altså Haugesund ""

 

Uansett, til London for 200 kroner, Flaggruten må nok bestille 4-5 nye hurtigbåter på ruten Stavanger-Karmøy ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, til London for 200 kroner, Flaggruten må nok bestille 4-5 nye hurtigbåter på ruten Stavanger-Karmøy ""

 

Litt vel optimist? 690,- NOK er det de annonserer med som åpningstilbud... ""

 

Fra Ryanair.com:

 

For more than 3000 years chieftains at Avaldsnes, on the strait between Karmoy and Haugesund known as Nordvegen, levied tolls on passing ships. It was here, following the battle of Hafrsfjord in 870 AD, that Harald the Fairhaired established Norway’s first throne and the strait of Nordvegen gave its name to Norway.

 

Haugesund is a young and vibrant town with roots dating back to Viking times. It was the Viking, Harald the Fair-haired, who united Norway as a kingdom. To commemorate his achievement, Norway’s national monumnet, Haraldshaugen, was erected just north of Haugesund.

 

As with the Vikings, seafaring and trade symbolises this coastal region. It was the plentiful shoals of herring along the rugged coastline that led to the development of Haugesund as an important hub for fish export and late as Norway’s leading shipbuilding centre.

 

Today, Haugesund is one of Norway’s most popular congress and festival towns. First class hotels and restaurants combined with a town-centre hosting several hundred shops and a diverse cultural life that caters for the most demanding tastes creates a thriving dynamic region.

 

For pleasure boats, Haugesund is a popular guest harbour where it is possible to sail right into the heart of the town, while at the same time it is only a few minutes from the wild and scenic Haugalandet countryside.

 

 

Ser jammen ut som om det er Haugesund de flyr fra, ikke "Stavanger Nord"... "" Siddisene har blitt oversett! ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de gjør det faktisk riktig for en gangs skyld, og bruker korrekt navn...Haugesund.

 

Men siddisene gir nok en lang marsj i hele Ryanair. Prøve å booke på nettsida deres, og de forlangte 2000 kroner t/r. Hva er dette for noe tull? Hvem gidder dra med seg bagasje og styr med buss eller båt til Karmøy for å gå ombord i en gammel nedslitt B737-200? Denne ruten blir nedlagt etter kort tid tipper jeg.

 

Da er jo SAS sitt tilbud fra Sola til Heathrow langt bedre, 819 t/r + avgifter.

 

Men så var det meg og SAS da... ""

 

Får heller ro til London, tryggest det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de gjør det faktisk riktig for en gangs skyld, og bruker korrekt navn...Haugesund.

 

Men siddisene gir nok en lang marsj i hele Ryanair. Prøve å booke på nettsida deres, og de forlangte 2000 kroner t/r. Hva er dette for noe tull? Hvem gidder dra med seg bagasje og styr med buss eller båt til Karmøy for å gå ombord i en gammel nedslitt B737-200? Denne ruten blir nedlagt etter kort tid tipper jeg.

 

Da er jo SAS sitt tilbud fra Sola til Heathrow langt bedre, 819 t/r + avgifter.

 

Men så var det meg og SAS da... ""

 

Får heller ro til London, tryggest det ""

Mine syns punkt på lavpris er at dei "høgpris" selskapa ofte er like billige og billigare enn lavprisane. Har liten tru på at Ryan Air flyr lenge til/frå HAU altså...

Helge... ror du Fering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo SAS sitt tilbud fra Sola til Heathrow langt bedre, 819 t/r + avgifter.

 

Næmen Helge da.....

 

Var det ikke så gjevt å få Ryanair til vestlandet som du hadde håpet på? ""

 

Nei jeg skjønner meg ikke på deg jeg.. Krever og krever, men når han får så tar han årene fatt... ""

 

Det var en annen låt i deg i April ifjor:

Ja Ryanair er fremtiden, den der O'Leary er gutten som tenker i nye baner. Nå må snart SAS & Co ta dem på alvor, ellers står gubbene i SAS-ledelsen en vakker dag med tommelen i r...postkassen.

 

...og året før det igjen:

Jeg for min del reiser ikke med eldgamle fly av typen 737-200 som Ryanair bruker, for å spare noen kroner.

Slike lavkost-selskaper slurver også med vedlikeholdet sies det, men det har jo gått bra til nå da

 

Fra spøk til revolver:

 

Nei det er ikke akkurat store gulrota Ryanair har slengt på bordet der borte, for prisene kan knapt nok måle seg med prisene til SAS fra samme området...

 

...og så B732 attpåtil da gitt... Nei det der er dårlige greier..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo SAS sitt tilbud fra Sola til Heathrow langt bedre, 819 t/r + avgifter.

 

Næmen Helge da.....

 

Var det ikke så gjevt å få Ryanair til vestlandet som du hadde håpet på? ""

 

Nei jeg skjønner meg ikke på deg jeg.. Krever og krever, men når han får så tar han årene fatt... ""

 

Ein liten sang om Helge basert på låta "We Are The Champions" ""

"He is a VIKING, hee is a VIIKING...." "" hihi... Nai det er jo kult å få RyanAir til vestlandet. Sjølv om eg neppe får glede av dei ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine syns punkt på lavpris er at dei "høgpris" selskapa ofte er like billige og billigare enn lavprisane. Har liten tru på at Ryan Air flyr lenge til/frå HAU altså...

Helge... ror du Fering?

 

Må si at jeg ikke har så overdreven tro på dette stuntet fra Ryanair jeg heller, men la oss håpe at ryanair klarer å presse frem en rullebane utvidelse før de enventuelt kaster inn håndkle. (en lengre rullebane trengs uansett på karmøy)

I utgangs punktet ville de jo ikke starte en rute før det lokale flyplass selskapet i samarbeid med Avinor hadde forlenget banen med 400 meter.

 

Håper uansett at Ryanair blir et kjekt bekjenskap med tanke på ground handling her på Haugesund Lufthavn ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The 737-100 and 200 are the first generation production models of the world's most successful jet airliner family.

 

The 737 was conceived as a short range small capacity airliner to round out the Boeing jet airliner family beneath the 727, 720 and 707. Announced in February 1965, the 737 was originally envisioned as a 60 to 85 seater, although following consultation with launch customer Lufthansa, a 100 seat design was settled upon. Design features included two underwing mounted turbofans and 60% structural and systems commonality with the 727, including the same fuselage cross section.

 

The 737-100 made its first flight on April 9 1967 and entered service in February 1968. By this time however development of the larger capacity 1.93m (6ft 4in) stretched 737-200 was well advanced, and the first 737-200 flew for the first time on August 8 1967. Developments of the 200 include the 200C convertible and quick change 200QC, while an unprepared airfield kit was also offered.

 

The definitive Advanced 737-200 appeared in 1971, featuring minor aerodynamic refinements and other improvements.

 

Sales of the 737-200 far exceeded that of the shorter 100 and the 737-200 remained in production until 1988, by which time it had been superseded by the improved 737-300.

 

Det er med andre ord gamle fly de bruker i Ryanair, da den siste 732 kom ut i 1988!

 

Powerplants

 

737-100 - Two 62.3kN (14,000lb) Pratt & Whitney JT8D7 turbofans. 737-200 - Two 64.5kN (14,500lb) JT8D9As, or two 68.9kN (15,500lb) JT8D15s, or two 71.2kN (16,000lb) JT8D17s, or two 77.4kN (17,400lb) JT8D17Rs with automatic reverse thrust.

 

Performance

 

737-100 - Max speed 943km/h (509kt), economical cruising speed 852km/h (460kt). Range with max fuel 2855km (1540nm). 737-200 - Max speed 943km/h (509kt), max cruising speed 927km/h (500kt), economical cruising speed 796km/h (430kt). Range with 115 passengers and reserves between 3520km (1900nm) and 4260km (2300nm) depending on weight options and engines.

 

Weights

 

737-100 - Empty 25,878kg (57,000lb), max takeoff 49,940kg (110,000lb). 737-200 - Operating empty 27,448kg (60,600lb), max takeoff 52,390kg (115,500lb), or optionally 58,740kg (129,500lb).

 

Dimensions

 

737-100 - Wing span 28.35m (93ft 0in), length 28.67m (94ft 0in), height 11.29m (37ft 0in). Wing area 91.1m2 (980sq ft). 737-200 - Same except for length 30.53m (100ft 2in).

 

Capacity

 

Flightcrew of two. 737-100 - Typical single class seating for 100. 737-200 - Typical single class seating for 115, max seating for 130 at 74cm (29in) pitch. 737-200C & QC payload 15,545kg (34,270lb), consisting of pallets or containers.

 

Production

 

1144 737-100s and 200s built, comprising 30 100s and 1114 200s, including various military models. Approximately 17 100s and 925 737-200s remained in service in late 1998. Around 30 are used as corporate transports.

All info taken from the 1999/2000 edition of The International Directory of Civil Aircraft by Gerard Frawley and used with permission. To get your own copy of the book click here. The revised 2000/2001 edition will be released in February 2001.

 

Dette (og mye annet) finnes i Airliners.net's "Aircraft Data & History"-database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...