Gå til innhold

Gardermoen ankomst ATIS ikveld (lydopptak)


Tarjei Lundarvollen

Anbefalte innlegg

Her finner Dere et lydopptak av ATIS for ankomster til Gardermoen ikveld.

Opptaket er ikke gjort av meg men av Thomas Lorentzen.

PS: jeg tar ikke ansvaret om flygere med dårlig hjerte, flygere som er redde for og kjøre av rullebanen samt SAS og Premiair flygere lytter på opptaket og får psykiske problemer som direkte/indirekte følge av dette :-))))))))))))))))))))))))))

Filen ligger på: http://home.sol.no/~tlundar/atis.zip"'>http://home.sol.no/~tlundar/atis.zip" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~tlundar/atis.zip (pakket wav fil, zip fila er på ca 500kb)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

[Edited by Tarjei Lundarvollen 17-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for artig opptak, Tarjei - Thomas må ha god radio for å fikse dette [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] .

Den første delen av meldingen - runway status - er jo ikke noe å få krampe av, braking action på 40 og mer er det som betegnes som "braking action good". RWY 01R er i tillegg 2950 meter. Vinden og styrken i forhold til baneretning er ikke ekstrem på noen måte.

Jeg regner med at de du refererer til med eventuelle skjulte kardiologiske lidelser, ikke blir verre av denne ATIS'en før landing - forutsatt at målingene fra OSL er korrekte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] . Men - det er klart at taxiways og apron med braking action 19 (poor) må kjøres på med "fin fot og fin hånd".

Braking action (friksjonskoeffisient) under 25 betegnes som poor (dårlig), mellom 25 og 30 som Medium/Poor, mellom 30 og 35 som Medium, mellom 35 og 40 som Medium/Good, og alt over 40 som Good.

Forøvrig har Braathens følgende regel: Når braking action er rapportert til under 25, skal det anmodes om sanding eller sweeping hvis mulig.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 18-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh.... jeg skjønner ikke helt hva som skulle gi noen hjerteproblemer i dette opptaket.... Dette hørtes da ut som en rimelig normal ATIS melding fra en Norsk flyplass under vinterforhold. Er det noe jeg ikke fikk med meg, eller reagerer folk på at man bruker ord som "caution extreme slippery"...?

Er det noen som mener at man burde sagt noe annet når BA ligger på rundt 20???

Er ikke sikker på at jeg skjønte hva som var spesiellt med denne jeg...

Hilsen

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir.

Det hadde seg slik at litt før på kvelden var forholdene på Gardermoen så ille at ett British Airways fly (757) spurte tårnet om det var mulig å lande, for så å rulle helt til enden av rullebanen - svinge av og bli dratt med traktor derfra og inntil gaten, så helt "standard" var det IKKE denne kvelden.

Det ble ikke så ille at de var nødt til å hente den med traktor, men det var på nippet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen

Thomas

P.S. 2 timer før dette opptaket, var bremse-effekten nede på mellom 20-25-30 avhengig av hvor på banen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidligere på dagen rett etter at gardermoen var åpnet igjen (var stengt i mindre eller større perioder pga vær) og en pilot fikk klarering ifra holding og til og påbegynne approach inn til gardermoen igjen så spurte han kontrolleren om han virkelig kunne stole på at avkjøringsveiene ifra rwy var isfrie.

Hørtes ikke akuratt ut som han hadde gode erfaring med gardemoen

på det området :-))

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Torgeir. Denne ATIS-en var ihvertfall ikke "noe som kan skremme de fleste piloter". Hør en gang til på lydfila som Tarjei la ut. Men klart at forholdene skifter fort på en flyplass som er kjent for underkjølt regn og glatt føre.

Forøvrig har Havarikommisjonen for sivil luftfart konkludert med at uhellet med DC-10'en fra Premiair skyldtes ekstremt glatt bane, at målingene ikke nok oppdaterte, og at flygeren gjorde en helt normal landing, og gjorde de riktige tingene. Dette må vi vel tolke som at flyet verken hadde for høy hastighet, eller landet for langt inn på banen. Noen antydet høy nese og "langt-inne-på-banen-landing" i forrige diskusjonsrunde.

HSL har talt..... Les mer i dagens VG.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som sa at flyet ble oberservert idet det passerte brannstasjonen på engm med høy nese og det kom ifra en flygeleder med tilknytning til gardermoen, personlig stoler jeg mere på en flygeleder enn på havarikomisjonen som såvidt jeg vet ikke var i nærheten da dette skjedde.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tarjei!

De aller fleste luftfartshendelser blir ikke oppklart av øyevitnebeskrivelser, men basert på havarikommisjoners bruk av objektive fakta rundt hendelsen. Bl a brukes både Cockpit Voice Recorder og Flight Data Recorder i arbeidet med å avklare hva som faktisk hendte, supplert med vitneobservasjoner hvis disse er relevante.

Som du vet inneholder disse to opptakerne alt som skjedde før, under og etter landingen. FDR har bl a parametrene for fart, nesevinkel, flapssetting, ror- og bremsebruk osv. Når HSL beskriver landingen som helt normal, har de ikke funnet noe uregelmessig/avvik i verken fart eller andre forhold som skulle få flyet til å sette seg veldig langt inn på banen.

Og dette er altså analyserte harde data fra "de tause vitnene".

God helg fra Bodø!

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har ihvertfall aldri sagt at "Dansker på vinterføre er noe tull" [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Roald: joda vet hvordan havarikomisjonen bruker "de tause vitner", men nå var jo dc10 et gammelt fly, men en Flight data recorder med relativt få paramtere iforhold til dagens moderne flymaskiner (vel, jeg VET ikke hvilken recorder som var ombord i denne dc10 maskinen, men normalt er det sånn ihvertfall).

Og recorderen forteller direkte INGENTING om hvor på banen maskinen ble satt ned, vel kan dem gjette seg til det ved og se på endel paramtere, men dem vet det aldri nøyaktig ut fra dem.

Havarikommisjonen har gjort feil før og kan gjøre det igjen, sånn er det, vi er alle mennesker, nordmenn, dansker, ja til og med svensker :-)))))) Og vi kan alle gjøre feil.

Jeg skal fortsatt ikke påstå noe mere enn det jeg har hørt så vi forblir på samme stadiet inntil en dukker opp som har filmet hendelsen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket stadium befinner "vi" oss på? Hva skulle et opptak vise som får HSL til å slå seg for pannen og si: "At vi ikke tenkte på dette før!!" Fakta Tarjei, fakta først og fremst. Det er det som gjelder når en hendelse skal forklares.

Når både du og jeg med FS'en flyr en ILS-approach - vakkert etablert på glidebane, og med riktig fart - vet vi hvor vi vil komme til å lande på banen. Jeg sitter iallfall ikke og lurer på hvor jeg vil lande. Touchdown-zone er ca 300 meter fra terskelen. Slik er det også i virkeligheten. Glidebanen er tilpasset riktig landingspunkt.

På Gardermoens østre bane er det rundt 2600 meter fra touchdown-zone til baneslutt. På den aktuelle kvelden var det lav sikt på OSL. Jeg landet faktisk med SK351 ca 90 minutter før DC-10-en gikk ut. Wind calm. Dette er forhold hvor autopilot/FMC kontrollerer landingen nesten helt ned.

Når flyet har korrekt konfigurasjon på final approach, vil det treffe riktig. Dette er ikke gjetninger, men rene beregninger. Uten vind - a piece of cake. Et fly som har korrekt hastighet i forhold til vekt over terskelen, vil ikke foreta en lang flare; det slutter simpelthen å fly når farten avtar. Dette er igjen ikke gjetninger - men ren fysikk.

Når det gjelder FDR vet vi vel begge to at de grunnleggende parametre for å kunne se hvordan flyet oppførte seg er recorded, selv om DC-10'eren ikke var utstyrt med siste modell fra Allied Signal.

Hva er din forklaring og løsning på at flyet fortsatte etter at banen sluttet, Tarjei?

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Roald [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vel, at en landing skal foregå slik du skisserer vet jeg, men du må også innse at det ikke alltid går sånn, isåfall hvorfor går fly i bakken, hvorfor gikk premiair maskinen av banene ?

Det MÅ være en forklaring på det og personlig synes jeg ikke at slippery rwy er god nok forklaring, det var nok endel av årsaken, men banen er tross alt ganske lang og godt innenfor kravene for dc10 så han skulle klart og stoppet om han hadde gjort sine ting riktig (det er hevet over all tvil, ulykker han ALLTID forhindres uansett, alle flyulykker er til syvende og siste forårsaket av et menneske uansett).

Så personlig tror jeg på flygeledren som sa at flyet var observert idet du passerte brannstasjonen og da MED høy nese, som sagt jeg var der ikke selv og vil ikke og kan ikke gi noen annen forklaring [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei!

Bare for å klare opp i en ting her;

Denne brannstasjonen du snakker om, hvis det er den gamle stasjonen som ligger i Nord-Vest hjørnet så kan dette umulig stemme. Dette p.g.a. at Premiair flyet landet på 19L ; alså den østre rullebanen som ligger 2 KM fra den gamle stasjonen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Man skal ha ett bra syn for å se en DC10 med høy nese i mørket på 2000 meters avstand, eller? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

God Jul

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas:

NÅ sjonglerer du på tynt grunnlag her, jeg har ikke ved selvsyn sett hvor brannstasjonen ligger men vil tippe flygelederene vet nøyaktig hvor den ligger, + at det står svart på hvitt (bokstavelig talt) at den ligger rett ved 19L og nesten midt på i lengderetningen.

Mulig det er en gammel brannstasjon et sted det aner ikke jeg noe om, men den er ikke ibruk ser det ut til siden den ikke er med på kartet (AIP kartene snakker jeg om nå)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei!

MY BAD!

Selv om du kunne kanskje i innlegget fått det BITTELIITT klarere frem at det var den NYE stasjonen du referete til - selv om folk kanskje bør skjønne det selv [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (Det er tidlig på morran vettu)

LOL!

Vel Vel..

Sånt som skjer

Thomas

"We all make mistakes, right?"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe, det er fantastisk å se hvor fort noen av disse trådene baller på seg. Jeg har ikke vært inne på denne siden jeg skrev postingen min som nummer tre.

 

Fint å se at Baard synes jeg er veldig tøff, han har åpenbart skjønt poenget mitt.

Synsing er greitt nok, men det er og blir synsing så lenge man ikke har fagkompetanse og jobber i miljøet. Noen i denne tråden ser ut til å vite mer om hva de snakker om en andre.

Jeg skal ikke utgi meg selv som noen ekspert, jeg jobber på kontor. Men jeg har utdannelse i ATC og har OJT'et operativt. Det som slo meg den gangen hver gang det var en "uregelmessighet", var uttalelsene fra "øyenvitner" og andre "lekfolk". I media blir disse fremstilt som om de vet alt om flyoperasjoner.

Thomas viste til at han hadde terrasse mot flyplassen og kunne se alt derfra (dette er ikke kritikk av deg Thomas). Det minnet meg på en episode som hendte mens jeg OJT'et på en flyplass i Rogaland. Skal ikke gå i detalj på hva som hendte, men det var stor mediaoppstuss. VG,Dagbladet,NRK - hele opplegget. Flere av avisene brukte en kar som hadde sittet på terrassen sin og sett hendelsen som "vitne". De var overhodet ikke kritiske til hva han sa. Alt ble trykket (og kanskje overdrevet - hva vet jeg). Ihvertfall stod det ting som at "flyet forsvant i tretopphøyde", antydninger om stor kollisjonsfare, og lignende. Dette var jo i virkeligheten tull og vås. Etter den og noen andre hendelser som media fikk nyss om har jeg blitt veldig skeptisk til det meste som står i avisene. Jeg mener, hvis avisene kan forvri en sak der jeg VET hva som hendte, så radikalt, hvordan kan vi da stole på at alt det andre de skriver om er objektivt og nøkternt??

Dette snakket om media her glei jo noe off-topic, men uansett, mitt råd er ta det som står og sies om luftfartshendelser i media med en klype salt. Les heller rapporten fra HSL - abonner på AIC-C

Dette var ikke ment som JP-5 på dette bålet, heller ikke for å fyre opp under eventuelle journalister. Det jeg skulle ønske var ørlite mer nøkternhet.

Nøktern hilsen

Torgeir Tveiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir

Vel, ikke bland meg inn i denne Premiair utkjøringer - jeg driter bokstavelig talt i hva som skjedde den kvelden da jeg ikke har noe særlig nært forhold til verken kapteinen eller Premiair i seg selv. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

En annen ting, selv om jeg kan sitte på terrassen å se flyene lande på 01R på Gardermoen , betyr ikke det at jeg sto å så på dette flyet som skle av banen - det var liksom ment som ett slags... ja, jeg vet ikke hva man kaller det..

Det Tarjei og Jeg i førsten prøvde å "fremstille" ved det "ATIS-innlegget" var kanskje å dele en litt uvanlig sak med dere andre, men jo flere innlegg det kommer her, jo mer uttarter denne diskusjonen seg. Altså fra og høre på Gardermoen ATIS til og diskutere hvor folk bor, og om hendelser på Rogaland.. etc..

"Er det rart det er krig i verden, sier jeg" [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

My 2 cents!

Jula er ei fin tid

Thomas

[Edited by Thomas Lorentzen 19-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi kan tillate oss og diskutere her så lenge vi ikke kjefter på hverandre og banner og svarter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og jeg er HELT enig i at media overdriver og stoler blindt på alt og alle (ofte da ihvertfall [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), blir av og til sjokkert og journalisters fremgangsmåte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og en riktig god jul og et godt nytt år til alle på denne siden.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle! (Torgeir og Tarjei)

Vel, Vel.. kan vi la denne diskusjonen ligge for en stund? :-)

Jeg vil også gripe sjansen og ønske dere en riktig god jul og ett godt nytt år... og måtte banene bli tørrere i 2K! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehehe, joda god bedring kan vi kanskje trenge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men det er morsomt og diskutere også, prøv Dere andre også så tar vi snart rekord i meldinger her på fs.no [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men diskusjonene bør være "seriøse" da, dvs. ikke skittkasting og uthengig av folk det synes jeg vi bør holde oss for gode til (og jeg klarer det som oftest ihvertfall [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Tror vel egentlig ingen har rett her, dvs. havarikomisjonen har jo tatt sin konklusjon i denne saken og noe mere får vi sikkert aldri vite [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tarjei!

Jeg er helt enig med deg. En god diskusjon er ikke å forakte, men jeg tror nok endel lar det være fordi det synes som om "hårsårprosenten" er noe for høy på diskusjonssidene.

Det skal liksom så lite til før enkelte blir fornærmet, det er nesten så en får lyst til å omskrive en såpeserie fra en herværende ikke navngitt TV-kanal: "en sutreside for oss, en sutreside for deg".

Stå på og ha en fortsatt god helg!

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kunne vært gjort på Gardermoen for å hindre glatte rullebaner er å senke lysene på banene med et par millimeter, de skal visst stikke litt opp. Ikke mye, men nok til at brøytemannskapet må bruke gummikoster i stedet for koster av stål, som er mye mer effektivt.

------------------

Bent Marius Engseth

2476 Atna

engsethn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jeg på NRK etter fjorårets problemer på Gardermoen så et innslag om at lysene skulle byttes ut, fordi de lysene som var på banen gikk for fort i stykker når man måkte banen. Men dette hadde med måking av snø å gjøre, ikke med glatte baner som uansett må behandles må annen måte enn med stål/gummikoster.

Christian

------------------

I don`t need a signature.

http://Oppvask.com"'>http://Oppvask.com" TARGET=_blank>http://Oppvask.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...