Gå til innhold

Vind


Eirik Nikolaisen

Anbefalte innlegg

KORT FORTALT OM VALG AV BANE I BRUK PÅ GARDERMOEN:

Når kontrolltårnet skal bestemme bane i bruk på ENGM, er det flere forhold som tas i med i vurderingen. De mest fremhevende faktorene er vindretning og styrke, baneforhold (bremseeffekt -noe som er meget aktuelt nå om dagen!), lokale værforhold - det kan være tett på østre bane, mens sikten på vestre bane er brukbar. I dårlige siktforhold, med sikt (under 550 m og ned til 300 m rullebanesikt) som tilsier bruk av CATII innflyging - er det kun RWY19R som så langt er godkjent for CATII innflyginger. Man vil altså kunne akseptere en del medvind for å kunne bruke denne banen under slike forhold.

Dessuten er også Oslo ATCC med i denne vurderingen, ved valg av bane i bruk, f.eks. trafikkmønster og fremherskende vindretning og styrke i innflygingssektorene.

Med to paralelle rullebaner er det litt av en operasjon å skifte baner i bruk. Piloten kan på sin side ikke bestemme hvilke bane han vil bruke! Men han kan selvsagt velge å ta av fra den lengste rullebanen pga. vekt, f.eks. vil en fullastet DC10 nok under normale forhold ønske å ta av på enten 01L eller 19R (ved sydlig vind).

Det normale på ENGM (med noen unntak) er forøvrig at det er høyre rullebane som brukes for landing, og venstre for avgang. Derfor er 01R og 19R utstyrt med CAT II/III ILS anlegg, men 01L og 19L kun har CAT I ILS anlegg. Det er også mer avanserte innflygingslys-system på høyre-banene (Touch Down Zone (TDZ) lights).

Jan H. Sørensen

Flygeleder ENGM TWR

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard - "Alle og alle", nå har jo Kjevik bare en rullebane da (22/04). Det vil si at når vinden er la oss si vindstille, så vil KLM fra Amsterdam mest sansynlig lande på 04 (siden den er nærmest), kommer Braathen inn fra Oslo er det meget sjeldent de gjør det samme (fordi da er 22 nærmest for dem). Å svinge rundt til 04 tar mye lengre tid enn "straight in 22". Og ettersom det på Kjevik kommer et og annet fly nå og da, mener jeg at de ikke går rundt bare fordi ATISen sier "runway in use; 04".

Hva som skjer på Gardermoen skal ikke jeg si så mye om, siden det er langt mer trafikk der enn på Kjevik. Men jeg ville tro at dersom flyet fra Trondheim til Gardermoen insisterer på en annen rullebane enn den som er i bruk, så kludrer det ganske godt til i "rekkene" til App. flygeledern, og vil derfor bli avslått. Ikke sant Jan?

Men tilbake til Kjevik; kan ikke huske å ha opplevd at noe fly har landet 04 når de kommer fra Oslo på en vindstille dag (dersom ikke de har bedt om det selv, eller trafikken er så stor at det må rundt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må nok si meg enig med deg min "gamle" kollega Jan H. Det kommer helt an på hvor du er når det gjelder bane i bruk for landing. Gardermoen har et trafikkmønster på dagtid som gjør det svært vanskelig med "straight-inn" landinger til en hver tid. Men flygekontrollen vil selvsakt i perioder når trafikken tillater det, legge tilrette for landinger på nærmeste rullebane.

På mindre flyplasser (som både Jan H. og jeg har kontrollert) så står man mye friere til å tilby "straight-inn" landinger på grunn av mindre trafikk. Det er grunnen til at Kjevik kan tilby dette så ofte som de og andre mindre trafikkerte flyplasser gjør.

Der jeg jobber nå med 400-800 flybevegelser i løpet av 10 timer, så er det ikke så enkelt å skifte bane i bruk. Det er aldri snakk om å lande eller ta fra annen bane enn den som er i bruk, og hvis vinden skifter (mer enn 090 grader fra baneretningen og over 10 knop) så må det planlegges godt.

Men det er dette vi er satt til å ta vare på, så det går alltid smertefritt for brukerne.

Keep on simming!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette så er vel Sola den eneste flyplassen med kryssende rullebaner 18/36 og 11/29.

Men det er stort sett bare 18/36 som er i bruk, selv med sterk crosswind. Ikke vet jeg hvorfor. 11/29 er mer enn lang nok for en 737 eller MD80 f.eks, men den tar seg for det meste av helikoptertrafikken.

Mvh

Helge.

[Edited by Helge Bø 10-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN Jan H:

Sett at dere har 01R i bruk, med et tog av HEAVY tungmetall på vei ned med 140-150 kts. Så kommer Atle fra Skien med sin SAAB. Hender det da at dere lurer ham ned innimellom avgangene på 01L??? På den måten slipper dere jo å blande ulik innflygningshastighet og sjansen for wake turbulence er kanskje mindre? Dessuten sparer han noen kilometer taxing til innenriks?

Hva er i så fall separasjonskravene for parallelle innflygninger?

Vennlig hilsen

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John wrote:

Sett at dere har 01R i bruk, med et tog av HEAVY tungmetall på vei ned med 140-150 kts. Så kommer Atle fra Skien med sin SAAB. Hender det da at dere lurer ham ned innimellom avgangene på 01L???

Atle i sin SAAB vil bli ledet til 01L via Nittedal/evt. Hakadal og Nannestad. 01L brukes bl.a. også for:

Crossair

Goldenair

Widerøe

Maxair

Mukair

Guardair

HAX (Scoop)

GA-trafikk (inkl. helikopter)

siden disse parkerer enten på Commuter gatene (innlandsterminalen), eller GA-terminalen (den gamle terminalen) på vestsiden av 01L, eller ved hangarene nord av det gamle tårnet.

Dersom det er mange fly med CTOT (Calculated Take-Off Time), vil TWR West begrense antallet ARRs til 01L. CTOTs er bl.a. innført for å hindre kødannelse ved de store flyplassene eller de mest trafikkerte luftledene i Europa.

Radar separasjonsminima (OSLO TMA)er idag 5 NM (3 NM bli innført senere). Dvs. at flyene ledes inn av APP (DIR) "staggered". I VMC (Visual Met Conditions) kan denne avstanden reduseres.

ELLING:

Hei, og takk for sist gamle ørn!

 

Jo, vi på Gardermoen kan også være "flex", men det er selvfølgelig avhengig av trafikken. Det er sjelden pause i trafikken på ENGM, og i "rush"-tiden kan vi være oppe i ca. 70 flybevegelser pr. time. Etter at selskapene (SAS/BRA) har rast fra seg (knekket Colorair), har antallet flybevegelser gått merkbart ned, og vi ligger nå på ca. 550-600 flybevegelser pr. døgn.

 

Jan H. Sørensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...