Gå til innhold

Dc-10-10 på ville veier


Kenneth Warren Berg

Anbefalte innlegg

Vel er det glatt i Norge om vinteren, men........

For snart tre år siden ventet jeg på en bekjent som kom fra Kanariøyene til Gardermoen. Norsk vinterføre, litt gusty vind og noe tåke med snøfall. Flyet satte seg ganske langt inn, og jeg syntes det tok uvanlig lang tid før reversering. Resultat: Nesehjulet havnet utenfor enden av banen. Det tok over en time før flyet var buksert opp og passasjerene sluppet ut.

Flytype: DC-10

Selskap: Premiair

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Nyttårsnatten for ett år siden, samme bekjent, denne gangen fra Thailand. Det var første fly som skulle lande på 01R - den gamle banen var stengt fra midnatt. Den eneste som tydeligvis ikke var klar over dette var kapteinen, som ikke engang hadde kart for den nye banen. Resultat: Flyet måtte snu omtrent ved grensen, gå til København og hente kartene, og ankom godt forsinket til Oslo.

Fly: DC-10

Selskap: Premiair

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Og nå altså TO skliturer på under ett døgn!

Fly: DC-10

Selskap: Premiair

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Bortsett for flausen med kartene, lurer jeg på følgende: Er det noe med 10-er'n som gjør den dårlig egnet for glatte baner? Hva med reverseringsevnen, autobrakes, landingshastigheter, dekkdimensjoner etc. etc.???? Noen som vet?

 

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vilog legge til at for ikke mange ukene siden måtte Premiair's L1101 nødlande på ESSA. Den skulle egentlig til ENGM med valgte å nødlande i sverige i stedet.

Premiair er ikke noe selskap å ssatse på hvis du skal på chartertur. Jeg hadde valgt å fly med hva som helst annet selskap enn Premiair [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke så veldig sjelden at dem nødlander i sverige pga alvorlige problemer med hydraulikken, husker at dem flere ganger har landet med dc10 maskinene i sverige, det paxen har fått vite som regel er at dem tar en ekstra mellomlanding, men når dem kommer på bakken så kommer det frem at det kanskje var mere enn som så.

Om ikke en av de dc10 maskinen til premier går i bakken ganskje kjapt vil det være et stort under spør du meg. (vet at dem skal få nye skikkelige airbus fly snart).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy med akkurat den DC10en når vi skulle hjem fra

Gran Canaria flye hadde problemer vi måtte venete i to timer

mekanikeren hadde fått brent seg.

Og han måtte være med i flyet.

Har aldri vært så redd før.

Akkurat den samme som sklei ut av rullebanen på Gardemoen

sjekka registrenrings nummeret husker det ikke i farta

DK-et eller annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy med akkurat den DC10en når vi skulle hjem fra

Gran Canaria flyet hadde problemer vi måtte venete i to timer

mekanikeren hadde fått brent seg.

Og han måtte være med i flyet.

Har aldri vært så redd før.

Akkurat den samme som sklei ut av rullebanen på Gardemoen

sjekka registrenrings nummeret husker det ikke i farta

DK-et eller annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy med PremiAir's L1011 Gardermoen-Miami tur-retur i fjor. Måtte vente 7 ekstra timer på Gardermoen fordi det var "hull i vingen, og bensinen renner ut". Teknikere ble fløyet over fra Sverige. Inntrykket fra innsiden av flyet var nedslående; har aldri sett en så sliten flymaskin! Det første som slo meg var at dette så ut som det var russiskbygd, for 40 år siden.. Vi gjorde veddemål på om vi kom fram uten noen "incidents"! Og det var trangt som faen! Men turen forløp knirkefritt, stort sett takket være positive flight attendants.

I Miami ventet vi bare 2 ekstra timer, også da på grunn av tekniske feil med samme maskin! Snart på tide å pensjonere den maskinen!

Fløy med PremiAir også i sommer, da med 757, kanskje den som krasja i Spania for ikke så lenge siden..?

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havarsa@online.no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fælt til utskjelling av Premiair, et seriøst dansk flyselskap. Skulle tro dette var verre enn Spantax og Aeroflot tilsammen.

Jeg er enig i at dansker på vinterføre ikke er bra, men angående uhellet på Gardermoen får kapteinen min fulle støtte.

Hørte en passasjerversjon gjennom en arbeidskollega som satt i flyet på vei hjem etter Lanzarote-ferien.

Hjulene slapp taket og flyet vinglet frem og tilbake som en bil med bakhjulskrens. Det ble pumpebremset men det samme skjedde hele tiden.

Glatt?...nei sier den arrogante OSL-ledelsen fordi bremsetestene var gode nok. Kanskje for en 737 og slike småfly, men de tenker ikke på at en heavy med 400 pax kommer inn med større fart og har langt flere tonn å bremse ned.

Hva sier andre utenlandske piloter: dette har vi ventet på.

Her er det uten tvil Gardermoen som må skjerpe seg gjennom vinteren, ellers blir det kanskje iranerne med sin 747 som meier ned stolper og lys neste gang.

Mvh

Helge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle større rutefly har avansert ABS (separat system for hvert eneste hjul) så om kapteinen virkelig pumpebremset sier vel det mye om hvor kapteinen helst burde vært [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Uansett, jeg var ikke på gardermoen og har ikke hørt annet enn det media sier (og det pleier som regel og være helt på jordet bokstavelig talt :-D) så vil ikke uttale meg om hvem som har skylda, men det jeg lurer på er HVA kapteinen ville gjort annerledes dersom det virkelig var glattere enn han fikk beskjed om, landet han ikke i starten av banen, brukte han ikke revers eller hva kunne og ville han gjort annerledes dersom det virkelig var glatter ? (jeg kan ikke helt skjønne det, eneste kunne jo være og la være og lande da seff).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tarjei sier, har de fleste fly i dag en form for Automatisk BremseSystem som på flyspråket kalles antiskid (protection). Ved vanlig bremsing (under taxing) er antiskid aktiv og slipper hydraulisk press når et av hovedhjulene begynner å skli.

Når pilotene velger Autobrake System (ved RTO) eller for landing, er imidlertid hvert hjulpar "koblet sammen" for å oppnå maksimal bremsevirkning, men holde flyet "på riktig kurs". Dette systemet bremser inntil flyet står helt stille hvis det ikke blir slått av av pilot.

Jeg landet på Gardermoen på mandag (før 10'eren gikk ut), ca kl 1930, på en "soleklar" CATII - jeg så treshold-lysene noen sekunder før vi landet. Landingen gikk helt normalt, og vi forlot rullebanen etter ca 2/3-deler. De siste ca 1000 metrene av RWY 19L lå ubrukt av SK351.

Inn mot oppstillingsplass hadde vi imidlertid mange harde slag av bremselåsing, og kapteinen beklaget den ubehagelige taxingen, og forklarte at det var "rene Alma-Ata" der ute, og at bremsene låste hele tiden for å holde hastigheten nede under taxing inn til gate'n. Men dette er altså oppstillingsområdet, hvor det er sterke restriksjoner på å bruke kjemikalier for isfjerning. Ubehagelig? Nja, alle slagene av bremseblokkering kjentes og hørtes iallfall.

Det virker jo litt rart om det var slik at DC-10'en landet for langt inn på rullebanen. Fullt etablert på ILS CATII vil det jo treffe normal touch-down zone (rundt 1000 fot fra terskel) hvis ikke farten er for høy med resultat av lang flare. Men jeg regner vel med at FMC/autotrottle tok seg av farten på final…. Kanskje var siste delen av rullebanen ekstremt glatt, og antiskid "ga opp" i forsøket på å stoppe noe over hundre tonn?

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker af hjertet for den store tillid danskere nyder her på siden, når der er tale om glat føre!:-)

Jeg skal med glæde maile alle de glatføreuheld jeg læser om i bare én af Norges mange aviser(DTBB)hver dag. Så får I læsekrampe i øjnene!

Udover at I er "verdensmestre" i alting, er I også nogen herlige gutter/jenter! :-))

Hilsen

Folmer

Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Folmer!

Mange dansker flyr F-50 oppe i Nord-Norge i heftig vintervær under særs tøffe forhold og behersker føret utmerket! I tillegg er de daglig på stamrutenettet med MD80/Boeing 737/600. Jeg har hatt gleden av å fly med mange danske piloter, og de står iallfall ikke tilbake for andre!

Uhellet med DC-10'eren på Gardermoen er kanskje en kombinasjon av eksteme værforhold og ikke oppdaterte/gode nok systemer for riktige bremseverdier.

Så kan vi nordmenn slite med vinterføre på bakken, kjøre på andres parkerte biler en stresset ettermiddag, og håpe at ingen så oss....

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Følte plutselig lyst til å kommentere litt på diverse innlegg her.

Bremseverdimåling:

Blir utført ved hjelp av forskjellige hjelpe middel.

På OSL, såvidt jeg vet, av en Saab(bil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ) med et ekstra hjul under som kjører langs banen i 95 km/h. På andre steder ved hjelp av noe som kalles "taplimeter"(med forbehold om skrivefeil) som er en slags stang med vekt på toppen som svinger fremmover mens bilen som den sitter i bremser.

Var selv utsatt for dette på Fagernes for noen år siden, da vi merket at bremseeffekten var lang lavere enn den vi hadde fått oppgitt. Da jeg tok bilen som ble brukt i nærmere ettersyn, så jeg at denne hadde nye, piggfrie vinterdekk! Ikke rart man får feil verdier når man bremser med dekk som er laget for maks feste! Ikke akkurat det samme som sitter på fly.

Dekk på fly:

Flydekk har langsgående spor, og det er ikke noe krav til minste møster dybde.Piggdekk er vel heller lite aktuellt....

Hva kapteinen på Premiair hadde gjort hvis han hadde visst virkelig bremseeffekt:

Han hadde sikkert allerede sjekket hvilke verdier de måtte ha for å kunne lande sikkert, og hvis verdiene hadde vært oppgitt under disse ville han ikke ha landet. På tirsdag(tror jeg) lå BA i holding over Fornebu(SONER) mens de ventet på at bremseeffekten skulle bedre seg.

Skikkelige Airbusfly:

Noen som har hatt problemer med sitt datautstyr her.....

Trenger jeg å si mer?

Har hørt mange artige historier om Airbuser av forskjellige varianter.

Det jeg vil frem til er at alle flytyper har sine problemer, og hvis flyene blir vedlikeholdt iht de gjeldene bestemmelser trenger de ikke nødvendigvis å bli gamle. DC-10'en på OSL ble sjekket og det ble ikke funnet feil på bremsesystemet.

MVH

Atle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tarjei Lundarvollen:

Jeg siterte den passasjeren jeg snakket med angående pumpebremsing, han oppfattet dette som pumpebremsing selv om det var antiskid-systemet som ble aktivert. Har jo ikke mer greie på fly enn folk flest. Så slik er det...

Men selv om kapteinen bremset manuelt, er det vel ingen grunn til å betvile hans kompetanse.

Ellers snakket jeg nærmere med min kollega som var med på dette.

Han satt med vindu, og følte ikke at flyet kom langt inn over banen før det landet. Motorbremsingen virket normal, etter bremseeffekten og bråket i kabinen å dømme.

Flyet begynte å vingle etter reversen, og han kunne tydelig merke at hjulene ikke ville ta.

Han lurte på hvorfor ikke piloten bremset helt opp med motorene.

Jeg er ikke sikker, men svarte at motorene kan bli overopphetet med full revers under 60kts. Vet ikke om dette er riktig da.

Til Folmer Rasmussen:

På snø- og isføre spiller det ingen rolle om det er en nordmann eller danske i aksjon, like ille er det.

Derfor tar du jo min lille spøk med et smil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og jeg sender hilsen tilbake - det er deiligt å være norsk i Danmark, jeg elsker det landet!

(fjernet noe her om svenskene, var upassende - beklager)

Mvh

Helge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

[Edited by Helge Bø 11-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først:

Jo jeg vet at flydekk har LANGSGÅENDE riller, men dette er IKKE noe mønster for og bedre "banegrepet" (langsgående riller hjelper lite i så måte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), dem er vel troligens der for at man skal se hvor mye slitt dekket er (Atle kan sikkert bekrefte / avbekrefte dette). Selv om det ikke finnes noen grensen for hvor mye et flydekk kan slites så bør det jo skiftes før det ikke er mere igjen og til de trenger man riller.

Så til Atle ang Airbus og dc10:

Joda airbus har hatt problemer av og til dem også, men feilen har stort sett vært flygeren, dvs at (uten at jeg VET at det har vært dette så er jeg personlig ganske overbevist) det antagelig har vært et crew litt oppi åra, og alle vet jo at generelt sett så takler man data og elektronikk dårligere til eldre man er (presiserer at dette er GENERELT [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). For og si det sånn, om det hadde vært to flygere på 60 år som satt i cockpiten på en airbus vet jeg ikke om jeg ville satt meg inn, men om du Atle satt der sammen med en styrmann på samme alder (eller gjerne yngre) hadde jeg følt meg veldig trygg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]. Synes igrunn dette gjelder andre fly en airbus også, men spesielt airbus siden disse er som kjent ganske så datastyrte.

Så et bilde her forleden på nettet ifra cockpiten på diverse airbus fly, så først et bilde ifra en a320 maskin, vil tippe kapteinen var rundt 25år eller noe, styrmannen kanskje enda yngre, jeg ville ikke hatt noe som helst mot og sitte i det flyet, men etterpå så jeg bilde ifra en a330 cockpit, der var både kaptein og styrmann sikkert minst 60 år, ville nok ha tenkt meg om to ganger før jeg satte meg inn der, som jeg sa, dess eldre man er, dess mindre godt går man sammen med en datamaskin som regel [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (la meg si det sånn at det er kanskje ikke uten grunn at jeg redigerer på data, mens sjefen i firmaet jeg jobber i redigerer på vanlig tradisjonelt utstyr :-D)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansker flyr gjerne i Norge på vinteren.- Det gir status.

Det har ingen hensikt å spekulere i hendelsen på OSL. Flight Recorder gir svaret.

Mønsteret i dekk er knapt nok til slitasje indikasjon - selv om det blir brukt i Braathens. Som regel er det antall kordlag som er slitt som angir sikkerhetsmargin.

Dekkene blir tatt av tidlig pga av økonomi ikke sikkerhet. For slitte dekk kan ikke regummieres.

Tarjei har nesten rett når det gjelder Airbus teknologi. Men faren er ikke 60 åringer - men piloter fra utviklingsland. Det viser seg at enkelte av disse pugger modes flyet er i for å kunne bestå eksamen. De har ikke systemforståelse. Når de senere kommer opp i en unormal situasjon så kan de ha problemer med hvilket mode flyet er i og hvordan takle dette.

Jeg har ikke noe problem å kunne fly med slike piloter i en gammel sliten 737-200. Det er garantert tryggere.

Dette er ikke noe jeg har funnet på. Det er konklusjon på en rekke hendelser med Airbus.

En FAA representant sa han unngikk flyselskaper i land langs gamle Silkeveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------------------------------------------------------------

På andre steder ved hjelp av noe som kalles "taplimeter"(med forbehold om skrivefeil) som er en slags stang med vekt på toppen som svinger fremmover mens bilen som den sitter i bremser.

Da jeg tok bilen som ble brukt i nærmere ettersyn, så jeg at denne hadde nye, piggfrie vinterdekk! Ikke rart man får feil verdier når man bremser med dekk som er laget for maks feste! Ikke akkurat det samme som sitter på fly.

-----------------------------------------------------------------

 

Taplymeter brukes kun hos oss(envd) som en indikasjon kor glatt det er,hvis vi får en lav verdi blir det alltid brukt noe som heter griptester,(På de regionale flyplasser brukes griptester,ser ut som en bitteliten tilhenger)den måler "friksjon"med et hjul som det ikke finnes mønster i. da får man et resultat i % friksjon, 35% er det liksom på tide og gjøre noe med føre på RWY ,men det er fly som har valgt og lande med lavere friksjon enn det uten problemer.

i dag på envd hadde vi gjevnt 40% friksjon (rwy blir målt i 3 seksjoner) så mån kan ha forskjellige forhold/målinger på hver bane ende.

På de to sabbàn på grm er det griptester som er montert i mitten av bilen og det er strenge regler om kalibrering av griptester så det bør være rimelig sikkre resultater som kommer ut av den.

Som han sa sjefen på grm på tv, det er målt tilfredstillende resultater med 3 forskjelige målinger etter utforkjøringen.

Tviler at det blir slørvet med sikkerheta på flyplassan, man har så mye bra utstyr til banepreparering.

 

Pratet med en kaptein i widerøe han sa i gamle dager var det gjerne kompakt snødekke på rwy og han så det som en fordel og lande med litt glatt bane i sidevind for da kunne man tillate seg og "skidde"uten fare for og tippe over.

Men det er jo snakk om midre fly sef

Nu til dags skal man tilstrebe "sorte baner" (taxiways og tarmark har samme krav som rwy)derfor har man safeway både i flytende og i granulat som blir brukt til og tine is og snø til sløsh deretter blir det kostet/blåst vekk.

Hilsen

LN-JEK

Vadsø

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Øystein: du har nok rett i det med piloter fra utviklingsland sikkert, det med moduser du nevner har jo skjedd at dem har bommet på, en A320 ifra AirFrance gikk jo rett i et fjell før landing fordi piloten hadde satt en synkrate på minus 3300 fot i minuttet, istedenfor en glidevinkel på -3.3 grader (som han trodde han satte).

Til Helge:

At flyet ikke ble satt ned langt inne på banen ?? neivel, hvordan kan det da ha seg av jeg hørte en flygeleder sa at premiair maskinen ble observert idet den passerte brannstasjonen MED høy nese ?? (brannstasjonen ligger omtrent midt på banen) ?

Om han kjører borti kilometervis med høy nese etter touch så er det heller ikke srælig proft, men tror ikke det var det han gjorde, tror (etter hva jeg har hørt) at han satte maskinen ned langt inne på banen, noe vi vel kanskje er enige om at ikke er videre smart når banen kan være glatt (en annen ting kan jo være om tårnet sa at den ikke var glatt og han derfor ikke tok missed app til tross for at han så at touch kom til og bli langt inne fordi han regnet med og ha god sikkerhetsmargin likevell)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...