-
Innholdsteller
415 -
Ble med
-
Siste besøk
-
Dager vunnet
2
Per Borrmann vant sist dagen den 30. juni 2023
Per Borrmann hadde det mest likte innholdet!
Om Per Borrmann
- Bursdag 06. april 1949
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Per Borrmann's Achievements
16
Nettsamfunnsomdømme
-
Takker for innspill! Og fant det 🙂 Godt gjemt i en underkatalog i oppsett. Men skjønte ikke helt hvorfor det bare gjaldt for Flying Irons Spitfire. Fremdeles ikke funnet ut hva som blokkerer hjulene på Flight Replica Spitfiren 😞 Dette med FS2020 og Meta Quest 3 brillene er helt nytt for meg og trenger vist å lese meg opp på både det ene og det andre 🫣 Men takk så langt !
-
Legger ved to skjermbilder fra Flying Irons Spitfre: I dagslys (Rwy30 på Kjeller) skimtes de lyse grønne strekene (mer markerte sett i VR-brillene) som ser ut til å starte ved propellene. Litt som sammenhengende grønne 'runing rabit' hastighet styrt av motorens turtall tror jeg ... Samme cockpit i mørket. Stripenes hastighet ser ut til å gjenspeile luftens hastighet ut fra propellens turtall. Disse stripene er der selv om maskinen er stillestående på bakken med motor i gang, eller i lufta. Ikke der når motoren ikke er i gang. Når det gjelder Flight Replicas Spitfire så kan jeg bekrefte at håndbrekket er av, men ett eller annet blokkerer fremdrift. Eneste synlige forskjell når jeg gir pådrag med trottel er at nesen synker 1 grad eller2. På Flying Irons sin Spitfire vil maskinen med brekket på og full throttel gå rett på nesa..
-
Per Borrmann begynte å følge Signal ut fra MSFS , VR og Spitfire problemer , og Ønskes kjøpt: OpenCockpits USB DC Motors card x2
-
Har kjøpt meg VR-briller for å ta en titt på ny teknologi og fs2020. Er jo delvis imponert over det visuelle, da kontra P3dv6 som jeg bruker til min full størrelse hjemme bygde Boeing 777 cockpit. Denne da med tre projektorer fordelt over et lerret på ca.210 grader med en diameter på 416 cm for det visuelle utenfor cockpit. Er jo litt 'bergtatt' av hva jeg ser i mine Meta Quest 3 VR-briller og tenker da disse brukt til en litt annen type flyging en 'høyt, fort og langt'. Har i den forbindelse to spørsmål da jeg har investert i to forskjellige Spitfire. Den første Spiten fra Flying Irons er jo veldig artig å fly, men krever sitt. Lurer her på hvordan jeg kan bli kvitt de forferdelige grønne 'farts stripene'. eller hva det nå er forsøk på å visualisere. Brysomme nok om man flyr i dagslys, men et mareritt om mann flyr i mørke. En 'gammel sjømann' har jo sett det lysende fenomenet med morild i kjølvannet av en båt, men i lufta ???? Den andre Spiten fra Flight Replicas har jo mye bedre cockpit grafikk, men ikke klart å få den i lufta ☹️ Alt oppfører seg normalt til jeg har tatt av håndbrekk og gir gass... flyet rikker seg ikke? Kan jo virke som om noen har glemt å fjerne hjul blokkene? I så fall hvordan fjerne disse? Ellers gjerne tips om hva som er 'hemmeligheten' med denne modellen? Ser jo her på forumet at flere av dere har erfaring med disse. Så tar gjerne tips, hint og hjelp til hvordan få mest og best ut av disse?
-
Nærmer seg Odense i Danmark nå etter PitStop i Lelystad i Nederland. Skal vistnok videre fra Odense til Save ved Gøteborg og deretter innom Torp (toll vill jeg tro) før ferden ender på Notodden. LN-AOA kan følges på FlightRadar24
- 7 svar
-
- 1
-
Glemte denne linken som kanskje er av interesse når det gjelder software til FA-18 vrsimulations
-
Forsterkeren du har kjøpt er gir 250W, min bare 100W. Ellers det samme. " Romperisterne " koples direkte til denne. Ingen høytalere trengs med mindre du trenger suplerende 'lysere' lyder. Jeg kjører to stk " romperistere " , 2x50W. Du har kapasitet til å kjøre 5x50W . Vær forsiktig med volum styrken om du kjører færre en 5. Vil tro du kankje trenger lydfiler med 'dypere' bass, men usikker der. Jeg kjører min 777 i P3d med Sim-Avionics system software. Det vil si at all min i cockpit grafik og system komunikasjon med P3d (utvendig senery view) samt tillegs lyder (deriblant bass) styres av system software (Sim-Avionics) som da koordinerer/ snakker med P3d. Kan sikkert hjelpe deg med en del *.vaw filer som muligens kan brukes. Kjenner desvere ikke MsFS2020 godt nok til å utale meg om lyden ut fra denne og formatet på disse filene derfra. Er helt sikkert andre her som kan bidra med opplysninger til å gi deg svar på det. To linker under som kanskje er hvert å titte på. Flightdecksolutions bygger/ selger foruten 737NG og MAX, 777 og 787 cockpiter + flere typer. Deriblant FA-18 og F-16 cockpiter. Se linkene under. FA-18 F-16
-
Samme sak som jeg har her 🙂 Link til forsterkeren jeg har og en link til en omformer jeg trenger til 110V/100W forsterkeren. Mulig du finner enklere/billigere løsninger andre steder, men dette funker svært bra hos meg. subwoofer-amplifier CA$184.23 / ca. 1440.- Kr konverter 220v/110V Kr. 409
-
Hei Rune... Har du vurdertn å bruke en eller flere transducere. Bedre kjent som 'ButKicker'. En transducer er en sak som konverterer et signal i en form for energi til en annen form. Eller sakt til dit bruk; Bass lyd til bevegelse. Har i min ful size Boeing 777 cockpit installert to stykk 'romperistere' (les; Transducere) uner gulvet (under setene). Kan dermed fysisk kjenne landinger, hjul over asfalt / betongskjøter, motorvibrasjoner eller hva man nå måtte ønske simulert. Man kan til en viss grad bestemme, da av bass lyder, vilket frequens område som skal gi bevegelse. Vil jo da vere avhengi av hvor kraftig disse transducerne er for å oppnå bevegelse som ønskes.
-
Hei Rune... var en stund siden ja og har vel faktisk prøvd jagerfly simulatoren du hadde tidligere. Men, til poenget. Snublet over denne siden om G-force-seat. Med interessant lesing og video... G-force-seat
-
Er på ingen måte ekspert rundt dette men ser i andre forum at FS2020 grafikkmotoren fort kan medføre drastiske dropp i 'framerate' ved bruk av flere skjermer. Skjønner også at det er vanskelig å gi noen fasit på dette. Graden av dette vil jo da være avhengig av type CPU og GPU og samspillet mellom disse. Er vel en kjent sak at grafikkmotorene for p3d og X-plane er mest avhengig av CPU, kontra FS2020 grafikkmotoren som er bygget rundt utnyttelsen av GPU. Sikkert andre her inne som kan si mer om dette en meg. Men, det viktigste må vel være spørsmålet gjengitt ovenfor om muligheten for å kjøre sceneriet på tre skjermer med ulike view. Ser jo dessverre at fs2020 oppdateringen rundt dette er svært mangelfull og det er vel ikke oppsiktsvekkende at ingen seriøs tredjeparts leverandør snakker om dette. Det er totalt uinteressant for disse da man i beste fall vil vise et forvrengt / strekt / skjeft bilde i de to side skjermene om de er tenkt for å vise sceneriet. FS2020 har dessverre fremdeles ingen fullgod multiskerm løsning. Eneste løsning pr. nå er å gå 20 år tilbake i tid. WidevieW programmet. Det innebærer å kjøre FS2020 på flere maskiner med tilhørende skjerm og synkronisere disse via nettverk. Kan jo være interessant for de av oss som har en hjemme cockpit løsning med fysisk cockpit og scenery views fordelt over flere skjermer eller projektorer og ønsker å bruke fs2020. Men, en så lenge, kjører selv p3d med scenery views fordelt over 3 stk. projektorer i påvente av at fs2020 får en brukbar multiview løsning. Men, kjører da uten hjelp av Wideview da p3d støtter en multiview løsning og med støtte av programmet FlyElise får jeg en korrekt gjengivelse av det utvendige sceneryet på et buet læret over 207 grader. Større oppløsning var jo å ønske, men det er et projektor og penge spørsmål. Se eksempel fra denne her, med en kort (dårlig) video: Min Boeing 777
- 11 svar
-
- 1
-
Gjorde også en tur fra Gardermoen til Rygge med en Cessna 152 Aerobat i dag. Ser veldig lovende ut. Hjemmeplassen nær Nesset ved Bunnefjorden var imponerende med tomt og hus riktig plassert i terrenget. Turen tok sin tid da det ble sikksakk flyving mellom kjente landemerker. Er vel bare detaljene som trenger en oppdatering. Imponert. Angående Cessna 152 Aerobaten som er en maskin jeg lærte å fly på i sin tid og timer med både roll, loop og spinn m.m.. så er jeg også der bare et stort smil . Dog, maskinen(e) trenger å få roet seg ned noen hakk da de er for 'nervøse'. Er vel kanskje de ytre kreftene (envirements) som må 'glattes ut litt tror jeg? Har opplevd 'humpete' turer, men 152'n (og andre) men de er da unntaket. Blir fort litt slitsomt Har et oppsett med tre projectorer som dekker en skjerm med 4,2 meters diameter. Dekker da en 207 graders sirkel og lurer da selvfølgelig på om hvordan man kan få til dette i denne simmen (som man kan med p3d) da det vil gi en ekstra 3d og farts effekt. Fremtiden ser jo egentlig riktig lovende ut for oss simmere....
- 123 svar
-
- 1
-
Bass shakers eller tactile transducers montert under seter (eller hvor mann nå måtte trenger vibrasjoner) er heftige tillegg til en simulator. De fleste cockpit hjemmebyggere har vel erfaring med disse. Å kjenne vibrasjoner når motorene starter, når du taxer over runway skjøter eller ved landing m.m gir ett stort pluss til opplevelsen. Tar vel lyd / risting ut fra det vanlige PC lydutgangen til en omformer/ forsterker (medfølger ?). Trenger vel ikke noe spesiell software. Tror Fisher Amps Butt Kicker er de mest kjente, men et relativt dyrt alternativ tror jeg. Ser de har en 4 Ohm 50 W til ca. en tusenlapp og en adskillig større og krafigere til vel 2000,- + Sistnevnte er vel overkill til en vanlig simulator vil jeg tro. Har selv et annet alternativ montert under setene mine som jeg er godt fornøyd med og har gjort nytten i mange år: To stykk Aura Sound AST-2B-04 4 Ohm 50 W, disse til ca. halve prisen av Butt Kicker nevnt over mener jeg å huske. Søk og du finner mange alternativer. Du kan til å med finne opskrift på å lage dine egne
- 6 svar
-
- 1
-
Vel, svaret ligger i teksten over bilde: Utdrag "Legger ved et eksempelbilde tatt over Oslo (med AI trafikk)" Bare 'lagt meg på hjul' med et AI fly ;D Flyr ellers 'full hjemmesnekra cockpit' med Sim-Avionics systemsoftware og ProjectOpensky sine visuelle 777 modeller. Funker utmerket i P3d v.4