-
Innholdsteller
4 371 -
Ble med
-
Siste besøk
Om Andreas Grindvoll
- Bursdag 09. juni 1981
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Andreas Grindvoll's Achievements
4
Nettsamfunnsomdømme
-
Det er jo nettopp i tåka det skal havne Det ser ut til å være 10 lys totalt fra første etter approachlysene (sett fra RWY og "feil retning") og ut til ytterste odde. 9 er tegnet i dagens AIP vis.apch kart. 4 er oppgitt i AIP textpages. 😅 Balked landing-lysene som er beskrevet er forresten de 2 gule på hver side du ser på cockpitvideo fra landing på ENBV.
- 15 svar
-
- 2
-
Andreas Grindvoll begynte å følge Sauron
-
Det er 210m mellom hver mast i følge Norgeskart. Med oppgitte 4 sirklingslys er det neppe konsekvent om de står samlet.
-
Circling light er lys som viser vei under Circling. Det er når man ikke lenger flyr etter instrumentene men har tatt over for å fly visuelt, fortsatt i instrumentforhold men med sikt nok og skyhøyde nok til å manøvrere til RWY når denne ikke er samme retning som innflyging. Eller om man har fløyet en innflyging til motsatt vei fordi man enten sparer tid eller fordi det ikke er innflyging til motsatt side. Skal se om jeg finner en måte å vise hvor det står hen. Xbar er en lysrekke på tvers av centerline, og det står hvor langt fra threshold disse skal være. Det står også Sequenced flashing lights på 1500m (lengde?) Forstår jeg ikke helt, men det kan være tilknyttet noen av sirklingslysene. Det er i så fall det samme som running rabbit; lys som går fra lampe til lampe fortløpende (Sequenced) som blink (flashing) retning rullebanen før det begynner på nytt ytterst. Du ser ikke det på videoen nedenfor men der ser du mye annet og kan se flere av Circling lights på vei inn mot 06 også: Merk også at siste lys er 30m før terskel / threshold og er "flush" - det leser jeg som"i bakken" og det stemmer godt med at det er om lag 50m asfalt før terskel i begge ender.
-
Sankthansaften, lørdag 23. juni 11:00-15:00, arrangeres Andøya Air Show 2012. Som de fleste andre flyshow i år så er anledningen 100-års jubileum for norsk militær luftmakt. Luftforsvaret er betraktelig yngre enn 100 år, men Marinen tok i bruk den tredje dimensjon lenge før Luftforsvaret ble opprettet. 333 skvadronen har vært i kontinuerlig drift siden den ble opprettet. Det finnes eldre skvadroner, men 333 skvadronen er den eldste av skvadronene som har vært driftet kontinuerlig siden opprettelsen. Flyshowet er således like fullt en markering av Luftforsvarets eldste skvadron i kontinuerlig tjeneste - 70 år. Stedet er Andøya Flystasjon. Naturligvis må vi ha en DC-3 (LN-WND) på showet; DC-3 var det første flyet som landet på flystasjonen. Man må også ha en PBY-5A Catalina (G-PBYA) som var et av de to første flyene 333 skvadronen opererte under krigen. A-flight fløy Catalina og B-flight fløy Mosquito. 333 skvadronens B-flight ble senere 334 skvadron. I dag flyr 334 skvadron helikopteret NH-90 (foreløpig i forbindelse med testing). NH-90 kommer selvfølgelig (kun static display). I dag flyr skvadronen P-3C og P-3N Orion, og naturligvis kommer norsk Orion til å stå utstilt på Static Display så vel som å delta i luften. I tillegg til de norske Orion-flyene, kan man også se tysk og amerikansk Orion på stevnet. Av øvrige militære fly får vi selvsagt se Eskils demoflyging med "hans" nymalte F-16. Dette gleder vi oss veldig til å se - flere ganger i sommer! I tillegg kommer en rekke militære helikoptre og fly fra Luftforsvaret både for deltakelse på static display så vel som i lufta. Det forventes også ankomst av to større militære fly som må bekreftes på et senere tidspunkt. Bristow Norway AS stiller med EC225 dersom situasjonen i Barentshavet tillater det. Scandinavian Airshow stiller med Ag-Cat m/wingwalkers, Python og en Safari. Vi får se en svensk SU-29 gjøre sin acro-oppvisning, og et svensk Pilatus B-4 seilfly gjøre det samme. Jeg gleder meg spesielt til å se Redbulls DC-6 & P-38!!! Informasjon om Andøya Air Show 2012 finnes her: http://forsvaret.no/aktuelt/luftmakt/arrangementene/andoya/Sider/Program.aspx og her: https://www.facebook.com/events/356961151009261/ Tilreise… Alternativ1 - Widerøe, sykkel, bil, sparkesykkel Alternativ2 - Via Evenes, og leiebil Alternativ3 - Via Evenes, og flybuss til Sortland og buss til Andenes Alternativ4 (best etter min mening): Småfly! Tips: Lørdag er generelt en dag med lite flytrafikk (som folket på dette forum sikkert er veldig klar over). Det kan fort bli vanskelig å finne ledig sete når det er mye aktivitet på øya; midt i turistsesongen, og samtidig som at det skjer mye på Andøya Rakettskytefelt i sommer. Tips2: Dere som kjører bil kan med fordel kjøre via vestsiden av øya; det er mest "scenic" på den siden! Gryllefjord-ferga går Andenes-Gryllefjord-Andenes i sommer; og er mest hensiktsmessig for de som kommer østfra. Tips3: http://www.norwegian.no begynner å fly sommerruter Søndag 24. juni 2012 OSL-ANX-OSL General Aviation er naturligvis hjertelig velkommen. PPR er påkrevet, men kan oppnås ved å ta kontakt med meg for utveksling av informasjon. Direkte kontakt; 333airshow på gmail punktum com Velkommen til et GRATIS flyshow!
-
Stilig! -Men VOR/DME'en i bakgrunn får du kanskje ikke til å se ut slik den gjør? (Det skal være en slik med rød dome på toppen) -AFIS-kabinen ("Tårnet") ble kjørt vekk fra Skagen for et par (tre?) uker siden. Aner ikke hva den nye eieren skal med det, men han om det... Er det det nye eller det gamle "tårnet" du har på bildet? Google MAPS Streetview av ny & gammel "Tårn"-kabin Google MAPS Streetview som viser VOR/DME'en
-
preflight apps på HTC eller IPhone?
Andreas Grindvoll svarte i Hans Øyvind Lundes emne i Kaffekroken
Enig i at Aeroweather Pro er bra, men du får ikke NOTAM for annet enn flyplassen. Har ikke fått tak i hverken NOTAM for FIR/AORs, Navwarning, etc. Så IPPC.no + Aeroweather for updates funker greit -
Imens du venter på tak over hodet så kan jo Breitling's app; "RenoAirRaces" være noe for deg!
-
Der finnes regler for ALT Her finner du diverse sider for ulike land, deriblant AIP. Skal du gjøre det billigst mulig kan du like gjerne bruke AIP, siden AIP er likt oppbygget for ALLE land, og siden alle innflygingskart er basert på AIP. Imidlertid vil du ikke få selskapenes egne restriksjoner i AIP (som f.eks. krav til sikt). Har du som mål å gjøre ting så virkelig som mulig så vet jeg ikke om noen som bruker AIP til virkelig (instrument)flyging; men det mulig at det også finnes!
-
DA-20 i kveld en gang
-
Denne linken fungerer: https://www.ippc.no/ippc/notambyid.jsp?bulletinId=ENAN-0036/11 De har hatt ATIS i omtrent et halvt års tid
-
Nice! Finnes en HD-versjon? Fikk maks 420p på YT