Dagens spam er fra min siste flytur som gikk med Saab 340A for Westjet Link i Canada. Disse rutene opereres av Pacific Coastal Airlines som er basert i Vancouver, og de flyr stort sett med fly malt i Westjet-farger. I dag var dog et unntak da den eneste pakken med Westjet farger til LES 340A er tatt ned fra verdensveven.
Flyet var kommet inn fra Cranbrook som WS3040 hvor det har stått over natta. Nå skal det tilbake til Cranbrook før turen fortsetter til Vancouver. På denne måten veksler flyene mellom Vancouver og Calgary-base virker det som.
Boarding er ferdig og tug kobles til. Vi har ingen APU, så vi starter opp ved gate og pusher etterpå. Normalt kan 340A utføre powerback uten problem, men det er ikke mulig med LES sin dessverre. Så vi får tøgge.
Klar for avgang fra 17R.
7
Sentral flyplass.
Klatrer ut på runway heading før vi blir klarert til første waypoint på ruta som jeg ikke husker hva var. AIRCOND warning pga packs off for takeoff. Ble skrudd på rett etter.
'
Turen er oppsatt til 1 time og 3 minutter (Amerikansk standard). Men vi lå an til å bruke ca. 40. Kort tid etter vi kommer på cruise på 16000 fot dukker fjellene opp.
Rolig vind, herlig lys og generelt en veldig fin flytur.
Etter kort tid er vi etablert på ILS'en til bane 16. Det er en ganske romslig innflyvning her, men fra andre retningen er det en mye kulere approach. Krysser fingrene for neste gang
Mektig landskap. Alt er større i Amerika er det ikke sånn?
Jeg jobber fortsatt med å temme Saaben. Den er følsom på kontrollene, og med en elendig Saitek-stikke i tillegg er det interessant. Jeg har også sett på PPRUNE og diverse videoer hvor det påstås at 340 ikke er mulig å lande pent. Det stemmer ganske godt.
M
Men det gikk tålelig bra!
Gresstustene i Cranbrook har ikke fått vinterteksturer på seg, så vi får ta det som et tidlig vintertegn.
Så er det en halvtimes pitstop før turen går videre til Vancouver.
Takk for meg!