Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 18. feb. 2022 i alle områder

  1. Artig når man får satt "liksomheten" i perspektiv med virkeligheten. Knallbra med slike bilder!
    2 points
  2. Her er fra jeg var på Mesnali. Sauer, og et lite skur av en hangar 😀 artig å dumpe nedpå der 😎
    2 points
  3. Om jeg husker rett så var vel motorene flyttet lengre frem for å ha nok bakkeklarering da de nye motorene var større. Noe i den duren mener jeg å huske. Dermed får du kraftigere pitching når du gir gass. Var også mangler i opplæringen for å motvirke dette samt en del småting som minner om hastverk. Husker ikke alt. Lenge siden jeg leste om dette her. Absolutt en økt sikkerhetsrisiko, men Boeing er ikke de eneste. På Dashen om du skal gå ned i høyde så bruker du gjerne VS mode. La oss si at du under innflygning skal ned fra 4000 til 3000 fot. Dersom du ikke trykker ALT SEL etter VS så vil flyet gå rett i bakken under innflygning under IFR forhold f.eks og begge pilotene har høy arbeidsbelastning. Der spiller det ingen rolle hva du har satt høyden på autopiloten på. Så lenge ALT SEL ikke er aktivert så bryr ikke autopiloten seg om det. Eneste løsningen som kom på dette var en hvit strek fra Altitude selector til ALT SEL knappen. Nesten som man ikke skulle tro at det gikk an. Flyselskapene som flyr Dash 8 har derfor en beinhard SOP med call-outs på hver eneste høyde endring på sjekk av ALT SEL fra begge piloter. Dette gir ekstra arbeidsbelastning under hektiske perioder i cockpit som under innflygning til f.eks Heathrow der du også på denne flytypen må justere climb rate med power (IAS mode) da climb på 1500 fot eller mer vil kunne gi tcas utslag for andre fly i nærheten og skape fult kaos. Med 1000 to go så skal du ikke stige mer enn 1000 fpm. Dette må du finjustere med powerlevers manuelt da flytypen ikke har autopilot som tar seg av det. Oppi alt dette har du haugevis med callouts og sjekker. Har også opplevd å ikke få alt capture under en hektisk innflygning. Sier ikke at 737MAX ikke har problemer, men det er mange andre flytyper med tilsvarende sikkerhetsbrister som fortsatt er i lufta. Men, det har ikke vært fatale ulykker enda forbundet med det så derfor er dem vel fortsatt i lufta. Er jo gjerne sånn at det må fatale ulykker til før endringer skjer da profitt går foran alt annet - frem til det blir ulykker og dem er tvunget til å ta affære. Sånn som med 737Max.
    2 points
  4. Oppdatering av Kodiak 100: Versjon 1.0.24 er snart klar til nedlasting - imens kan dere se fiks-lista under Changed low idle to 54% N1. Changed high idle to 68% N1. Fixed pitch trim mismatch when disengaging AP. Improved Autopilot PID for NAV & LOC hold. Increased propeller drag significantly and corrected engine output at lower power settings Corrections to AC physics system to account for wind from all directions when doors are open. Added TAWS INHIBIT function. Fixed overhead reading light casting even when potentiometre was off. Various code improvements and fixes. Shortened condition lever movement range. Fixed AP, AoA and O2 lights culling in all cockpit variants. Fixed inverted VS wheel animation. Re-rigged hobbs metre (engine time). Corrected stray labels in all VCs. Added AI models. LOD2 now has dummy screens for performance (all variants). Improvements to the electrical system. Separated G1000 screen brightness from buttons and made screen fully dimmable for night flying. Increased autopilot panel minimum brightness to 2% when on. Changed torque gauge readout graduation to 10 instead of 1ft-lb.
    1 point
  5. https://flightsim.to/file/28248/de-havilland-canada-dhc-6-twin-otter-wideroe-ln-bez-requested
    1 point
  6. Det er godt mulig. Husker ikke helt i farten nå, men det var noe der i gården iallfall. Pitch up får du uansett med vinge monterte motorer, men langt mer markant med måten dem hadde løst design utfordringene med 737 max på. Jeg leste mange omfattende artikler om dette her da dette sto på som verst, men nå er mye gått i glemmeboken. Uansett, det blir iallfall gøy å fly en 737 Max når PMDG kommer ut med sin til simmen
    1 point
  7. Ny flyplass: Mesnali https://flightsim.to/file/28199/enmn-mesnali-airfield-ringsaker-norway-new Krever UK2000 Common Library (gratis i Marketplace)
    1 point
  8. Tja, min mening er at det er kraftig overdrevent hvor farlig den er. Den har kjente designfeil og det var uten tvil gjort tatt noen snarveier for å få flyet ut på markedet fort som fy så ikke konkurrenten Airbus skulle ta fra dem markedsandeler. Men isåfall burde flere flytyper vært satt på bakken. Blant annet Dash 8 som har flere kjente designfeil som er potensielt livsfarlig. Forskjellen på dem som flyr Dash 8 ligger vel i godt trent mannskap og ingen katastrofale ulykker grunnet det (bare mange nestenulykker). Når det er sagt så er vi i en dårlig trend med all automatikk som proppes inn i moderne passasjerfly og som i mange tilfeller gjør flyene mindre trygge å operere og stadig krever mer opplæring av mannskap i god tro om at det gjør dem tryggere. I mange tilfeller ser man det stikk motsatte.
    1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...