Gå til innhold

Gardermoen procedures.


Mathias Ganss

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har lagt ut noen prosedyrer for ENGM som gjerne brukes både online og real life. Tror dette kan være interesant for både ATC og piloter.

Ta en http://home.online.no/~ganss/gardeproce.htm" TARGET=_blank>titt her og si hva dere synes. Flott hvis jeg får litt konstruktiv kritikk. (Uten at det blir regelrett kjefting da [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image])

[ 30-05-2001: Endret av: Mathias Tangvall ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Flott prosedyre dette [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] har bare et spm:

Er det vanlig å rapportere established, (jeg regner det som est LLZ/ILS), på visual approach. Er ikke Visual approach approach uten bruk av ILS?

JRR

[ 30-05-2001: Endret av: Jan Roar Rød ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mathias,

En umiddelbar kommentar, og dette er relatert til evt C-test for SATCO/SATEUR. Flightlevel SKAL oppgis i clearance, evt begrensninger (f.eks Initially 7000ft hvis du ikke flyr SID). Dette fikk jeg (mør)banket inn da jeg gjennomførte min C-test "some time ago" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Synes jeg bør nevne det, slik at evt kandidater for senere test ikke henviser til din prosedyre, og får unødvendige kommentarer fra sensor [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Hans.

Da må dette være SATCO/SATEUR spesielle regler for Tower på ENGM gir aldri initial alt. etter T/O da dette ligger i SIDen og heller aldri requested Flightlevel enroute siden denne ligger i frasen cleared ENBR flightplan route.

Dette er grunnen til det ikke er oppgitt i clearencen på siden.

Vet ikke hvor real vi skal ha det, men jeg bruker i hvertfall ikke å si det. (Det er det jeg er blitt lært opp til [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image])

Men takk for at du sa ifra Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, its a hard world

jeg har fra pålitelige kilder (R/L catpn på noe stort hos sas) - fått vite at FL (assignet) skal med i IFR clns.

jeg har og hørt på enbr (flesland) at den frasen aldri har blitt gitt (endel ganger, som mathias sier)

Hva som er rett rett kommer vel litt an på hvilken hest en spiller på [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Begge forslagene er iallefall bra kommunikasjon og inneholder vesentlige elementer av en IFR klarering, så kan dere da bestemme dere for selv hva som er rett.

Hvor spesiell en vil være og hvor uniform en vil være med etablerte prosedyrer (der det å gi assignet FL i clns er ganske vanlig) her i Norge kan fort bli en debatt som ikke blir løst på denne siden av dette århundret [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

SID er derimot eksplisitt også en climb to clearance.

Velger du å gi noe annet en SID må initell cleared høyde au oppgis (climb to 7000 ft feks)

FL eller ikke med flightplan route bør bli opp til dere [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] - glem ikke iallefall at om dere ikke sier det må dere sjekke at det er rett filet

Og har en "authorativ person" (R/L ett eller annet) en eller annen referanse til hva som er rett rett, så mottas den med takk

[image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 02-06-2001: Endret av: roarsand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

Flyv du bare ud i den store "grumme" verden.

Tror DK + SE + NO følger nogenlunde de samme regler.

Dvs. i din clr får du sid, init FL, og squawk, et godt råd skriv i Remark på flyveplanen om du har sid/star.

Godt at se du stadigvæk er aktiv online flyger.

Det virker som du har fået lidt ud af den intro aften vi fik lavet sammen på Kløfta, selvom den var på Dansk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Per.

Noen stor forskjell er det ikke. Svenskene er veldig glade i å gi mye info. Noen ganger litt mye.

En svensk clearence inneholder ofte Destinasjon, SID, initial alt/hdg(hvis du ikke har SID) squawk, også ofte tidspunktet for når flightplanen blir aktiv pluss QNH på flyplassen.

Men bare kast deg ut i det. Et godt råd er å ha penn og papir ved clearence. Kommer det info du ikke venter er det fint å ha noe å skrive med/på.

Ellers, som Flemming sa, skriv om du har SID/STAR i remarks på flightplanen.

Jeg har vel flydd i alle vesteuropeiske land uten om Portugal så jeg har fått clearence både her og der.

Ingen ting å være redd for, ATC tar hensyn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...