Gå til innhold

Innflygningslys....

Sauron

Anbefalte innlegg

Jobber med en versjon av Berlevåg flyplass og tenker å lage custom lys slik at jeg slipper default. Men er det noen her som kan forklare i klartekst hvilke lys man har inn til de to rullebanene ut fra det som skrives her i AIPen?

Skjermbilde 2024-10-31 kl. 15.00.48.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se AD 2.8 ENBV - Oppstillingsplatform, taksebaner og kontrollpunkter. Der finner du link til diverse kart på høyre side. Spesielt Aerodrome Chart (AD 2 ENBV 2.1) er interessant, der vil du se alle lysene. THR betyr ganske enkelt threshold (første sett med striper på runway).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev Andrew Thomsen:

Se AD 2.8 ENBV - Oppstillingsplatform, taksebaner og kontrollpunkter. Der finner du link til diverse kart på høyre side. Spesielt Aerodrome Chart (AD 2 ENBV 2.1) er interessant, der vil du se alle lysene. THR betyr ganske enkelt threshold (første sett med striper på runway).

Ja jeg har brukt kartene og AIP generelt men det er et par ting jeg lurer på: "1 circling LGT"...hva er det? Så har vi "Sequenced FLG LGT on CL 1500M. 4 cirkling light, outmost LGT WI DEP Sector RWY 24". Disse tingene kan jeg ikke se ut av kartene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne ang. circling light: https://www.luxsolar.com/Uploads/Docs/luxsolar-datasheet-aeronautical-beacon-circling-cgl-lxs_535.pdf

Ser ut til å være et hjelpemiddel for å finne rullebanens ende, uavhengig av hvilken heading du kommer inn med. Sequenced FLG LGT (ser på AIP ENVA), ser ut til å være røde centerline lys fra hver threshold og 450 meter inn. Lurer på om dette er tåkerelatert? Dårlig med forklaringer på nettet om disse tingene, men vi får vel spikret det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Circling light er lys som viser vei under Circling. Det er når man ikke lenger flyr etter instrumentene men har tatt over for å fly visuelt, fortsatt i instrumentforhold men med sikt nok og skyhøyde nok til å manøvrere til RWY når denne ikke er samme retning som innflyging. Eller om man har fløyet en innflyging til motsatt vei fordi man enten sparer tid eller fordi det ikke er innflyging til motsatt side.

Skal se om jeg finner en måte å vise hvor det står hen.

Xbar er en lysrekke på tvers av centerline, og det står hvor langt fra threshold disse skal være. Det står også Sequenced flashing lights på 1500m (lengde?) Forstår jeg ikke helt, men det kan være tilknyttet noen av sirklingslysene. Det er i så fall det samme som running rabbit; lys som går fra lampe til lampe fortløpende (Sequenced) som blink (flashing) retning rullebanen før det begynner på nytt ytterst.

Du ser ikke det på videoen nedenfor men der ser du mye annet og kan se flere av Circling lights på vei inn mot 06 også:

Merk også at siste lys er 30m før terskel / threshold og er "flush" - det leser jeg som"i bakken" og det stemmer godt med at det er om lag 50m asfalt før terskel i begge ender.

Endret av Andreas Grindvoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik kan et (norsk) sirklingslys se ut. Google Maps Street View v/Namsos. Det er disse som står i terrenget og viser vei til final leg. 
Det er sterkt oransje lys, gjerne to tykke lysrør som står vannrett på en stolpe. På dette bildet fra Namsos er det to stolper, men det kanskje mer ett unntak.

Sequenced flashing lights er hvite lys som blinker i rask sekvens inn mot terskelen på rullebanen. Når det står Sequenced FLG LGT on CL 1500 M, betyr dette at disse strekker seg 1500 meter ut fra banekanten. men vi vet ikke avstanden mellom de. Vanligvis står disse sammen med de faste hvite innflyvningslysene, men når disse slutter står det lamper kun for de blinkende lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er nå sikkert, det er ikke bare bare å finne ut av dette ut fra AIP++ Har drevet en del detektivarbeid med alt i fra Norge i bilder, Google Maps, AIP, norgeskart, ++  Får ikke beskrivelser til å stemme med ting man ser på bilder osv osv. Mao. vil jeg si at det er noe mangelfullt...i alle fall i dette tilfellet. Hvis målet var å beskrive dette for piloter på en enkel måte så er det fortsatt en vei å gå...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Kjell Arild:

Sequenced flashing lights er hvite lys som blinker i rask sekvens inn mot terskelen på rullebanen. Når det står Sequenced FLG LGT on CL 1500 M, betyr dette at disse strekker seg 1500 meter ut fra banekanten. men vi vet ikke avstanden mellom de. Vanligvis står disse sammen med de faste hvite innflyvningslysene, men når disse slutter står det lamper kun for de blinkende lysene.

Ja, running rabbit burde jeg jo ha husket, men havnet i tåka i stedet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden skrev Kjell Arild:

I gamle AIP-utgaver var ofte sirklingslys inntegnet (som sorte piler), men det ser ut til å være fjernet.
Jeg har funnet en gammel versjon av et av kartene, og der kan du ser sirklingslysene på ENBV inntegnet.

EN_AD_2_ENBV_6-1_en.pdf 399.79 kB · 1 nedlastning

Ja de er fortsatt inntegnet på dagens Visual app chart. Men lite beskrevet forøvrig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden skrev Andrew Thomsen:

Jepp, og sist jeg drev med afcads, var det forholdsvis enkelt å slå disse av og på, men vet ikke hvordan det er med dagens editor. Men at de ikke er i bruk for tiden letter jo arbeidet uansett.

Utfordringen er vel gjerne i de tilfellene der disse blinkende lysene ikke følger de standard innflyvningslysene (i rullebanens senterlinje), men er samlokalisert med sirklingslysene.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Andrew Thomsen:

Ja, running rabbit burde jeg jo ha husket, men havnet i tåka i stedet 😉

Det er jo nettopp i tåka det skal havne ;)

Det ser ut til å være 10 lys totalt fra første etter approachlysene (sett fra RWY og "feil retning") og ut til ytterste odde. 9 er tegnet i dagens AIP vis.apch kart. 4 er oppgitt i AIP textpages. 😅

Balked landing-lysene som er beskrevet er forresten de 2 gule på hver side du ser på cockpitvideo fra landing på ENBV.

Endret av Andreas Grindvoll
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...