Gå til innhold

2 VR og not 2 VR?


Morten

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har i mange år tenkt at "nå" kjøper meg meg VR briller... også har jeg hele tiden utsatt pga enten fryktede begrensninger i visuell opplevelse (raster, snever synsvinkel, ubehag, hodepine, svimmelhet, kvalme, lite tydelig instrumenter/tekst osv osv)  eller at pcen min rett og slett er for dårlig.  Gjerne begge.

Akkurat nå har jeg 7800XT GPU, som er nokså bra, uten å være helt topp.  Så jeg funderer igjen på VR.

MEN, det som plager meg mest er at når jeg flyr, bruker jeg YOKE (Alpha) og throttle (Bravo). Jeg ser jo ikke mine hender i VR? Og føler det blir sikkelig forvirrende, nesten som i fylla kanskje? , å forsøke å gripe etter noe jeg ikke ser, men vet er der... samtidig som det jeg ser i VR... ikke kan gripes etter osv... om det gir mening...

YES, vet man har mixed reality. Undersøkt dette, og det kan være noe.  Er Meta Quest 3 jeg nok vurderer mest, og har sett videoer. Synes det ser litt... meeeh... teit ut... med nydelig flott VR instrumenter, også en stygg dårlig oppløst halvveis flytende yoke i (såklart) helt annen lyssetting og alt sånt...  (og bravoen).  Og på lengre flights (til meg å være ) hender jeg sitter med mobilen.  

Ok... poenget mitt er...   blir VR visuelt flott og man føler man er der, men mer som en film... at det interaktive ... at jeg ser ikke meg selv... mine hender... på en "pen måte"   ødeleggende?

For drømmen hadde jo vært å bygd en cockpit.  Kanskje med G1000 x2 greier og 3 store skjermer med en "cockpit" rundt mm.  Men jeg hakke plass, og det er svært kostbart.
VR settet koster 6000-9000.. og kan brukes til mye annet.  En giga stor cockpit til 50000k kan ikke brukes til noe annet...  ikke så mye en gang til andre flytyper...  

Drømmen min hadde vært at Quest 3 sin mix reality detekterte mine hender og min yoke og bravo, og inkluderte det i simmen UTEN bakgrunnen.  Sånn at det ser ut som jeg er der, og mitt utstyr er der.
Det hadde vært kult.  Så kan jeg bare flytte litt på det sånn at det plasseres ca der jeg synes det bør være.  YOKEN på fly har jo gjerne brytere bak... som en Alpha mix reality (per i dag) vil dekke til.... 

Ok... ble litt... langt dette. Sorry.  Har bare 101 diskusjoner med meg selv om dette, og blir ikke så klok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kanskje for... surrete skrevet til at noen hadde noe fornuftig å så. Og kanskje ikke så tydelig hva jeg spør om.... :) Beklager det.

For å gjøre det veldig veldig kort.


For dere som bruker VR briller i kombinasjon med yoke, throtle og evt andre knapper...    når du ikke SER hendene dine, fungerer det likevel bra med tanke på å gripe etter "ting" slik som yoke... knapper...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden skrev Morten:

Ble kanskje for... surrete skrevet til at noen hadde noe fornuftig å så. Og kanskje ikke så tydelig hva jeg spør om.... :) Beklager det.

For å gjøre det veldig veldig kort.


For dere som bruker VR briller i kombinasjon med yoke, throtle og evt andre knapper...    når du ikke SER hendene dine, fungerer det likevel bra med tanke på å gripe etter "ting" slik som yoke... knapper...?

Hei!

Jeg kjører VR med yoke og throttle/knapper. Har ikke noe større problemer med det. Fungerer helt fint. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pico 4 kan fint tas i vurdering for bedre komfort. (quest 3 har batterivekt foran / hvor elite reim er et must)

flysim på vr vil kreve mer av pcen så blir et kostnadsbilde.

på geforce skalaen

4070 kompromiss. grafikk må tas ned kraftig

4080

4090 best

 

https://forums.flightsimulator.com/t/pico-4-vs-quest-3/623842

 

Spoiler

 

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Quest 3. Har ikke brukt den så mye som eg hadde tenkt, men helt fint å fly med, spesielt VFR. Treng ladekabel tilkoblet for lengre turer. Men som nevnt over, Q3 er ubehagelig med orginal reim etter kort tid.

Har hatt mye problem med MSFS pga spøkelsesinput så brukt mest XP12 siste året. Der er VR performance såder, men veldig artig å fly Dash 8 på Widerøe nettverket. Circling approach er ikke det samme på flatskjerm...
VR funker best når du ikke skal ha ekstra ting og tang inni simmen, t.d. vatsiminfo, kart o.l.  Det finst løsninger for dette, men har ikke funnet den optimale løsningen for meg selv enda.

Men om du tenker mixed reality,så ikke gå får Quest3 sånn den er nå. Kamerabildet du ser av rommet du er i, er ikkje godt nok til å bruke til mixed reality etter min mening. Håper det kommer firmware oppdatering på dette etter hvert, da selve kameraet er bedre enn bildet du får...
Kunne tenkt meg å bruke air manager og satt opp en liten cockpit bås til VR, men kamerabildet i headsettet er for kornete/uklart til å lese instrumenter på pcskjerm og fører for min del til hodepine ganske kjapt ved slik bruk(som å sitte med for svake briller for de som kjenner den problemstillinga).

Å betjene joysticker går veldig greit, så lenge du har fast plass og oppsett av knapper som du har kontroll på. Muskelminne kommer fort. Eneste som er litt kinkig er om du sitter ved et bord og skal betjene noe som er under det i din fysiske bevegelse når du sitter i cockpit. T.d. fmc. Har vert noen ganger eg klakker i bordet med kontrolleren :D Har også nesten slått hull på en skjerm fordi eg skulle peke på noe i overhead. Så tenk på dine fysiske rom begrensninger ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...