Gå til innhold

Taxiway edge lights


Anbefalte innlegg

Blå takselys skal jo følge en viss standard på avstand mellom lysene. Er det et rett strekke skal det være 60m mellom lysene. Er det et kort rett strekke så går jo ikke det og da er det ofte 30m mellom hvert lys. I svinger kan det være ned mot 15m mellom lysene. Men nå er det jo slik at flyplasser ikke alltid følger denne standarden. Det står mer om dette i ICAO Annex 14. Noen utviklere setter blå lys med 3 meters (overdriver kanskje litt nå) avstand overalt og det blir jo litt feil. AIP viser faktisk veldig ofte riktig avstand mellom lysene. Så se på AIP så blir det ihvertfall ikke helt feil. Eller så du sende meg en PM så kan jeg finne ut hvor hvert lys evt skal stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Avstander og slikt er greit, men det jeg lurer på er hvordan man får disse riktig i simulatoren? I mitt prosjekt står dem litt i hytt og pine, så spørsmålet er om det går an å plassere dem ut manuelt (gir det dårligere performance?) eller om det finnes bedre teknikker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For custom lys istedenfor å bruke lysfunksjonen i taxiways så kan du bruke "light row", eventuelt i kombinasjon med Light Preset. Light row tegnes opp på samme måte som paintedlines og lar deg velge mellom forskjellige presets. Standard edge taxilights ligger allerede i lista default, men ved å gå i airport properties (der du setter navn og deletes) så kan du lage egne presets.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Kjetil WombiiActual:

For custom lys istedenfor å bruke lysfunksjonen i taxiways så kan du bruke "light row", eventuelt i kombinasjon med Light Preset. Light row tegnes opp på samme måte som paintedlines og lar deg velge mellom forskjellige presets. Standard edge taxilights ligger allerede i lista default, men ved å gå i airport properties (der du setter navn og deletes) så kan du lage egne presets.

Takker for tips! Det skal jeg prøve. Per nå så står lysene litt i hytt og pine og flere lys står i klynger. Ser ikke sånn ut i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv "light row" blir aldri korrekt på korte strekninger som f.eks taxiways til de fleste kortbaneflyplasser. Eneste måten å få det rett på er å lage lysene selv og plassere de ett og ett. Brukte mye light row selv på mine flyplasser, men ingen av de er korrekte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev Andrew Thomsen:

Selv "light row" blir aldri korrekt på korte strekninger som f.eks taxiways til de fleste kortbaneflyplasser. Eneste måten å få det rett på er å lage lysene selv og plassere de ett og ett. Brukte mye light row selv på mine flyplasser, men ingen av de er korrekte.

Takk for input. Jeg var også innom tanken på å plassere lysene manuelt, men siden jeg har begrenset med erfaring var jeg litt usikker på hvordan det ville innvirke på performance så jeg avventet inntil jeg hadde forhørt meg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantlys er jo runde. Om du skal lage de selv, så bare pass på å sette f.eks max 24 punkter for å lage en sirkel, i stedet for default verdiene i 3D programmet du bruker. Er ingen som vil oppdage dette før man er tett på modellen, og jeg tror ikke det vil ha noen innvirkning på performance i det hele tatt med dagens PC'er. Når jeg satte terminal T3 inn på Gardermoen, var det ingen forandring i fps'en, selv om den modellen har cirka 16.000 vertices om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...