Erik Kristoffersen Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars 1 minutt siden skrev Sauron: Ikke lett å finne ut av med disse lysene. Tro om disse du nevner kan skifte slik at de blinker? På videoen din var det blinkende lys på innflygingen til RWY 33. På andre videoer ser jeg ikke disse. Når det gjelder de sirkulære til RWY 15 så sier du de vanligvis er faste? I AIP står det at begge rullebaner har sequenced flashing lights.....arghh... Ok. Kanskje bare følge det som står i AIP da. Nei det er vanskelig når man ikke har skikkelig video matriell. Bare gjør det du føler blir riktig😊 1 Siter
Sauron Skrevet 18. mars Forfatter Skrevet 18. mars 11 minutter siden skrev Erik Kristoffersen: Ok. Kanskje bare følge det som står i AIP da. Nei det er vanskelig når man ikke har skikkelig video matriell. Bare gjør det du føler blir riktig😊 Ja får se hva jeg kan gjøre her....må finne ut av posisjonering også... @Jan R. Storelvmo har ikke du erfaring fra Widerøe tiden og kan belyse temaet? Siter
Sauron Skrevet 18. mars Forfatter Skrevet 18. mars I dag har jeg fikset følgende: - Tatt bort trær og redusert størrelsen på trær sør for helikopterbasen. - Lagt textur på rektanglet til høyre for threshold på RWY 33. - Endret parkeringplassene fra "gates" til "general Aviation parking" slik at man får bort store pushback-biler og jetlinere. - Lagt til lys i enkelte vindu på modellene (som jeg hadde glemt opprinnelig). Gjenstår: - Flashing/leading lights på innflygningen til begge RWY. Må gjøre litt mer research. - Legge til folk på flyplassen (blir i så fall avhengig av et bibliotek da jeg ikke orker å bruke tid på å lage masse folk..:) Den 17.3.2024 klokken 0.13 skrev Erik Kristoffersen: Eneste jeg får er enms traffic. Så det er ingen tower der som jeg ser. Jeg får inn (valget) Mosjøen AFIS som er det som er "tårnet". I AIP er det Mosjøen AFIS som er rette betegnelse, så med mindre der er sterke innvendinger blir det værende slik? Når du kommer ut av sonen til Mosjøen AFIS så vil Polaris Control ta over. Når alt er på plass skal jeg legge ut ny versjon. Skal sjekke mer ut angående disse ledelysene.... 4 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars 2 timer siden skrev Sauron: Ja får se hva jeg kan gjøre her....må finne ut av posisjonering også... @Jan R. Storelvmo har ikke du erfaring fra Widerøe tiden og kan belyse temaet? Jeg var i FlyViking, ikke Widerøe. Mosjøen fløy vi aldri til og har dessverre aldri vært på den flyplassen med GA heller så jeg har nok ikke så mye fornuftig å komme med Men circling lights er ganske viktig, spesielt i dårlig sikt. 1 Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Den 18.3.2024 klokken 14.32 skrev Sauron: Jeg får inn (valget) Mosjøen AFIS som er det som er "tårnet". I AIP er det Mosjøen AFIS som er rette betegnelse, så med mindre der er sterke innvendinger blir det værende slik? Når du kommer ut av sonen til Mosjøen AFIS så vil Polaris Control ta over. Rart, jeg får bare valget om ENMS Traffic der jeg kan annonsere landing. ingen tårn som svarer tilbake eller ground frekvens. Siter
Sauron Skrevet 19. mars Forfatter Skrevet 19. mars (endret) 30 minutter siden skrev Erik Kristoffersen: Rart, jeg får bare valget om ENMS Traffic der jeg kan annonsere landing. ingen tårn som svarer tilbake eller ground frekvens. Nei på slike plasser er det ikke egen ground frekvens og slikt. Er AFIS (tårnet om man vil) som kontaktes og så settes man over til (i dette tilfellet), Polaris Control når man flyr inn/ut av sonen. Skal teste litt mer og se om jeg finner ut noe. Er det andre her som har samme erfaring eller kan si noe om dette? Endret 19. mars av Sauron Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars 2 minutter siden skrev Sauron: Nei på slike plasser er det ikke egen ground frekvens og slikt. Er AFIS (tårnet om man vil) som kontaktes og så settes man over til (i dette tilfellet), Polaris Control når man flyr inn/ut av sonen. Skal teste litt mer og se om jeg finner ut noe. Er det andre her som har samme erfaring eller kan si noe om dette? Virker som at ingen Ai fly kan lande hvis de ikke har en tower frekvens eller forstår jeg feil? Har testet litt med fsltl og ingen fly vil lande her. Siter
Sauron Skrevet 19. mars Forfatter Skrevet 19. mars 1 time siden skrev Erik Kristoffersen: Virker som at ingen Ai fly kan lande hvis de ikke har en tower frekvens eller forstår jeg feil? Har testet litt med fsltl og ingen fly vil lande her. Hmm...rart. For simulatoren sin del så står Mosjøen AFIS under betegnelsen "Tower". Eller for å si det på en annen måte, det er bare navnet som sier Mosjøen AFIS i stedet for Mosjøen Tower. Mao. så er nok ikke det grunnen til at flyene ikke skulle lande. Skal se litt nærmere på det og søke litt på nett...:) 1 Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Er det laget "hold short" punkter på rullebanen og taxiway punkt til ai trafikken? bare lurer? Siter
Sauron Skrevet 20. mars Forfatter Skrevet 20. mars 8 timer siden skrev Erik Kristoffersen: Er det laget "hold short" punkter på rullebanen og taxiway punkt til ai trafikken? bare lurer? Ja det er bla der du får "hold-short" merkingen fra. Ser ikke at det er noen spesielle settinger som mangler og som fører til at AI ikke lander. Når du sier det, så har jeg faktisk sjelden eller aldri opplevd mye AI trafikk på kortbaneflyplassene. Har sett noe på parkeringsplassene men ikke landing/takeoff som man har på større flyplasser. Mulig det er tilfeldig men det bare slo meg når du nevner det.... Skal for sikkerhetsskyld søke litt om emnet på nett... Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars (endret) 1 time siden skrev Sauron: Når du sier det, så har jeg faktisk sjelden eller aldri opplevd mye AI trafikk på kortbaneflyplassene. Har sett noe på parkeringsplassene men ikke landing/takeoff som man har på større flyplasser. Mulig det er tilfeldig men det bare slo meg når du nevner det.... Widerøe lander og tar av på payware versjonen av ENST værtfall, skal sjekke flere småflyplasser å se. Endret 20. mars av Erik Kristoffersen Siter
Finn Kristoffer Hansen Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars Liknende oransje lead-in lights finnes i Hammerfest. Har ikke veldig bra referansefoto, men endte opp med å lage modellen under for den flyplassen. De er oransje, kan sees på laang avstand og er alltid på så langt jeg vet. De er et visuelt hjelpemiddel når de flyr circle-to-land. 2 Siter
Sauron Skrevet 20. mars Forfatter Skrevet 20. mars 15 minutter siden skrev Finn Kristoffer Hansen: Liknende oransje lead-in lights finnes i Hammerfest. Har ikke veldig bra referansefoto, men endte opp med å lage modellen under for den flyplassen. De er oransje, kan sees på laang avstand og er alltid på så langt jeg vet. De er et visuelt hjelpemiddel når de flyr circle-to-land. Ja jeg har laget noe lignende for Mosjøen. Gir vel ut en ny versjon i morgen om testingen i kveld går bra...:) Var som sakt ikke så lett å finne info om dette, men tror jeg har det greit nok og så får jeg justere etterhvert som ny info kommer. 5 Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars I lofoten er gule sirklingslys alltid på og hvite blink slås på når pilot ber om det. Dersom du ønsker å bruke mastene fra WU15 ENLK i scenery editor så begynner navnene med wENLK_mast_appch_ Gule sirklingslys + hvit sequenced flashing, nord. (har bare funnet 6 av 7?) Den midterste av lampene i første rekke av approach lys på nordenden har også sequenced flashing. 13 hvite sequenced flashing sør 6 Siter
Erik Kristoffersen Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars 15 timer siden skrev Kjetil WombiiActual: I lofoten er gule sirklingslys alltid på og hvite blink slås på når pilot ber om det. Er dette noe som støttes i mfs? Pilot styrte lys? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.