MagTvei Skrevet 14. april 2022 Skrevet 14. april 2022 (endret) https://mentourpilot.com/dash-8-100-why-extend-the-life-of-such-old-planes/ Endret 14. april 2022 av MagTvei 1 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 16. april 2022 Skrevet 16. april 2022 Tja, dem kommer vel til å fly disse her flyene til dem ramler ned fra lufta av seg selv på grunn av alderdom. Gamle fly fra 80-tallet som i utgangspunktet burde vært utbyttet for lengst. Er gode fly, men jeg er litt skeptisk når det er snakk om en dobling i service life. Ganske drastisk. Er mye for et gammelt skrog. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 16. april 2022 Skrevet 16. april 2022 Flyr nå mye med de for tiden (300 muligens) - i alle fall til og fra Florø. De gamlingene er i alle fall stillere enn Q400 - får vondt i ørene av de; det ringer i ørene to kvelder etterpå en flight. Flydd mye i corona tider med den nye ERJ'en, og den liker jeg, bortsett fra setene. Men det er tortursetene WIF bestiller, ikke Embraer sin feil. Uansett hater jeg og ørene mine turboprop som passasjer, så jeg håper på nye fly som er først og fremst stillere. Mitt skrog tåler ikke mer i sin ungdom nemlig😇😂 1 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 16. april 2022 Skrevet 16. april 2022 36 minutter siden skrev Andrew Thomsen: Flyr nå mye med de for tiden (300 muligens) - i alle fall til og fra Florø. De gamlingene er i alle fall stillere enn Q400 - får vondt i ørene av de; det ringer i ørene to kvelder etterpå en flight. Flydd mye i corona tider med den nye ERJ'en, og den liker jeg, bortsett fra setene. Men det er tortursetene WIF bestiller, ikke Embraer sin feil. Uansett hater jeg og ørene mine turboprop som passasjer, så jeg håper på nye fly som er først og fremst stillere. Mitt skrog tåler ikke mer i sin ungdom nemlig😇😂 Vanskelig å få en turboprop stille Hvis du synes Q400 er ille bør du prøve 100 serien fra 80-tallet. Gjerne sitte rett ved siden av propellen. Garantert øresus i ukesvis etterpå 1 Siter
Andrew Thomsen Skrevet 17. april 2022 Skrevet 17. april 2022 Å få de til å bli stille er umulig. De nye flyene jeg ønsker er da selvsagt ikke turboprop. Ellers, for min del, to-tre dager før suset i ørene forsvinner. Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 18. april 2022 Premium Medlem Skrevet 18. april 2022 Ørepropper hr Thomsen ØREPROPPER !!!!!!!!!!!Regner med DU har hørt om det eller hørselvern 😂😂 God påske ! 1 Siter
Morten Skrevet 20. april 2022 Skrevet 20. april 2022 Finnes vel ingen first class eller business class på Dash8 fly antar jeg? Så litt lyd får man vel regne med. Er jo gjerne korte turer, så da er det jo gøy med litt konsert fra motoren. Så lenge det ikke gir hørselsskade da... min tinnitus trenger ingen forverring Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 21. april 2022 Skrevet 21. april 2022 Den 20.4.2022 klokken 13.48 skrev Morten: min tinnitus trenger ingen forverring Da bør du holde deg unna Dash 8 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 21. april 2022 Skrevet 21. april 2022 Den 17.4.2022 klokken 21.05 skrev Andrew Thomsen: Å få de til å bli stille er umulig. De nye flyene jeg ønsker er da selvsagt ikke turboprop. Ellers, for min del, to-tre dager før suset i ørene forsvinner. Problemet er bare at jetfly funker dårlig på kortbane operasjoner Siter
MagTvei Skrevet 21. april 2022 Forfatter Skrevet 21. april 2022 (endret) 23 minutter siden skrev Jan Reidar Storelvmo: Problemet er bare at jetfly funker dårlig på kortbane operasjoner Fremtiden er vel Elmotor på kortbanenettet. Da blir det MYE stillere 😀https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/EpzAlK/haaper-elfly-fra-tecnam-og-rolls-royce-tar-av-i-2026-wideroee-kan-bli-foerste-kunde Endret 21. april 2022 av MagTvei Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 22. april 2022 Skrevet 22. april 2022 Vet ikke helt. Er propellene som bråker i hovedsak, ikke motorene. Mener flybransjen er alt for opptatt av det "grønne skiftet" som ikke er så grønt likevel da ganske mange faktorer blir ignorert. Naturressurser blir f.eks rasert for å utvinne materialer som brukes i batterier og diverse annet i det grønne skiftet deres som ingen snakker om. Her er det kun CO2 det fokuseres på (her er det mange fine avgifter knyttet opp mot det som enkelte tjener store penger på). 1 Siter
MagTvei Skrevet 22. april 2022 Forfatter Skrevet 22. april 2022 Njaa, fikk se en demo av elfly på Kjeller, det var temmelig lydløst! Propelldrift selvfølgelig, men sikkert uten vridbare blad. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 22. april 2022 Skrevet 22. april 2022 Er vel GA fly du har sett demonstrert? Vil tro det vil støye langt mer når du får fly i størrelsen Dash 8 med 39 seter og oppover. Er ingen hemmelighet at jeg er kritisk til mye av dette her. Sannsynligvis er det vi forbrukerne som får regninga for moroa til Widerøe og mange andre. Hadde det bare vært miljøet som hadde vært i fokus så Siter
MagTvei Skrevet 22. april 2022 Forfatter Skrevet 22. april 2022 Ja, et lite Pipistrel Alpha electro. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 3. juni 2022 Skrevet 3. juni 2022 Det "grønne skiftet" er ingenting annet enn "den grønne avgunnen". Som et eksempel nevnes aldri at en vindturbin har en effektivitetsfaktor på rundt 30%, kontra vannkraftverk som ligger på rundt 86%. Vedlikeholdskostnader snakkes det heller ikke om. Og nå halter hele Eurompa pga grønn toskeskap - og hvem betaler? Jo - vi gjør det. Men for å komme til poenget, jeg har i egenskap å være maritim elektro automasjonstekniker siden 80 tallet en viss feeling med batterier (som koster minst like mye å produsere som "ugrønne" ting)... og du får meg aldri inn i et batteridrevet fly. Jeg kan dog snakke positivt om radiostyrte helikoptre. Der står jeg i alle fall trygt på bakken når batteriet svikter :-p 2 Siter
MagTvei Skrevet 20. juni 2022 Forfatter Skrevet 20. juni 2022 Nå er vel vannkraft også en "grønn" forybar energikilde. Vi trenger nok begge deler, vind og vannkraft for å unngå å bli kokt levende i fremtiden. Har jobbet både med vannkraft og subsea engineering. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.