Gå til innhold

FBW 320NX testet


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt en tur med denne Oslo Bergen. Som alltid med nye fly, så er det nye løsninger som man må finne ut av. Vil du ha undocket en skjerm, så må du holde inne Alt Gr og klikke på skjermen. Den kan du gjøre med MCDU, men du får kun opp skjermen, ikke hele MCDU. Dvs at du ikke kan programmere den undockede skjermen uten å gjøre det fra cockpit. Litt irriterende. 

Mye fungerer nå å programmere. Det eneste jeg ser som ikke fungerer/ikke er aktivert er Secondary route. RAD/NAV siden tuner heller ikke VOR av seg selv. FIX sidene er ikke tilstede. FMGC er godt integrert med Simbrief for de som bruker den.  Jeg ville legge inn alt selv, og det fungerte bra. Tips for de som skal legge inn vekt og CG og ikke er helt sikker på hva verdiene er. Klikk ved siden av boksen der du skal legge dem inn, da dukker de opp og kan velges inn. Det samme gjelder V1, Vr og V2 hastighetene. Alle systemsidene ser ut til å virke OK.

For å få pushback så må tug tilkalles via FlyPad. Før du gjør det så fungerer ikke push knappen. Den må også sendes bort etter push og nesehjulsstyringen fungerer ikke før det er gjort. Nå har teamet gjort det mulig å separere tiller og pedaler ved å legge en akseknapp på Mixture 4, (-100 - +100). Så må de separeres i Flypad også, men den muligheten mangler av en eller grunn hos meg.

I lufta flyr den greit, men sliter litt med å holde track. Ligger litt ved siden av. På Airbus så er mange autopilot kommandoer laget som push/pull av rotary switches. Kommandoene i simmen for push/pull er visstnok forskjellig avhengig av om du har valgt Legacy eller Lock. Legacy, bruk venstre museknapp på bryteren og høyreklikk eller klikk musehjulet samtidig for push/pull. Lock, hold museknappen like over/under bryteren og da dukker det opp piler som kan brukes for push/pull. Mulig dette er velkjent, men for meg var det en PITA. Spesielt siden å klikke musehjulet låser view til musa hos meg. Lyden... her var det helt stille til jeg passerte ca 220 knop, deretter ble det VELDIG mye vindstøy.

Den mangler helt indikasjonene på MAP for TOC, TOC, etc. Et tips er å legge inn f.eks ENBR17 på PROG page, da har du tilgang til avstanden til rullebanen. Den mangler også indikasjon på høyt/lavt og tallene for dette på PROG page. Lot den fly ruta selv, men da den passerte GILVA på innflyvning til ENBR, så svingte den seg helt av kurs. Hvorfor aner jeg ikke. Selve FltPlan siden rydder ikke opp i ruta etterhvert som du fly (bug), hele ruta blir liggende der fra ENGM til ENBR uansett hvor du er. Dette kan selvfølgelig lage problemer.

Jeg har ikke fløyet airlinere i MSFS 2020 før, det ser veldig bra ut. Har ikke lagt in noen værgeneratorer enda, men den laget greit dårligværs skyer inn til ENBR. Synes det bare ser ut som om jeg ser skyene på en monitor når jeg flyr mot dem. Værradaren fungerte greit og viste samsvar mellom det jeg så ut av vinduet og det som den viste.

Dette ser lovende ut, men FsLabs er det ikke. Kjennes litt mere dinky toys ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSLabs er nok ikke det beste flyet å sammenligne med, da FBW er et freeware prosjekt som lages av en hel mengde folk på fritiden deres.
Men FBW har potensialet, og som mål å bli like high-fidelity som FSLabs en dag. Det er allerede gjort mye de siste månedene, og fremover kommer det mye som kommer til å drastisk forbedre flyet.
Blandt annet:
- Nye, bedre og mer accurate modeller av cockpit og exterior
- VNAV og LNAV
- Ny og forbedret law (bl.a landing pitch law som kommer til å gjøre det mye lettere og bedre å lande)
- En god slant andre forbedringer, som weather import, terrain display, separate FMS, secondary flight plan osv. osv.
- Etter hvert også de andre 32X NEO og CEO modellene. Forhåpentligvis kan vi få inn en A321Neo om ikke så lenge!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Ellers er det betjeningen av push/pull bryterne som er mest irriterende. Det hadde vært veldig greit om push var på venstre museknapp og pull på høyre, og scroll for å skifte verdi. Det er vel sånn FsLabs har løst dette.

Dette er en ting jeg også savner i MSFS. Hadde vært mye enklere og mer praktisk med høyre og venstreklikk. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også testet og lært meg  ‘airliners’ for første gang nå i MSFS’ de siste ukene, da kun FBW Airbus320NX. Startet med opplæringen på youtube (basic handling, spesielt MCDU ‘programmering’ import av flightplans og loadsheets etc.

Min erfaring så langt er at airliner flyging gir en annen dimensjon enn de fly jeg foretrekker  (P28 Arrow, TBM, Hawk, Spitfire, C700) I airliners må du beherske MCDU 100% for  å utnytte maskinen fullt ut. 

Jeg forbereder nå min første A320 langtur etter «utsjekk» på Airbus fabrikken i Toulouse til København via Nice på VATSIM !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...