Frank Ånstad Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Er det noen som kan fortelle meg hvordan man bruker Flaps under landing med B-737? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Er det noe konkret du tenker på da? Uten at jeg har flydd 737 i virkeligheten så brukes flap 30 og 40 under landing. Flap 40 vil jeg tro brukes på kortere baner og under visse andre omstendigheter avhengig av prosedyrene til flyselskapet du flyr for (SOP). Mer konkret utover dette så må du finne en SOP til et flyselskap for å finne ut ulike flap settinger som brukes under de forskjellige fasene enten det er ILS, RNAV, visual, circling osv. osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Geir Haugmo Skrevet 12. august 2021 Premium Medlem Del Skrevet 12. august 2021 Som Jan Reidar sier. Gear down før flap 15. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ø.C.H. Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 YouTube gir vel svar på det meste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trolling_Thunder Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 Den 8/12/2021 klokken 10.46 skrev Frank Ånstad: Er det noen som kan fortelle meg hvordan man bruker Flaps under landing med B-737? Noe spesifikt? God tommelfinger regel er gear down og flap 15 før f.eks GS-intercept, eller tilsvarende "tur nedover". Vanligvis flap 30 landing, men det kommer an på baneforhold, banelengde og vind. Ikke noe poeng å ha flap 40 og autobrake 3 hvis du har 10000' med bane å gå på 😄 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
northernpilot Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 (endret) Min erfaring er at man tar de første tre stegene litt på feeling. Mye avhenger av selvsagt av glidebanen, vekt, vind og bane-forhold og type flyplass mtp. lengde. Faktor på flaps avhenger også litt av restriksjonene på speed, for det er ikke noe poeng å sitte med mye flaps - hvis flyet ikke er fullt, og det i tillegg stilles krav til MNM 160kts til 4NM finale f.eks. Normalt kjøres en lav-drag approach inn til ENGM, og da kommer gear og flaps 15 ca 6-7NM før rullebanen, samt resterende flaps på løpende bånd "flaps 30, set speed" også når flaps er satt, fullføres checklisten som helst bør være ferdig før 1000 AGL. Ellers har det generelt vært vanlig å få ned hjul, etterfulgt av flaps 15, på callout til 2500 (RA). Da settes gjerne også speed brake armed. Endret 15. august 2021 av TA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.