Pål Rønningen Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 (endret) Idag trenger jeg litt hjelp fra riktige piloter. Flyr en del i Spania siden jeg bor mye der og nå har jeg lagt opp en kort rute fra Alicante til Barcelona. Men den Approachen jeg får der ser veldig snirklete ut. Mer som en kø foran innsjekking for passasjerer. I flere Approacher til LEBL, VAL - RUBOT - SSL og VBIM ser alle likedan ut. Kan noen av dere forklare hvorfor de er lagt opp slik? I løpet av det året jeg har brukt simmen så har jeg ikke støtt på slike. Endret 28. august 2020 av Pål Rønningen Beklager at det ble 2 bilder. Klarte ikke å slette det ene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Barring Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Man finner ofte «slynger» inn til større flyplasser for å enklere koordinere trafikken ned. Som oftest får man snarveier når trafikken tillater det, og trenger da å ikke fly hele runden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ø.C.H. Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 (endret) 1 time siden, Pål Rønningen skrev: Mer som en kø foran innsjekking for passasjerer. Er ingen ekte pilot, men det er vel strengt tatt hva dette også er, køordning for store flyplasser som har høyt trykk. Endret 28. august 2020 av Ø.C.H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Rønningen Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 Mange takk, da lærte jeg noe nytt idag også 😎 Da regner med at jeg ikke ser noe slikt ved min lokale flyplass Torp på lang tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AnDeeJay Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Fin den innflyvningen når det er kveld, og en del andre fly på approach! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Geir Haugmo Skrevet 28. august 2020 Premium Medlem Del Skrevet 28. august 2020 Du må studere STAR for LEBL. Så lager du en routing som ender opp i den som passer best fra der du kommer fra. Hvis du router via Valencia så passer det kanskje med MATEX Eller kanskje det passer med CASPE?/CASP1Y? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Ikke uvanlig. Sjekk STARs for EDDF der de har gjort det samme i stort omfang. Der er det vel ingen arrivals som er hel rute helt inn til RW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Geir Haugmo Skrevet 28. august 2020 Premium Medlem Del Skrevet 28. august 2020 Hvordan passer denne routingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Rønningen Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 (endret) Det er omtrent denne ruten jeg bruker. Det er LEAL DCT SUMMO B46 MITOS DCT SOPET UN608 MATEX MATE1K LEBL/VLA.I07LZ. Og som AnDeeJay sa, kan ringe ATC og be de si fra en kveld det er 5-10 fly på innkommende så kan jeg stikke over å se fra plassen 😎 Endret 28. august 2020 av Pål Rønningen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Geir Haugmo Skrevet 28. august 2020 Premium Medlem Del Skrevet 28. august 2020 Grunnen til at det blir litt rart er at du har planlagt RNAV transition til 07L. Se kart 11-0A. Jeg foreslår at du planlegger med MATEX 2J hvis du vil bruke 07L. Den ender opp i RUBOT som er IAF til 07L. Se kart 10-2V1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Rønningen Skrevet 29. august 2020 Forfatter Del Skrevet 29. august 2020 Hei Geir, takk for tipset. Det ble straks bedre, i hvert fall så slipper PAX å lete etter spyposene lengre. Men fikk en annen raritet. I følge Navigraph og kartet så har både VLA og RUBOT snirklete Approach. Men i FMC så står det BL028-RUBOT-CF07L-FF07L-RW07l. Så den flyr direkte inn. Er dette en feil i Navigraph? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Geir Haugmo Skrevet 29. august 2020 Premium Medlem Del Skrevet 29. august 2020 Nei , det er ikke en feil i Navigraph. Som du ser på kartet under så har du lagt inn RUBOT1E transition i Navigraph routingen. Eller så har Navigraph valgt det for deg av en eller annen grunn.. Du KAN få den klareringen fra ATC, men siden RUBOT er IAF kan ATC velge å gi videre vectors til ILS. Det er helt greit å la routingen i FMC være som den er, MEN vær forberedt på at ATC kan klarere deg for en RNAV transition. Du skal finne dette transition alternativet i FMC når du legger inn approachen . I virkeligheten er det vanlig at det man planlegger ikke alltid stemmer med hva man egentlig får. Dette med hensyn til trafikk, vær osv. En annen ting som er viktig når du flyr i simmen hvor du ikke blir klarert av ATC: Sjekk FMC for høyde og speed. Hvis du får en kortere vei inn til approach enn planlagt kan det fort bli en del armer og bein. 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Rønningen Skrevet 29. august 2020 Forfatter Del Skrevet 29. august 2020 Tja... Det heter vel at man ikke ser skogen for bare trær, men kan ikke finne noen steder hvor jeg kan velge RUBOT1E transition. Men ser også at ikke vi har samme skjermbildet, muligens du har dette fra en EFB? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Geir Haugmo Skrevet 29. august 2020 Premium Medlem Del Skrevet 29. august 2020 Hei igjen. Neida , er på PC med Navigraph. 🙂 Jeg tok en fort å gæli sjekk på routingen igjen. Det er ditt valg, men jeg la inn SOPE2G fra RWY10 LEAL. Så la jeg inn DCT MATEX og valgte MATE2J for ILS07L. Da ser det ut som Navigraph velger å legge inn RUBOT transition som default. Men når du ser på de screenshotsene jeg legger ved kan du velge bort denne og i stedet gå rett til final. Se valgene nede til høyre. Se også at du har valget i FMC . Jeg håper du fant løsningen, men bare si i fra hvis du trenger mer hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Rønningen Skrevet 29. august 2020 Forfatter Del Skrevet 29. august 2020 Flott da prøver jeg det. Men hvor fant du den menyen i venstre siden? Ser ut til at vi har samme programmet, men finner den ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Geir Haugmo Skrevet 29. august 2020 Premium Medlem Del Skrevet 29. august 2020 Åja. Hvis du på enroute kartet venstreklikker på kartet over Barcelona skal det nede til høyre komme en meny med "AIRPORT". Trykk på den røde sirkelen ved siden av flyplassnavnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.