Gå til innhold

FS2020 - Bugs og forslag til forbedringer


Anbefalte innlegg

Her er liste over bugs jeg har kommet over så langt. Dette er min egen liste, så det kan være ting som ikke er med hvis man sjekker forumet til MS. Resten er forbedringer jeg ønsker meg i fremtiden. Noe her er flisespikkeri, men er greit å ta det med likevel i håp om at det blir utbedret. Tror ikke Asobo skal bli arbeidsledige i høst, iallfall ikke før jul :D

Når det er sagt så er jeg meget imponert over FS2020 så langt. Det er en god del småting som må fikses og utbedres, men det var som forventet. I tillegg ble nok lanseringen litt forhastet. Jeg har uansett tro på at dette her kommer til å bli meget bra fremover. Har aldri før hatt så mye gøy i en flysimulator som er helt default, uten noen som helst addons og som nettopp er lansert, det er iallfall sikkert :)

 

Bugs:

  • turboprop simuleringen er feil (selv om den er forbedret vs P3D og flyene er flybare, noe som ikke var tilfelle i P3D/FSX)
  • en del problemer og bugs i Airbus 320 og Boeing 747, mye rettet mot autopilot
  • performance er for dårlig i GA flyene, inkludert take-off performance
    XCub er et eksempel. Virker som den trenger 2 km med rullebane for å lette. Samme gjelder også Caravan. Her er det noe som er galt. Noen trenger også mye power for å sette flyet i bevegelse.
  • når man setter prop full forward så skal dette gi merkbart økning i drag både på piston og turboprop
  • adverse yaw virker ikke å være simulert, heller ikke at man må trå rudder under climb i Cessna 172 (jo lavere hastighet og høyere motorsetting, jo mer rudder kreves for å fly koordinert)
  • for treg throttle/torque respons på stempelmotorer OG turboprop
  • "random" turbulence er til tider alt for kraftig (her snakker vi om moderate til severe turbulence, må tweakes)
  • terreng og scenery fiks (spikes, dårlige ortofoto mange steder etc)
  • når man starter opp A320 og B747 så begynner turbinbladene å spinne veldig brått, istedet for en myk overgang. Animasjonsfeil som burde være enkel å rette opp.
  • propellen på GA fly og turboprop stopper alt for fort. På C172 ser det bare litt rart ut, nesten som om propellen treffer bakken og bråstopper
  • manglende "wake" når man lander på vann (Asobo har vel sagt at dem jobber med flere "spesialeffekter" som kommer)
  • sjøflyet Icon trenger alt for mye throttle for å begynne å bevege seg på vann (feil i vanndynamikk eller fly?)
  • skygge fra flyet over vann må forbedres
  • rudder er alt for responsiv og urealistisk under taxing og avgang
  • ITT overheat på 350i og flere andre problemer med turboprop fly (turboprop simulering)
  • leaning av stempelmotor er simulert feil (når man leaner, vil fuel flow reduseres og EGT vil øke)
  • dagslys er feil f.eks i desember ved ENDU (det er ikke bekkmørkt klokka 11 på formiddagen i desember, samme problem i P3D/FSX)
  • aerodynamikken for Extra 330 og Pitts er helt feil ifølge akrobatikkpilot som har fløyet begge to. Flyet går i stall om du roller med full stikke input og bare fortsetter roll. Ifølge samme pilot skal Aerofly FS2 simulere dette veldig bra.

 

Forbedringer:

  • mulighet for å endre flyplass, fly og tid på dagen uten å måtte starte ny flight eller bruke devmode
  • trenger mulighet for å sjekke "simulation rate" på et vis (ala CTRL+Z i FSX/P3D)
  • mulighet for å justere turbulens
  • VFR map burde kunne vise vær, navaids, frekvenser osv. slik som i XP/P3D
  • volumetrisk propell effekt (og muligheten til å stille seg ved siden av flyet og kunne se pitch på propellen. Slik som f.eks Majestic Q400 og mange andre fly)
  • forbedret simulering av halehjulsfly (denne er ganske urealistisk per dags dato)
  • "water masking" må på plass i scenery (vet det finnes noen få steder)
  • mange flyplasser mangler (blant annet Seychellene m.f.)
  • nattbelysningen er litt vel intens og lyser opp for mye av stedene rundt (selv om den ser vanvittig bra ut kontra andre simulatorer)
  • mulighet for å endre aksene på throttle ala Majestic Q400, at man kan styre beta range og revers på turboprop motorer på en fornuftig måte
  • mulighet for egne profiler per fly som man finner i DCS. At man kan sette opp kontrollene per enkelt fly og ikke globalt
  • harde landinger bør merkes bedre i flyet ved blant annet hjelp av kamera funksjonene. Alt for soft akkurat nå. Å lande med 100fpm i en Cessna 172 er brutalt og ville nok gjøre at flyet spratt opp i lufta igjen med potensiell fare for punktering av hjul og skade på understell.
  • kamera systemet må gjøres mer intuitivt, logisk og brukervennlig
  • støtte for flere kontrollere (blant annet saitek m.f.)
  • FPS måler og annen informasjon (uten å måtte bruke devmode)
  • bil trafikk må forbedres da det er litt for mange "artifacts" her
  • introdusere snø som nedbør
  • friksjon for våte og snøbelagte rullebaner hadde vært heftig
  • mulighet for å sette inn kg og millibar i innstillinger
  • forbedring av vekt og balanse vindu
  • For G1000: forbedret funksjonalitet, pluss oppstart av denne. En G1000 er ikke umiddelbar klar for bruk i det du slår den på. Den går gjennom ulike tester og slikt før den er klar.
  • funksjoner som motorbrann der flammene stikker ut fra cowling med røyk både i og utenfor cockpit, birdstrike i frontruta, propstrike osv hadde vært stilig å hatt i simulatoren.
  • mulighet for å åpne dørene på flyene. Hvorfor i all verden går ikke det an?
  • støtte for å gjøre prosentvis økning og reduksjon i mixture ved å bruke musehjulet uten at du da justerer 10-15% av gangen. Slik som på A2A sine fly.
  • screenshot støtte der man kan mappe egen tast som blir lagret i egen mappe
  • avatar som i P3D der man kan gå inn og ut av cockpit
  • simulering av "ADF dip"
  • simulering av "false glideslope"
  • ATC trenger store forbedringer. Primært på fraseologi, som er helt feil. VFR kommunikasjon for europa er helt urealistisk. IFR delen trenger også overhaling for å i første omgang rette opp fraseologi. Muligheten for å endre mellom amerikansk og europeiske prosedyrer og fraseologi hadde vært kult. Mulighet i SDK for å gjøre endringer på ulike flyplasser, da ulike flyplasser har sine egne lokale prosedyrer osv.
  • replay funksjon må tilbake (såvidt jeg vet bekreftet av Asobo at det kommer)
  • propell og jet animasjon trenger noen forbedringer
  • full implementering av sesonger (Asobo jobber med det)
  • implementering av helikopter (også noe Asobo jobber med)
  • Full VR støtte (dette kommer også ifølge Asobo)
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Veldig fin oppsummering. Jeg ble litt overrasket at en del bugs fra Alpha fortsatte mot release. Det jeg gleder (og gruer) meg mest til, er å se om tredjeparts-utviklere nå har de verktøy tilgjengelig som de trenger. Særlig for flymodell, systemsimulering og motormodell. Blir spennende å se. 

Jeg ville nok også meldt inn en del bugs, der du har hands-on erfaring. Med din CV, blir nok det mottatt med takk. Jeg oppfattet det i hvert fall slik at de bugsene jeg meldte inn ble håndtert seriøst og tatt til etterretning. Selv om ikke alt ble løst innen release, så har de fulgt opp med god informasjon om planen videre på det jeg har meldt så langt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...