Gå til innhold

sas-Kaptein i lav høyde


Gjest

Anbefalte innlegg

LYNGEN (NTB): Den norske SAS - Kapteinen ville gi japanske turister en naturopplevelse og fløy helt ned i 264 meters høyde gjennom Lyngen i Troms.

Kapteinen fløy SAS-maskinen gjennom et svært trangt pass nord for Lyngsalpene på strekningen Alta-Tromsø. Flyet skal ifølge Luftfartsinspeksjonen stort sett ha befunnet seg over fjorden, noe som betyr at all kontakt med flytårnet er brutt og at all flygning er overlatt til flygeren og fartsøyet selv. Luftfartsinspeksjonen mener likevel at flygeren ikke har brutt myndighetsbestemmelser, skriver Dagbladet.

Sjefflyger i SAS, Terje Gorgas, sier at han aldri har opplevd noe liknende. Det er ennå ikke bestemt hva som vil skje med flykapteinen.

Utdraget er tatt fra Stavanger Aftenblad Torsdag 23 septemper.

Jeg skulle ønske at jeg hva ombord på SAS maskinen, "tenk vilken følelse det hadde vært" :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite betryggende følelse spør du meg. At flygere går utenom alle prosedyrer for å leke bajass mellom knatter og knøs er direkte galskap. Hva om det hadde vært en høyspenningslinje i området der denne «kapteinen» fløy? Nei, denne maskinen ville ikke jeg vært ombord i. Her håper jeg det blir statuert et eksempel slik at ingen føler trang til å leke Spantax neste gang.

Bjørn

BRA290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, for alle japanske turistene var det sikkert en unik opplevelse, og jeg regner med at kapteinen hadde full kontroll over flygemaskinen - selv om han kanskje ikke hadde radiokontakt. Jeg kan kanskje tenke meg at kapteinen hadde bedt om å gå lavt og fått OK fra Tromsø, slik at Tromsø visste at flyet befant seg i området og kunne gjøre det de skulle for at andre fly ikke kom i konflikt. Jeg har hørt at det har vært mye godvær i nord i det siste..... Jeg har litt sans for Åkes utsagn.

Når Luftfartsinspeksjonen mener at kapteinen ikke har brutt bestemmelsene er dette vel kanskje ikke noe annet enn en god(?) tabloid-histore?

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si det at hvis man kommer fram til at dette var helt forsvarlig, så er det jo positivt at man gjør noe originalt og bryter ut av den strenge holde-skjemaet og spare-maximalt-bensin og aldri-noe-moro-i-fly virkeligheten som vi jo lever i? Jeg har hørt lignende historier, men det skjer jo aldri med meg. Det mest spennende jeg har opplevd på fly var for en del år siden da flyet måtte gjøre unnamanøvre over sentral-Europa/Tyrkia (vet ikke helt hvor) fordi en bærerakett fra en rakettoppskytning var på vei ned. (det var i hvert fall den forklaringen vi fikk - hvor denne raketten ble skutt opp vet ikke jeg)

LN-HSA, som forøvrig må få seg bedre datamaskin til neste flyin! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke ta helt av her [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] , det som skjedde var jo bare at flyet avvek noe fra standard innflygingsprosedyre til Tromsø på en godværsdag i det høye nord. Dette var altså ikke noe "stunt-show"...

Hvis vi ser en gang til på presseoppslaget er det iallfall to ting som slår meg:

"....., noe som betyr at all kontakt med flytårnet er brutt og at all flygning er overlatt til flygeren og fartøyet selv. Luftfartsinspeksjonen mener likevel at flygeren ikke har brutt myndighetsbestemmelser, skriver Dagbladet."

Ja tenk det - selv med brutt radiokontakt er altså flygeren i stand til å fly hele flygemaskinen selv. Hører du, Atle!!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

"Det er ennå ikke bestemt hva som vil skje med flykapteinen." Hvem stiller dette spørsmålet - luftfartsinspeksjonen, SAS, eller simpelthen bare journalisten i Dagbladet? "Vart du skræmt no??"

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 24-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste for noen år siden med Widerøe`s Twin Otter fra Hasvik via Sørkjosen til Tromsø.

Etter Sørkjosen, så fløy lavt mot Lyngseidet og kapteinen kommenterte hvor vi fløy og han nevte om "hit går skattepengene" da passerte Olavsvern og like etter så landet vi i Tromsø.

Det er fint at flyverne har tid å øse ut sine lokalkjentskaper når det er godt vær underveis, da er er det moro å reise med fly det gjelder alle flyselskapene (SAS, Braathens og Widerøe).

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avisa NORDLYS uttaler sjefsflygelederen ved Tromsø Lufthavn at de hadde radiokontakt med flyet hele tiden under turen 4 juli.

Han sier videre at slike avvik skjer fra tid til annen, men ikke ofte og at det er helt greit for dem bar de får beskjed om avviket.

Han uttaler videre at luftfartsverkets bestemmelser ikke er brutt, men kanskje SAS's interne regelverk uten at de legger seg bort i det.

Den generelle minstehøyden er 1000 ft, men kan fravikes i en rekke tilfeller.

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er for tiden ansatt som Trafikk-Konsulent ved SAS-Bardufoss.

Det verserer endel historier i fra de som har vært her noen år om endel SAS Kapteiner som fløy på 70-tallet. Disse Kapteinene var gamle flyvere som var utdannet i "Little Norway" under den 2. verdenskrig, av den gode gamle skolen med andre ord!:-)

En av disse satt fartsrekorden i fra Tromsø til Bardufoss med en DC-9 på 8 minutter!!! Det var visst litt av ett syn der han kom innover Målselvdalen, "Low Level", med brølende motorer og den gode gamle svart-røyken hengende etter!

En annen Kaptein var kjent for å ha noen enorme take-off'er med samme fly-type. I den forbindelse hadde bakke personalet samlet seg på utsiden av terminalen for å se om han virkelig var så enormt rå som man hadde hørt. Han skulle ta av i mot vest(rwy29) hvor det er en ås som er litt vrien hvis man er tungt lastet! Etter take-off så det ut som om han ikke skulle klare denne åsen, han fløy så lavt at han forsvant bak den, virket det som! Etter en stund ser de en DC-9 som(meg fortalt!?!) klatrer så å si rett til værs!!! På ett senere tidspunkt hadde han begrunnet lav-flygingen med at han måtte bygge seg opp fart for å gi passasjerene bak en skikkelig tur til himmels, og det tror jeg de fikk!:-) Hadde ikke vært meg i mot å vært med der!!!

Det er jo klart at hadde dette skjedd i dag, så hadde det vel blitt ramaskrik. Dette var jo den tiden flygeren var sjef å ferdig med det... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/blush.gif[/image])

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tromsø-gutt får jeg hive meg inn i diskusjonen :-)

Det er slett ikke uvanlig at SAS og Braathens driver litt visuell lavtflyving her i nord. Det er ofte lite trafikk, og tårnet i Tromsø er ganske rause med å tillate slikt. Tror aldri det er snakk om at sikkerheten blir satt på spill. Dette skjer på dager med strålende vær. Ellers så er det ikke alt for vanskelig å navigere etter fjorder og fjell.

Har selv vært så heldig og få være med på slik lavtflyving et par ganger. Er en spesiell følelse å sitte i en MD80 og se opp på fjellene [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Største faren med slik lavtflyving er muligheten får å fly på fugler i følge en kaptein jeg snakket med en gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang for noen år siden om en SAS-flykaptein som "alltid" foretok et lite hopp for å markere at han passerte polasirkelen når han fløy nordover og sørover.

Er det noen som har reist med SAS med denne flykapteinen med spakene?

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn!! Vel det du sier om "Hoppet & polarsirkelen" stemmer faktisk!! Var i 1992 stasjonert på Bardufoss flystasjon, hvor jeg hver 14 dag hadde permisjon, så du kan si jeg fikk endel turer over polarsikelen iløpet av førstegangsthenesten.

Dette opplevde jeg både med SAS og Norway Airlines samt 335 Skv.

Men det kommer vel helt an på hvem som sitter i venstre setet.

De to gangene med SAS var Thorbjørn Yggeseth PIC, Han er en kjent flyver og testpilot i SAS, nå pensjonert!

Har også tidligere vært med på testflyvninger med DC-9/MD-80 etter D-sjekk, det er godt passasjerene ikke vet hva de gjør med disse flyene under en testflyvning, ikke noen pene turns der i gården nei. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Happy landings

Olav

[Edited by Olav 27-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke denne hendelsen var "med livet som innsats"...

Slikt gjøres av og til når forholdene tillater det. Har selv sett Trollveggen rett ut til venstre når vi gikk inn fra øst på Molde. Et flott syn å fly "nedover Romsdalen"...i hvertfall føltes det slik. Dette var 737.

"Og da var dagens sighseeing over", sa kapteinen før flyet gjorde en sving over Åndalsnes for å ta sikte på rwy 25...

Flott vær og vindstille, samt en hyggelig kaptein kan faktisk gjøre flyturen til noe utenom det vanlige.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sommeren har vært elendig her nordpå, bortsett fra noen dager i Juni måned. Det var en av disse fine dagene, jeg var på reise til Trondheim. Dash-8 fra Narvik til Bodø og Braathen 737 fra Bodø til Værnes.

Litt etter avgang fra Bodø, så ble det merbart mye stillere i motorene og flyet flatet ut. Dette er ikke normalt, tenkte jeg.

Kort tid etter kom kapteinen på lufta og fortalte at han ville utnytte det fine været til å vise oss Svartisen. Det ble en flott omvisning, men noe trangt ved vinduet når de to ved siden av skulle sitte på fanget mitt. Det ble liksom noe sosialt og svært ufarlig å fly for de som var noe anspent i utgangspunktet.

En hilsen til kapteinen og hans besetning.

------------------

Hilsen

John-Karstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen selvhørte:

SAS CV440 : And if you look UP to the left, you can see the mountain Hårteigen!

SAS DC7C: Below we have Lake Kalhovd, where there is very good trout fishing - aah --- if you can get any fish......

Samme DC7C: Og rett under oss er Kongsberg der vi har fylkesgrensen mellom Busk.. ahh - Vestf... ahh Tele.... ahhh - der vi har fylkesgrensen!

Det er ikke så ofte man får sightseeing nå lenger (jetfly drikker mye nær bakken), men jeg har en mistanke om at flyselskapene av og til ser gjennom fingrene med uøkonomisk flyging i "lav" høyde, f.eks. mellom Bergen og Oslo på virkelig fine sommerdager. Og de japanske kameraene klikker og klikker [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Fikk man et blikk i cockpit kunne man alltid se at det viktigste hjelpemidlet for turistvennlig flyging var Cappelens veikart [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet av dette er nå kommet frem til:

http://click.dagbladet.no/go.cgi/dbforside/http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/02/07/240589.html"'>http://click.dagbladet.no/go.cgi/dbforside/http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/02/07/240589.html" TARGET=_blank>http://click.dagbladet.no/go.cgi/dbforside/http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/02/07/240589.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9855340"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9855340" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9855340

Litt kjedelig, men men...

JimV

LN-JVO

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes IKKE denne hendelsen burde gå i glemmeboka til SAS eller luftfartsverket (selv om jeg garantert hadde storkost meg). Uansett vær og siktforhold skal du ikke gå under minimumshøyden. Selv om denne for det meste er for å opprettholde kontakt, hva hvis det skjer noe uforutsett. 800ft AGL er 'litt' lite for en 'Boeing-MD80' (???) hvis en nødsituasjon skulle oppstå, f.eks motorstopp...

Uansett, synes det er bedre at pilot tar seg en slik avstikker, enn at autopilot utvikler slike meninger :-)

Da jeg skulle til Bardufoss for å sone førstegangstjenesten, hadde vi litt av en kaptein. Han visste det var mest syltapper om bord og spøkte som bare f... med oss, "vi måtte ha det SÅÅÅ kult der oppe, forresten, det er 35 minus når vi lander - kos dere" :-))) Skjønte han kødda, men det var virkelig morro, og den lettere trykka stemninga blandt oss grønne som grua oss ble fjerna effektivt. Mens vi sto på holding point klar for takeoff Fornebu (masse vind) kom det inn en 737 for landing, han måtte jo bare kommentere dette også på en svært fornøyelig måte - "her kommer det en Braathens Albatross flaksende inn for landing til venstre, lurer på om det går greit idag?" :-) Gi oss fler slike kapteiner og crew.

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 fot AGL er lovlig det, selv med en MD80 eller 747 såvidt jeg vet. Men ikke som cruise høyde om du flyr på IFR flightplan [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

LV sa vel at han ikke hadde brutt noen regler, derfor er det mulig han har flydd på VFR plan. Dersom han fløy sånn på IFR plan har han ikke holdt minstehøydene.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og så var det journalistene igjen, da! Den aktuelle hendelsen kan/vil jeg ikke kommentere, her har jo både myndighetene og SAS forskrifter og operasjonelle regler. Men det er typisk at avisene bruker uttrykk som "trosset flygeplanen" og opplyser om et dramatisk avvik fra "minstehøyden". Jeg går ut fra at minstehøyden som det refereres til er "minimum enroute altitude" (IFR), en høyde som både omfatter bakkeklaring og radiodekning på strekningen under instrumentflyging. Nå var flyet VMC (ellers ville jo sightseeingen være ganske mislykket), og hadde vel kansellert ("trosset") IFR-klareringen på forskriftsmessig måte. Da gjelder naturligvis ikke minimumshøydene på et enroutekart. Det er ellers godt at våre påpasselige venner i pressen kan opplyse lengde (med to desimaler) og vekt på flymaskinen, og angi laveste høyde med en meters nøyaktighet. Slike detaljer forsikrer oss om at journalisten har greie på det han skriver om [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Fint bilde også av "surfingen" til den "elleville" flykapteinen. Jeg gjetter på at det er tatt i FL270 eller deromkring over USA, men det er vel ikke så farlig, bare teksten lukter sensasjon.

Grrr....

John A

LN-NRK

[Endret av John Andreassen 08-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva om det hadde vært en høyspenningslinje i området der denne «kapteinen» fløy?"

Jeg har ikke peiling, men har de så høye høyspenningslinjer?

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapteinen er i dag sykmeldt, og fratatt sitt flysertifikat. Etter hendelsen ble han degradert til styrmann. SAS mente episoden ga saklig grunn til å si opp mannen.

 

Konflikten har nå utviklet seg til en oppsigelsessak i rettssystemet, og nylig avgjorde Asker og Bærum herredsrett at han har krav på å beholde stillingen til saken er endelig avgjort.

Kilde: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9855340"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9855340" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9855340

------------------

--

simen@taraldsen.net

VBX-124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har selv vært med på liknende.

Det var på "åpent hus" hos Braathens på Sola. Det var riktignok arrangerte turer, men vi fikk "klippe plen" rundt i Ryfylke for en 100-lapp. Vi fløy ut lysefjorden, og så OPP på preikestolen. Vi holdt også så lav hastighet som overhodet mulig, med flaps extended og full pakke. Det humpet noe voldsomt.

Men det var en flott tur, og noe utenom det vanlige - til en billig penge! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...