Gå til innhold

Nattbelysning i X-plane 11 (youtube video)


Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk enda ikke prøvd å fly i DCS om natten. Må testes ut :P
Ellers så kommer denne nattbelysningen også med sin pris i performance. P3D er her mange hakk over når det gjelder performance. Men det vil nok bedre seg når XP kommer seg over på Vulcan i slutten av året/begynnelsen av neste. Når det er sagt så er jo grafikken i XP11 flere hakk kvassere enn i P3D, som naturligvis også går ut over performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

@Hans R Arntzen Ja, eller det finnes en gratis-variant og en payware-variant som gjør jobben halveis. Resultatene blir fine, men det er litt loading for å fly fra snø-dekket området til "syden". En del add-on flyplasser styrer det via mod-loaders. ENGM, Svaldbard og ENBR er eksempler på dette.  

Jeg synes de burde gjøre en effort med bakke-texturer som har vært statiske siden X-plane 10. Austins tidligere mening var: "men det spiller jo ingen rolle om bakken er hvit eller grønn, man skal bruke simulatoren til å simulere fly, ikke bakken", men den tiden er heldigvis forbi. Nå ønsker de å gjøre det via et nytt effekt-system som har vært på trappene en del år. Tanken er at variasjoner slik som snø på bakken, styres gjennom effekter som legges på toppen av textures. De har startet kort nå med en demo av vann-sprøyt fra hjul, vortex fra vinger osv, men vi er nok noen år unna at man får snø på bakken ;) I Norge med tydelige sesonger betyr det at man må belage seg på å vente litt. 

Selv bruker jeg nå Orthos i Norge. Da blir det den sesongen som bildene ble tatt, men det ser så flott ut, at jeg overlever. Alle som derimot har flydd i Nord-Norge vet at knall blått hav, kombinert med kritt-hvite fjell er helt unikt og vakkert. P3D gir meg dette i dag med ORBX og AS+ASCA. 

Det var et langt svar. Oppsummert blir det ikke i pose og sekk noen steder, så gjør som meg, Kjøp alle simulatorer du kommer over :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Torbjørn M skrev:

@Hans R Arntzen Ja, eller det finnes en gratis-variant og en payware-variant som gjør jobben halveis. Resultatene blir fine, men det er litt loading for å fly fra snø-dekket området til "syden". En del add-on flyplasser styrer det via mod-loaders. ENGM, Svaldbard og ENBR er eksempler på dette.  

Jeg synes de burde gjøre en effort med bakke-texturer som har vært statiske siden X-plane 10. Austins tidligere mening var: "men det spiller jo ingen rolle om bakken er hvit eller grønn, man skal bruke simulatoren til å simulere fly, ikke bakken", men den tiden er heldigvis forbi. Nå ønsker de å gjøre det via et nytt effekt-system som har vært på trappene en del år. Tanken er at variasjoner slik som snø på bakken, styres gjennom effekter som legges på toppen av textures. De har startet kort nå med en demo av vann-sprøyt fra hjul, vortex fra vinger osv, men vi er nok noen år unna at man får snø på bakken ;) I Norge med tydelige sesonger betyr det at man må belage seg på å vente litt. 

Selv bruker jeg nå Orthos i Norge. Da blir det den sesongen som bildene ble tatt, men det ser så flott ut, at jeg overlever. Alle som derimot har flydd i Nord-Norge vet at knall blått hav, kombinert med kritt-hvite fjell er helt unikt og vakkert. P3D gir meg dette i dag med ORBX og AS+ASCA. 

Det var et langt svar. Oppsummert blir det ikke i pose og sekk noen steder, så gjør som meg, Kjøp alle simulatorer du kommer over :D

 

Takk for utfyllende svar, mister. :)

Er jo litt sannhet i demmes tanke om at det er flysimuleringen som er viktig. Men for min del så blir også den opplevelsen helt borte om ikke atmosfæren rundt ser sånn høvelig realistisk ut. Vi har kommet kjempe langt i P3D. Mye som kunne vært forbedret der mtp simulering av flyegenskaper, men man får i vertfall en god følelse av den totale opplevelsen når man får simmen opp å gå uten for mye stutters. Bakketexturer i P3D kunne i likhet med X-plane vært kraftig oppgradert, men takket være ORBX og div andre leverandører er det svært levelig der vi er idag :)

Heldigvis finnes det så mange valgmuligheter per dags dato at vi alle stort sett får valgt det som passer en selv best :) For noen betyr ikke verden rundt flyet noen rolle, men for andre (meg selv inkludert) har den mye å si for opplevelsen av vår hærlige hobby :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hans R Arntzen skrev:

Ser helt fantastisk ut. 

Skal prøve X når den en gang kommer ut med sesong variasjoner, for slik jeg har forstått det er vinter ikke-eksisterende i X-plane verden. Stemmer dette fortsatt? :)

Det stemmer, men kan fikses med en addon. Både freeware og payware om jeg ikke tar feil. Men XP hadde hatt godt av en oppdatering av bakketeksturer. Hadde jo vært helt fantastisk om vi fikk FTX Global til XP :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2018 den 23.10, Geir Teigo skrev:

Det som vises fra xp her er jo helt stunning. Har ikke googla, men hva er Vulcan?

Mer info her: https://www.khronos.org/vulkan/

 

Eller fra X-plane selv:

Sitat

Vulkan Update

I presented a progress report on our port to Vulkan. For the last year, Sidney and I have been rewriting the rendering engine to run on Vulkan and Metal as well as OpenGL. This is going to get us faster performance, reduce stuttering, and enable us to run the engine on multiple cores for better hardware utilization.

After a year of banging on the code, we’re at what is roughly perhaps a half-way point. We have several parts of the underlying code ported to Vulkan, and we can run Airfoil-Maker natively on Vulkan on Windows. While Airfoil-Maker on Vulkan isn’t useful to anyone and it’s a far cry from all of X-Plane, it’s a useful check-point for us, demonstrating that the code we’ve written so far is on the right track. It’s still too soon to say what performance will be like under Vulkan, but the Vulkan implementation of Airfoil-Maker makes 69% less driver calls than the OpenGL one; we thought that was a good sign.

We don’t have a release date or version for Vulkan other than to say that we will ship Vulkan in the v11 run and it won’t be in 11.30. We are hoping to have a beta this year, but that’s a hope, not a hard date.

To answer a question we’ve received since the talk, we are also working on a Metal port for OS X. The Vulkan and Metal port are not separate efforts; we are making a single engine that can use either graphics API as a back-end.  We don’t have Airfoil-Maker running on Metal yet but I am hopeful that we get there soon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei, 

jeg tror rammeverk/grensesnitt mot maskinvare som grafikkmotorer benytter blir en bedre beskrivelse. OpenGL blir på sikt erstattet av Vulkan. DirectX er kanskje bedre kjent. Det er mange der ute som tror at når X-plane får støtte for Vulkan, så blir grafikken "bedre", men det er misvisende. Men det kan gi utviklere en mulighet til å få grafikkmotoren til å gjøre mer , men det er opp til Laminar hva de ønsker å gjøre med rammeverket.

Jeg er ikke smart nok til å jobbe med grafikkmotor-utvikling, men slik jeg har forstått det, er Vulkan mer effektiv og er "nærmere metallet" som man sier. Sammenstilling blir utvikling fra DirectX 9 til 12. Det vil si at man har større innflytelse på hva maskinvaren skal prioritere. Det legger også større føringer for utviklere, der kompetanse må bygges. Når Laminar sier at de "kanskje" kan få en technical preview i 2018 med et skjevt smil, skjønner jeg dem godt. Får de det til, bør de være fornøyde. Det er nok ingen enkel oppgave. 

For oss betyr overgang til Vulkan vi vil kunne utnytte eksisterende maskinvare bedre. Jeg tror nok ikke at man vil over natten gå fra 30-70fps med samme maskinvare etter overgang. Kanskje på sikt, men kjenner jeg Laminar, så antar jeg nok at det de henter inn i ytelse, benyttes til å utvikle enda bedre effekter, shaders osv. I Las Vegas viste Laminar oss en oversikt over "draw-calls" til Vulkan. Noen trodde at 60% forbedring i draw-calls, vil gi 60% høyere FPS, men det er et stykke fra virkeligheten. Mer effektivt blir det garantert, men X-plane har en lang vei å gå. Jeg tror de drar like stor nytte av ny-ansettelser de siste året som jobber utelukkende med optimalisering av gammel kode. Mange bekker små som de sier. Overgang til Vulkan vil derimot gi utviklerne et dokumentert API som de kan jobbe på i mange år fremover, men som Laminar selv sier, så er det "no silver bullet" ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...