Gå til innhold

Testpilotens notater Lightning T5 del 1


Anbefalte innlegg

Testpilotens notater...

 

English_Electric.pngbrand.gif?itok=s4_4eNZQ

 

Fikk en helvendelse i dag fra Aerosoft. Betaversjonen av toseter-utgaven av det britiske superflyet fra den kalde krigen laget av hvitevareprodusenten English Electric, nemlig Lightning T5 er rett rundt hjørnet. Og i den forbindelse måtte jeg selvfølgelig ta den opp i lufta for å se den om flydde. Noe den i aller høyeste grad gjorde. Dere retro-hoder som er vant til Lightningen fra før skal vite at cockpiten i toseterne er organisert nokså anderledes så her må man nok ta noen runder for å bli vant.

 

På disse bildene er solskjermen på radaren plukket av da jeg ikke skal angripe noen og trenger det utsynet jeg kan få ;)

Grafikkfeilen på bildet kommer til å bli rettet på til utgivelsen

Klikk på bildene for å se i full størrelse

En ting er sikkert. Dave og de andre i teamet kan det de holder på med, både grafikkmessig, lydmessig, fuksjonelt og hvordan flyet oppfører seg i luften. Alt er mao pinlig nøyaktig her, noe jeg vet mange av dere setter pris på. Bare ta en titt på denne nydelige cockpiten

 

15591654_10154568097750020_4300468997844087309_o.jpg?oh=a1803545ef33bbea1e741251ac080444&oe=58F26F78

 

15577972_10154568097745020_1360514051411304331_o.jpg?oh=fc2684a88588af1042f0cd9995767b25&oe=58EADD76

 

På tide å takse ut og få den i lufta. Det er heldigvis ingen forskjell på hvordan den flys fra enseter-utgavenen F3 og F6.

 

Å se Lightning T5 rett forfra er som å stirre inn i øynene på et olmt, ondsinnet beist, noe som forsåvidt er en passende beskrivelse på dette udyret av et fly.  Det akselererer også så kraftig at skrekkblandet fryd er et  uttrykk som er riktig å bruke. Kanskje ikke så rart når den har to Rolls Royce Avon motorer med etterbrenner. Disse motorene kjenner nok de fleste fra Caravelle Super.(Riktignok uten etterbrennere der da.) Caravellen er mye større og tyngre enn en Lightning så da er det lett og tenke seg at her går det unna.

 

15578098_10154568102055020_1179171677813524378_o.jpg?oh=058e1db6e4d70c8362035410363febb5&oe=58F7FDF9

 

15591167_10154568097735020_7012889146142883080_o.jpg?oh=b0e9cb7a2eb67a1df10bc4659bceb13f&oe=58E5C32B

 

15585298_10154568141280020_761416586527422716_o.jpg?oh=c68438094a92f3f170d91088d6c3469d&oe=58E0808B

 

 

Etter å ha hold stikka i nesten maks utslag siden jeg passerte 135knots løftes nesa på omlag 160knots og rotasjonen starter. På 180-200knots er flyet i lufta og du tar inn flaps og hjul. Dette flyet går så fort at du preselecter gear up allerede før du gir gass så går hjulene inn automatisk når flyet letter. 

 

15591212_10154568102385020_4065999828173562435_o.jpg?oh=3f1a12eeb5848796b1dcd8b750e495d9&oe=58E71E3C

 

Er den ikke fin? :)

 

Så langt, så godt. Neste del blir definitivt verre, for da skal vi forsøke å lande. :D

 

Eivin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner de har verdsatt entusiasmen og satt deg til å trene opp nye Lightning piloter.  ;D

 

Ikke helt. Jeg er riktignok involvert i utviklingen av lyden, men er ikke på lønningslista til Aerosoft. Dette er på eget initiativ av ren entusisme for produktet.  Dessuten er nok det skandinaviske markedet forsvinnende lite i forhold til Storbrittania, der de er mange flere mennsker og rett og slett Lightning-gale.(Som Jeremy Clarkson sier til kona da han har plassert en Lightning i hagen: If it wasn't for this plane you would be speaking russian by now)  Det er lett og forstå hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig fly du har der, har alltid stusset litt over den mer britiske konfigurasjonen med to mann på siden av hverandre i en jager oppigjennom, kanskje lettere å overvåke FNG pilotene derfra enn i baksetet?

 

Kanskje  det er lettere å holde hverandre i hendene hvis det blir turbulens eller generelt skummelt og farlig? :P  -Nei jeg har ingen forklaring på dette men jeg vet hvem som har det. Gutta på AS-forumet. Det vet ALT. :)

 

Jeg ser en umiddelbar fordel og det er at du har mer oversikt over hva den andre gjør og det er sikkert enklere å instruere og smarbeide når man sitter side ved side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du verden  :o  et øyeblikk trodde jeg å ha oversett T5 i hangaren min  :-\  Enda en utgivelse av  EE Lightning !?!?  Det var overraskende og hyggelige nyheter,  de må jo ha opptimisme til markedet,  enda så få "piloter" som flyr denslags i FS  ;)    Ellers lurte jeg på hvorfor du ikke bruker Bodø-sceneryet og AON ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden  :o  et øyeblikk trodde jeg å ha oversett T5 i hangaren min  :-\  Enda en utgivelse av  EE Lightning !?!?  Det var overraskende og hyggelige nyheter,  de må jo ha opptimisme til markedet,  enda så få "piloter" som flyr denslags i FS  ;)    Ellers lurte jeg på hvorfor du ikke bruker Bodø-sceneryet og AON ?

 

Det stemmer det Ernst.  Det kommer snart en T5 med oppgraderte flyegenskaper og lyd ift de forrige. Fortsatt er det ett par bugs vi jobber med men i det store og hele er det ferdig og klar. PÅ nyåret tenker jeg den kommer i butikken

 

Grunnen til at jeg bruker OrbX EU-Norway er at jeg nå engang har betalt for det og det greier seg utmerket for mitt bruk. Det er mye man skulle man skulle ha lagt inn men jeg ønsker å spare litt PC-kraft og RAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at synes den tidlige supersoniske epoken er ufattelig spennende. Hvordan de løste problemene og de farene de utsatte seg for. Når man ser hvor fort fuelen tikker ned på disse maskinene som F-104 og Lightning, spesielt Lightning, så tenker jeg at det kunne by på endel stressende situasjoner for pilotene som fløy dem. Og i all salgs vær. Hvor lyst han man egentlig til å dumpe et svindyrt jagerfly og utsette seg selv for en utskytning på 20G hvis ting holder på og gå galt? Da er gode råd dyre. Ikke hadde de systemer som forhindret piloten i å gjøre dumme ting, slik som dagens fly har. Dvs du hadde jo dette kicker systemet på 104 da. Men det var fullt mulig å gjøre det store hvis man ikke var 100% konsentrert. PÅ den andre siden hadde disse flyene ytelser man kan se langt etter selv i dag. Jeg ser på disse som fløy den gangen som helter. Rett og slett. Derfor synes jeg også det er spennede med disse detaljerte simulasjonene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Bodø og AoN funker da med FTX Norway ;) det var vel poenget til Ernst.

 

Ja det var poenget,  og som Robert skriver,  AON  bruker ingen ekstra ressurser som man trenger bekymre seg over .  Og så er flyplassene (  spesielt Bodø AB ) fantastisk mye finere i kombinasjon med FTX Norway  ;)  .  Ikke for å blande seg unødig inn i hvordan du skal ha det.........., dine screenshots-reportasjer holder uansett et interessant og kvalitetsmessig nivå.

Det er ikke så mange her inne som bryr seg så mye om flyhistorien,  så bare fortsett som du foretrekker,  med eller uten AON  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bodø og AoN funker da med FTX Norway ;) det var vel poenget til Ernst.

 

Ja det var poenget,  og som Robert skriver,  AON  bruker ingen ekstra ressurser som man trenger bekymre seg over .  Og så er flyplassene (  spesielt Bodø AB ) fantastisk mye finere i kombinasjon med FTX Norway  ;)  .  Ikke for å blande seg unødig inn i hvordan du skal ha det.........., dine screenshots-reportasjer holder uansett et interessant og kvalitetsmessig nivå.

Det er ikke så mange her inne som bryr seg så mye om flyhistorien,  så bare fortsett som du foretrekker,  med eller uten AON  ;D

 

Det blir gjerne sånn. PÅ 55000ft og mach 2 er alle scenery like :)

 

Jeg er jo inneforstått at min lidenskap for den tidlige supersoniske peroiden, og spesielt 104 og EEL, kanskje er ikke er interessant for absolutt alle. Men hvor kjedelig hadde det ikke vært hvis alle var opptatt av 737'er og trafikkflyging? For min del føler jeg at jeg har jeg holdt på nok med det. Iallefall for en stund.  Hvis jeg kan glede noen med mine bilder og skriverier så holder det i massevis for meg. Hvis man sammenlikner med biler så er disse luftens dragracere og muskelbiler/sportsbiler med den råeste ytelsen du finner og en helt utilnærmelig lyd.

 

Når man ser eksosrør som dette er det vanskelig for meg å ikke bli entusiastisk iallefall

maxresdefault.jpg

 

- Ekko, ekko, ekko, ekko.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...