Gå til innhold

Food Truck


Anbefalte innlegg

Jeg og helikoptre har et noe ambivalent forhold, jeg liker helikoptre og er generelt fascinert av dem - men jeg er ikke særlig flink til å fly dem - så når det tikket inn en forespørsel fra det Russiske luftforsvaret om jeg hadde mulighet til å fly noen forsyninger ut til noen artilleri-karer som var på øvelse, så var jeg ikke helt sikker på hva jeg skulle svare. Det ble dog til at jeg sa ja, Mi-8 Hip er et relativt stabilt og tilgivende helikopter, og hvor vanskelig kunne det vel være å fly noen kasser med mat opp i fjellet?

 

Artilleristene har vært på øvelse i nær ei uke og begynner å gå tomme for mat og andre nødvendigheter, så de setter nok pris på et besøk.

 

01.jpg

 

Dette er traveren som skal frakte forsyningene ut fra basen vår i Beslan og opp i fjellet til de sultne soldatene, en Mi-8 Hip.

 

02.jpg

 

Gutta er klare for action, med meg har jeg andrepiloten min Aleksandr og maskinisten Dimitri, begge med lang fartstid på Hipen, så dette burde da gå bra.

 

03.jpg

 

Here we go - litt "sideror" til høyre må til i et hover, da hun helst vil spinne til venstre.

 

04.jpg

 

Jeg prøver meg på en forsiktig hover taxi bort til forsyningene som vi skal ha med oss.

 

05.jpg

 

Alt i alt så veier forsyningene rundt ett tonn, så vi tar dem som en "sling load" under helikopteret.

 

06.jpg

 

Det tar noen minutter før jeg klarer å holde meg i riktig posisjon lenge nok til at bakkemannskapene får hektet på lasten, men det går til slutt.

 

07.jpg

 

Når man tar av med en "sling load" så er det viktig å prøve å løfte den rett opp, jeg har hatt flere forsøk tidligere hvor jeg har dratt lasten langs bakken og ødelagt litt av hvert - men denne gangen går det overraskende bra.

 

08.jpg

 

Wingmanen vår kommer seg i posisjon og vi dundrer av gårde - jeg kan allerede se for meg gleden og jubelen når vi dukker opp med mat og toalettpapir til de slitne soldatene.

 

09.jpg

 

10.jpg

 

Jeg prøver å dra noen tørre vitser om Russere og drikking på veien, men Aleksandr ser ikke videre imponert ut...

 

11.jpg

 

Når vi nærmer oss setter jeg høydemåleren (øverst til venstre) til å gi meg en advarsel når vi er under 20 meter over bakken. Siden wiren som holder lasten er ca 15 meter lang så tenker jeg at det skal hjelpe meg å unngå å slepe den bortover bakken når vi skal levere den.

 

12.jpg

 

Vi kommer inn litt fort over campen til artileristene, så jeg bestemmer meg for at vi gjør en flyby, snur og så kommer inn for å levere lasten.

 

13.jpg

 

I farten glemmer jeg selvfølgelig at Hipen oppfører seg helt annerledes med et tonn med greier festet til buken og kommer for lavt ut av svingen, noe som fører til at jeg smeller lasten rett inn i fjellveggen. Aleksandr tenker fort og dropper den, slik at den ikke skal sette seg fast og dra oss med seg, samtidig som han kommer med noen russiske l

 

14.jpg

 

"Det var da ikke så altfor gærnt" tenker jeg for meg selv i det jeg napper til meg collective og sikrer oss litt mer høyde - "de har lastebiler så de kan kjøre ned og hente det" sier jeg til Aleksandr og Dimitri i det jeg ser ruller med toalettpapir og suppebokser rulle nedover fjellsiden.

 

15.jpg

 

I det vi går inn for landing ved campen forventer jeg meg en real reprimande fra kommandanten der, men jeg klarer å berolige ham med ei flaske Vodka.

 

16.jpg

 

17.jpg

 

Vodkaen er levert og kommandanten lover å ikke si noe til mine overordnede om de små problemene vi opplevde ved overleveringen av lasten. På tide å vende snuten tilbake mot Beslan.

 

18.jpg

 

Jeg klarer ikke å motstå fristelsen ved å gjøre en low flyby over campen på vei hjem.

 

19.jpg

 

20.jpg

 

På veien tilbake gjør vi litt taktisk lavt flyging, det er i denne høyden og farten Hipen virkelig er morsom å fly - uten noe ekstra last suser vi avgårde i 300km\t, ti meter over bakken.

 

21.jpg

 

Tilbake i Beslan går landingen også overraskende bra.

 

22.jpg

 

Med unntak av det lille uhellet med lasten må jeg se meg fornøyd med turen, en hver helikopter tur som både mann og maskin overlever må sies å være en god en. Nå skal maskinen få lufte seg ut litt før neste tur.

 

23.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...