Eddi Tausvik Skrevet 3. januar 2015 Skrevet 3. januar 2015 Hei og godt nytt år! Mitt første innlegg her inne. Beklager hvis dette innlegget/temaet har havnet på feil plass. Jeg burde vært her inne for lenge siden, har flydd offline i flere år nå, med NGX B737. Har en ambisjon om å rote meg til å fly online. Årets nyttårsforsett! Lurer på om noen kunne gitt meg litt tips med approach Bodø ILS RWY 25. Jeg bruker Navigraph sine charts. På de ILS jeg har prøvd tidligere samsvarer innflyvningsgrad med retning på selve rullebanen. ILS RWY 25 Bodø er på 264 grader, mens retning på selve rullebanen ligger på 254 grader. Jeg tror dette handler om terreng/bygninger nordøst for landing, greit nok det. Men når (hvor sent) skal man svinge/rette opp for touchdown? Litt krevende sving/ landing hvis det er like før ..? Hvor mye hjelp får man av LOC her? Hva er vanlig praksis? Er det mulig å gjennomføre autoland på en slik innflyvningsprofil? Håper på positive svar og forklaringer. Mvh Eddi Tausvik Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 3. januar 2015 Premium Medlem Skrevet 3. januar 2015 https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enbo/enbo_en.html Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 3. januar 2015 Skrevet 3. januar 2015 Starter med siste spørsmål, men nei: ingen autoland. ILS/LOC rwy 25 er 10 grader "offset", altså er det en 10 graders retningsforskjell mellom LOC og rullebanen. Prosedyren krever at innflyvningen avsluttes visuelt, så dersom du ennå ikke ser rullebanen når du kommer ned til "decision altitude/height"/"minimums" er det på tide å gi gass, trekke stikka til seg og prøve på nytt. Evt. vurdere alternativt landingssted... ... i grunnen kan du begynne å "rette opp" før landing så snart du ser rullebanen, men pass nå på fjellet på høyre side om du skulle være heldig med været.... Siter
Eddi Tausvik Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Skrevet 3. januar 2015 Ok, takk for svar - da er det bare å praktisere til landingen sitter som den skal! Artig med nye utfordringer. Hvor vanlige er slike offset-prosedyrer? Kan ikke komme på å ha sett det før... Siter
Andrew Thomsen Skrevet 4. januar 2015 Skrevet 4. januar 2015 Vi har noen offset ILS'er i landet, blant annet på ENBO og ENML (også fra øst pga fjell). Gamle Fornebu hadde og en, og det var der jeg øvet på det å ta over manuelt i siste liten. Det ga mersmak, og jeg gikk senere amok med gamle Kai Tak kombinert med 747. Endel av korbaneflyplassene har og offset. Så det er ikke uvanlig her i landet. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 4. januar 2015 Skrevet 4. januar 2015 Bor i Bodø og jobber rett ved terskelen på 25. Det jeg har observert er at så snart flyene er gjennom skydekket og har visuell kontakt med flyplassen så "forlater" de LOC. De aller fleste flyr rett over Rv80 på tur inn mot Bodø når de er visuelt. Har også sett de som følger LOC helt til minimumshøyden før de retter seg inn, men dette er som oftest observert på dager med litt ruskete værforhold. Så har du "gærningene" i Widerøe...Det skal være skikkelig dårlig vær før du ser de følger ILS inn til 25. Siter
Eddi Tausvik Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Skrevet 6. januar 2015 Her er det mange gode svar og innspill å få! Knalle bra! Takk til dere som bidro til å klargjøre ILS RWY 25 Bodø og offset-prosedyrer generelt. Det kommer sikkert flere spørsmål fra meg senere også. Er det greit å komme med slike prosedyrespørsmål under denne fanen, eller hører det til et annet sted på forumet? (Bare så jeg gjør det riktig neste gang) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.