Gå til innhold

Dette flyet forandret verden


Richard Schumann

Anbefalte innlegg

Spør du meg, er Fornebu Flyplass en legendarisk kult-flyplass. Har masse historier fra stedet. Best av alt var vel "terassen" på toppen av bygget der man kunne stå å se på alle flybevegelsene på bakken. Med dagens terror-paranoia er jo en slik terasse helt utenkelig.

 

Det var jo en utsøkt plass for spottere og fotografer.

 

Husker godt da lufthavnsjef Huuse skulle gi beskjed om beskjæring av buskene i vinterhaven foran det store vinduet ut mot oppstillingsplassen. Gartneren hørte bare "Nedskjære" og ikke "Beskjære". Resultatet var at hele driten ble fjernet. Da ble rimelig hett på lufthavnsjefens kontor en stund.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjemepfine filmer fra en fin Flyplass.

 

Jeg fikk min første flytur fra Fornebu som 12 åring i 1970 Med Braathens SAFE F-28 Fokker Fellowship til Stavanger.

Det var en stor opplevelse.

 

Jeg landet der også den siste dagen i 1998 Med SAS MD-80,

fra Linate Italia. Vi var en av de siste flyene som landet der.

 

Og som det sies, en ypperlig plass for spottere, og andre fly intereserte kunne se på all trafikk.

En ordentlig flyplass...............

 

Lars Peter.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornebu ja, husker da jeg skulle til statene det året. reiset fra Fornebu og landa på Romeriket 3 uker etterpå. adde ikke tenkt på det og ble rimelig overaska :grin:

 

Som du sa var det fint for flydioter å spotte der i motsetning til GMoen. Men nå var den flyplassen tegna og bygd før terror paranoiaen dukka opp så det er nok mer arkitekter som ikke har tenkt i de baner. Frankfurt bla, har jo kjempefint spottetak og nye Shønefelt i Berlin skal vist ha en spotte terasse for 80-100 personer når den åpner i juni.

 

alltid interesant med historiske videoer og skildringer. har i lang tid abonert på en youtube kanal som kaller seg airboyd. Der er det mye gode filmer fra hin hårde tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...