Gå til innhold

VRC?


Einar Kristiansen

Anbefalte innlegg

Si meg er det ikke lov å bruke VRC klienten lenger i Vatsim SCA?

 

Fikk beskjed om dette da jeg logget meg på for en stund siden.

Dette forundrer meg litt siden VATSIM har godtjent 3 klienter til bruk som ATC.

Kan VATSCA lage sine egne regler og si at her gjelder det KUN EuroScope?

 

Hilsen en gammel vetaran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok ingen har fortalt deg at det er forbudt. Men heller anbefalt den nye, sidan ingen lagar sektorfiler for VRC lenger.

 

kan fortelle deg ein ting: Alle eg veit som har gått over til ES, skjønner nesten ikkje korleis dei klarte seg uten ;)

 

Treningsavdelingen tilbyr opplæring i programmet om du skulle trenge det.

 

Kvifor tvihalde på det gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein del av saken, er at veldig mange funskjoner er avhengige av ein brukar samme klient. Foreks SID/STAR slik at rutene/estimerte tider, listene for det som bruker ES og kordinering.

 

Om man bruker VRC når 99,9% bruker ES, så kan man nesten bli kjeppen i hjulet. Men om du klarer å yte service med dagens prossedyrer med utdaterte filer på ein god måte så er det jo ingen som kan nekte deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da vel mulig å bruke ES-sektorfila i VRC?

 

Det er i utgangspunktet ganske likt, men ikke helt. Det vil se forferdelig rotete og uoversiktlig ut er jeg redd. Noen linjer vil mangle, og andre som du kanskje vil ha vekk er ikke mulig å fjerne fordi VRC ikke støtter de samme valgmulighetene som ES har.

 

Men mener å huske at formateringen av frekvens/posisjons-info er forholdsvis lik i .ese (ES) kontra .pos (VRC/ASRC), så det er mulig at en kjapp runde med saksa fikser den biffen...

 

SCT og ESE fila til ES er nesten 9 MB med ren tekst, så det er nok en rimelig stor jobb å fikse alt slik at det virker bra til VRC...

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en titt på .ese-filen, og det er ganske lite som skal til for en kurrant .pof (hvis eneste frunksjon er frekvens-gjennkjenning), i hovedsak er det kordinater av "visibility points" som må vekk. Ellers kan frekvenslista mer eller mindre klippes rett ut av .ese-filen. Det var tross alt .pof-filen til VRC som var utgangspunkt når jeg en gang begynte å fikle litt med å lage en .ese...

... men .sct kan det selvsagt være verre med...

 

Det er klart at litt av funksjonaliteten blir borte i ES når naboen bruker VRC (eller ASRC), men det skal uansett ikke være noe som vi ikke skal kunne takle med den opplæringen vi har/skal ha fått... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har hendt siden høsten '09 i alle fall, gitt at det å benytte VRC nå er å skape "unødig frustrasjon"... :whistle:

 

Hans Utne fikk i alle fall rett i sin spådom om ES! Men personlig kunne jeg foretrekke en situasjon som minner mer om den i UK, hvor ES og VRC lever noenlunde greit "side om side" med opptil flere GND/TWR (+ noen APP) som benytter VRC. Tross alt er VRC en enklere programvare å bruke for å sette seg inn i de teoretiske og praktiske oppgavene som flygeleder enn det ES er. Men som allerede nevnt har VRC nå den svakhet i Norge at ingen lengere oppdaterer sektor- eller posisjons-filer for programmet (sist oppdatert 2009/2010?), og jeg blir neppe å gjøre noe for den saken selv heller.

 

Så skal det nevnes at VATSIM faktisk har 4 tilgjengelige ATC-klienter:

- ASRC

- VRC

- EuroScope

- vSTARS <- ny sak som ble tilgjengelig rett utpå nyåret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldige svar.

 

Ja, skjønner at sektorfilene er gamle,litt synd at disse ikke blir oppdatert.men det må jo gå greit å sitte med VRC hvis man har oppdaterte kart i tillegg. (GND-TWR-APP)

Selv om ES er kjempeflott så syns jeg det må være valgfritt hva man ønsker å bruke.(Enkel programmvare og avansert)

ES tar tid å lære og det er ikke alle som har muligheten å sitte i flere timer å lære seg noe nytt hele tiden

 

Dette var ikke ment som noe syteinnlegg,men ønsker bare og ha muligheten til å bruke VRC når jeg har tid til å sitte ATC.

Må jo huske at dette er en hobby og ikke noe "real life" :grin: :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia, er at når du først har satt opp og lært ES, så får du alt anna "gratis":

 

-Kva punkt kan du klarere fly til i henhold til neste sektor.

-Kor høgt kan du klatre fly i henhold til neste sektor over deg.

-Kor lågt kan du descende fly i henhold til sektor under.

-Kva for SID/STAR til kva rullebane.

 

Regner med alle setter seg ned og puggar Letters of Agreement før dei eventuelt tar i bruk utdatert programvare som VRC.

 

Eg kjem vertfall ikkje til å akseptere fly i "hytt og gevær" frå en nabosektor grunna manglande vilje til å følge med på utviklinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av de som holdt lengre enn andre på VRC, jeg trenet også C1 med VRC, utsjekk med ES.

 

I dag vil jeg aldri gå tilbake. Jeg hadde f.eks ikke hatt sjans til noe som helst kontroll på ENOR_CTR 125.500 ved å bruke VRC under moderat eller høy trafikk.

 

Gi ES litt tid, bruk det til tower logging de første gangene for å bli kjent med systemet. Logg inn som observer og følg tagger under trafikk med ATC. Hvis du fortsatt da er usikker vil du nok få hjelp av TD å komme igang ved at en mentor tar et par sessions med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde f.eks ikke hatt sjans til noe som helst kontroll på ENOR_CTR 125.500 ved å bruke VRC under moderat eller høy trafikk.

 

Klarer meg fint på New York Center alene jeg med VRC, da med varierende trafikk mengder. Alt fra lett til latterlig insane. Funker flott med VRC.

 

Problemet er ikke programvaren. Programvaren er der for å hjelpe deg. Du må bare kunne luftrommet ditt, når du kjenner til kriker og kroker av det, planlegg litt fremover i tid, og når du kan det så spiller det ingen rolle hvor mye trafikk du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du over 50 flyplasser i luftrommet ditt Karl Mathias?

 

Det har nemlig ENOR_CTR.

 

Det er kanskje ikke trafikk på alle disse og ikke samme mengde som i NY center, men jaggu skal du vite litt om du tar klareringer fra ZV, GM, TO, VA, BO, KR samtidig (som er en relativt sannsynlig situasjon) på strak arm, uten å sitte å bla i en bunke kart for å finne SID/STAR osv. (Som du har lett tilgjengelig i ES)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du over 50 flyplasser i luftrommet ditt Karl Mathias?

 

96.

 

Har 4 major flyplasser, som alle har mer trafikk enn ihvertfall de fleste som ZV, TO VA BO og KR tilsammen på en vanlig dag. (Ref. til vatsim germany stats. - Mellom 16/4 og 17/4:

 

ENGM Departures: 16 - Arrivals: 10

ENZV Departures: 1 - Arrivals: 1

ENBR Departures: 4 - Arrivals: 0

ENTO Departures: 0 - Arrivals: 0

 

KJFK (ALENE mer trafikk) Departures: 45 - Arrivals: 23

KEWR Departures: 11 - Arrivals: 4

KLGA Departures: 6 - Arrivals: 2

KPHL Departures: 8 - Arrivals: 7

 

Såeh... Ja. Fungerer fint med VRC. VRC er ikke en utdatert klient, det er smak og behag.

 

Og! Som en sidenote, jeg har somregel ikke noen SID/STAR kart oppe da jeg kan det meste. JA det er annerledes navn osv i Norge utifra rwy config osv, og dersom jeg trenger det, har vi en fin sak som er på to sider som fungerer som en "cheat sheet" for alle flyplassene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, kunne vel fått 96 flyplasser her også om vi også skulle telle alle små grus og gresstriper rundt om.

Du skal no alltid komme med det der NY vrøvlet ditt uansett, samme når vi hadde Cross the Pond, "det kommer dere aldri til å klare". Jøsses for ei holdning, ikkje anna å vente at du flytta til NY som controller, du e jo i en heilt anna dimensjon en oss stakkars skandinaviske ATC.

 

Poenget er at VRC er utadert for oss i Norge, fordi det ikkje finnes sektorfiler. Vil noko laga dei sjøl, ja så versågod, men det vil ta et to-sifra timar meir enn å lære seg ES.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...