Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet som en nutcase for å prøve å få CS 757 til å fungere relativt realistisk, men maskinen ruller som en gal i høyder over FL 150. Når jeg ser på henne utenifra er det klart at de ytre balanserorene ikke gir utslag. Men når jeg sjekker det samme på mine andre add-ons ser jeg mye av det samme. Stemmer det at ytre balanseror ikke benyttes i større høyder? Eller har jeg en systemsnag? ;)

Skrevet

Neida. Mener ytre balanseror. De indre balanserorene og bremseklaffene fungrer, men spørsmålet er om de ytre funker i stor høyde og om de styres av autopiloten. Haleroret på en typisk boeing styres jo meg bekjent ikke av autopiloten, så...

 

Prøver å finne hva som er galt med den forb... CS 757en... :)

Skrevet

757 har 2 sett med balanseror, ref. dette bildet. Men det kan nok tenkes at indre balanseror (ved/bak motorene) er de eneste som benyttes i marsjfart.

 

Forøvrig noterer jeg meg at balanserorene på en 737 i marsjhøyde knapt nok beveger seg, selv i større svinger. Så det kan nok være vanskelig å få øye på slike bevegelser i simmen dersom de i det hele tatt er der...

Skrevet

Gunnar, det er mulig jeg trenger å pusse brillene og få litt rusk ut av øynene så sent på natt, men jeg ser bare et balanseror på hver side på det bildet du linker til.

 

Hvis det var slik at det er noen ytre balanseror som ikke virker burde jo det føre til mindre vingling.

 

På mange fly benyttes i stor grad rollspoilers istedet for balanseror eller sammen med balanserorene.

 

Har sjekket at yaw damper er på da? ;)

 

Skrevet

Joda, de er på - begge to. Har dobbeltsjekket, pluss dobbeltsjekket at ikke det har sneket seg inn en teknisk feil fra "incidentmenyen". Ikke det, dessverre. Sikkert bare CS 757 som har en del tekniske bugs - igjen... Hu ruller som rakkern i moderat turbulens over 15000 fot. Ikke realistisk i det hele tatt.

Skrevet

Under utvikling av Boeings 35 grader pilform, til bl.a.707, viste det seg at det var ugunstig å bruke balanseror (ailerons) til krengning for å svinge i høye hastigheter. Boeing fant ut at det fungerte bedre å bruke spoilers til å krenge (til sving).

Men jeg tror balanserorene er aktive ved lav hastighet.

Skrevet

Over gitte hastigheter kobles noe som heter en "limiter" inn på ailerons, disse begrenser/stopper bevegelse av balanseror/ailerons over denne hastigheten. Dette for å gjøre det enklere å fly behagelig, samtidig som det redustrerer såkalt "mechanical stress" (Eller mekanisk belastning på godt norsk). Det er ikke værre enn dette. Det finnes dog fly som har "overrides" for dette, uten at jeg skal begi meg ut på konkrete eksempler.

 

Edit: Større fly som B747/A340 ol har to sett med ailerons, inboard (Enkelte tilfeller flaperon) og outboard (aileron)

 

Eksempel 1:

747+cruise1166341699.jpg

 

Eksempel 2 (Ukjent flytype):

 

ailerons.gif

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...