Gå til innhold

Unngikk såvidt flystyrt...


Sivert Indergaard

Anbefalte innlegg

Den potensielt katastrofale situasjonen skal ha oppstått da co-piloten, som skal ha forsøkt å åpne døren inn til cockpiten for kapteinen som hadde vært på pauserommet, forvekslet døråpner-spaken med en annen kommando-spak

 

 

LOL wtf???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å slakte media og gjette hva det var, så kan man jo f.eks ta en titt på 737 sin Pedstal; pedestal.jpg

 

 

Jeg regner med at den lampen nederst til høyre; CAB DOOR UNLOCKED, går ann å trykke på for å låse/låse opp døren.

 

 

Og da gir det mest mening at den ble forvekslet med Stab Trim.

 

 

 

Edit; På nyere modeller er det to lamper, en Lock Fail, og en Auto UNLK. Så på siden av den er det en vribryter, med tre steg; UNLKD, AUTO, eller LOCK.

 

 

Nå vet jeg ikke hvordan ANA har det på sine 737-700 maskiner, men hvis det er som bildet over ser jeg at man lett kan forveksle det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han skal jammen ha vridd den bryteren langt til en av sidene for å få den virkningen. Åpenbart har han ikke merket noe på bryteren når han vred, men han merket nok virkningen.

 

Forøvrig ikke første gangen noe slikt har skjedd, men noen luftfartøy er tydeligvis mer utsatt enn andre. 767 har hatt noen nestenulykker fordi pilotene har kommet borti og slått av motorene, mens MD11 har hatt flere tilfeller av loss of control fordi slatsen har blitt deployert - igjen fordi noen kom borti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan ANA har det på sine 737-700 maskiner, men hvis det er som bildet over ser jeg at man lett kan forveksle det faktisk.

Er ikke helt enig i det altså. Forveksle to trykk-knapper ved siden av hverandre, eller forveksle to skru-knotter ved siden av hverandre, det kan jeg godt se at man i kampens hete kan gjøre. Men å forveksle en enten trykk-knapp, eller skruknott med en bryter som man først må løfte beskyttelsesdeksel før man kan flytte høres rart ut.

 

Hvis vi formoder at de var i en normal og normalt trimmet situasjon, så er det vel heller ingen direkte og umiddelbare konsekvenser av å løse ut/override stab-trim? Eller er det det, jeg kjenner ikke så godt til 737, så gjetter bare.

 

Uansett, hvis animasjonen er reell, så var det jo voldsomme greier, og hvis det nå var rudder-trim, så har de kanskje ikke skjønt med en gang hva i helsikke den gjør nå...

 

For rudder-trim har vel ikke mer vandring, eller "autoritet" enn at pedalene lett kan kompensere for utslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...