Gå til innhold

Lista Airshow 2011


geir.albrektsen

Anbefalte innlegg

 

 

 

Forsiden

Lista nyheter

Bill.priser

Program

Bilder

Informasjon

Kontakt oss

 

 

 

 

 

 

 

RNoAF 331 Sqn. F-16 i formasjon med D.H. Vampire T.55 Lista Air Show 2010

 

Lista Air Show 2011 - 23-24 juli - Lista (Flystasjon) Farsund

 

Publisert: 13. mai 2011 av Administrator

 

 

Stevneleder Mette Aarkvisla i Warbird Airshow ønsker velkommen til Lista Air Show 2011 som arrangeres 23-24 july. Vi lover spektakulære flyoppvisninger og god underholdning for hele familien på Lista Flystasjon denne helgen.

 

 

 

Vi legger stor vekt på og vise vår fly historie også til nye generasjoner. Lista Flystasjon med sin lange historie setter en flott ramme på vårt arrangement. Flystasjonen vil igjen ta imot veteranfly og militære veteran kjøretøyer, som i vår WW2 setting tar oss tilbake til 40 tallet og frem til i dag. Nye overraskelser skal vi også sørge for å ha på vårt program.

 

 

 

Velkommen til airshow og fly-inn på historiske Lista flyplass, Norges sydligste flyplass. Lista Flystasjon er en tidligere NATO-base fra den kalde krigen som med sin lange rullebane, taxebaner og store områder for utstilling av fly vil sette en riktig stemning for et warbird airshow. Flystasjonen har lang historie helt tilbake til krigens dager med blant annet hangar og diverse bygninger inntakt og fortsatt i bruk. Her er det rikelig med plass til publikum som til enhver tid vil ha god utsikt mot rullebane og flyoppvisning.

 

Warbird Airshow vil igjen sørge for at flyoppvisningen vil være spektakulær og variert. Her vil vi kunne vise frem sivile acro fly, ex-militære Warbirds, Tiger Moth, Cornell, T-6 Harvards og DC-3 Dakota. Classic jets som de Havilland Vampire, L-29 med flere.

 

Vi skal også vise flere av flyene sammen i klassiske fly-by over rullebanen i stor fart, samt i forskjellige formasjonsflyginger som kjennetegner denne epoken av militærhistorie. Luftforsvaret er også forespurt om deltagelse på Lista Air Show med F-16 samt flermotors fly (P-3C, C-130J).

 

 

Facebook TwitterEpost

 

 

Legg inn en ny kommentar

 

 

 

 

 

Navn:

 

*

 

 

 

Kommentar:

 

*

 

 

 

Kode:

 

*

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer (1)

 

Rune T - lagt inn 2011-06-26 22:50:22#1

 

 

Dette bli helt konge

 

 

 

 

 

 

NOTODDEN AIR SHOW PLAKAT

 

Vi inviterer til Air Show på Notodden 19. juni!

 

 

LISTA AIR SHOW PLAKAT

 

Ny plakat for 2011 kommer

 

 

LISTA LUFTHAVN

 

Gammel NATO base med LDA 2672 m. Plenty lang rullebane for alle.

 

 

ENGLISH TRANSLATION

 

 

 

 

 

 

 

Site Powered by Sniggabo CMS v. 3.14

© Warbird Airshow Norge 2011

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme programmet som på alle andre air shows her i landet altså...

Med noen viktige forskjeller: WW2 utstillingen. Lista var et av de områdene som hadde flest moderne, Tyske WW2 fly under krigen, og der forgikk mange av de hardeste kampene, noe som på merkelig vis er "glemt" av mange historiebøker. WW2 anlegget (omtrent hele Lista), er enormt.

 

Og i år skal jeg handle en vaskeekte WW2 tyskerhjelm. BILDE :grin:

 

Og så har vi den fordelen at showet ikke forhindres av den trøtte airliner trafikken :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Den linken du la ut Andrew prövde å instalere ett virus på maskina mi :mad::Rogue;Win32/FakeRean.

 

Informasjon om viruset finner du her på microsoft sine sider.

http://www.microsoft.com/security/portal/Threat/Encyclopedia/Entry.aspx?name=Rogue%3aWin32%2fFakeRean&threatid=2147607809

 

Bare som en advarsel til di som ikke har oppdatert virusprogram på sin maskin :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med noen viktige forskjeller: WW2 utstillingen. Lista var et av de områdene som hadde flest moderne, Tyske WW2 fly under krigen, og der forgikk mange av de hardeste kampene, noe som på merkelig vis er "glemt" av mange historiebøker. WW2 anlegget (omtrent hele Lista), er enormt.

 

Og i år skal jeg handle en vaskeekte WW2 tyskerhjelm. BILDE

 

Og så har vi den fordelen at showet ikke forhindres av den trøtte airliner trafikken

Sikkert artig det, men når jeg drar på air shows så er det flyene jeg drar for :)

 

Lista er kanskje et godt sted å arrangere air shows, hvilket bare er en enda større grunn til at man burde gjort noe mer ut av det. Hvorfor ikke få tak i noen militære displays fra utlandet? Både Sverige, Finland og Danmark har jo display teams som vi ser altfor sjelden her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, hva virus angår, så sjekkker jeg downloaden med Avast!, og får ingen virusvarsel. Så jeg tror det er enkelte virusprogrammer som er litt overivrige.

 

Tilbake til Lista, ja, det kunne vært en ide med militære displays, men jeg vet ikke hva de har i tankene fremover (annet en JET-A1 :grin:). Formasjonsflyvning synes jeg personlig blir litt kjedelig i lengden. Men besøk av sjeldne militærfly er noe jeg gjerne ville sett mer av. Da gjerne flytyper jeg observerte der mens Lista var NATO flyplass. Buccaneer, Tornado, Phantom er hva jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det, er derfor jeg sa displays og ikke display teams wink

Eg veit. Det var vanskeleg å dekode riktig :grin:.

 

Tyske Phantoms så jeg flere ganger, og de er wilkommen tilbake. Ja, de kan tilmed parkere foran hangarer de selv bygget (ikke vondt ment, klarer bare ikke å la være) :whistle:.

 

Det jeg uansett mest av alt ønsker å se, er Harrier. Ikke AV-8, men Harrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null interesse av USA fly, da jeg er "mettet" med skryte-TV av hvordan de "ordner opp" her og der, slik at mine månedlige flyreiser blir stadig utryggere. Like lite vil jeg se en Falklands Harrier, et instument for å "beskytte" et latterlig imperium. Jeg vil helst se en Harrier GR1, fra den tiden jeg bygget modellfly, og ante Fred og ingen ro. Og det var kveldens *dype* innlegg :grin: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg litt kjip i mitt forrige innlegg. Det er kriger jeg ikke har forhold til. Vietnam, WW2, Korea. Jeg så de, men forstod ikke. Ser gjerne fly fra den tiden; spesielt US hangarskipsbaserte. I glasskapet mitt her, står en die-cast Phantom fra USS Saratoga, og en Corsair fra USS Midway. Begge superdetaljerte, i skala 1:72. Jeg er på evig jakt etter alt som ikke er low-visibility, og har forhåndsbestilt en Jolly Rogers F-14. Ikke "goodbye" versjonen, men den klassiske.

 

Nyere kriger (som jeg forstår bedre enn da jeg var snørrunge) har jeg dog ikke mye interesse av. De blir til et TV-show, der man på toppen av det hele skryter av seg selv a) mens det pågår, og b) etterpå. Sånt vil jeg ikke ha i flysamlingen min. I dag har vi noe som kalles "reality show", og lavere enn det, går det (trolig) ikke an å synke. Ting forbundet med det, kommer ikke inn i skapet mitt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt gyldig argument. Men du må forstå, at jeg vokste opp med kriger jeg ikke skjønte noe av. Jeg er født i 1963, og gråt for første gang over en krig, da fattern forklarte hva som egentlig skjedde i sort/hvitt Vietnam scenene jeg så på TV. Derfor samler jeg fly fra kriger jeg ikke helt forstod. Jeg forstod ikke handlingen, men ble betatt av materiellet.

 

I dag forstår jeg handlingen bak nyere kriger, og bakgrunnen for det, og vil helst ikke fremvise midlene i mitt hus. Bråk fra tiden før jeg skjønte all elendigheten, tillater jeg meg å ha, uansett. Også fordi familie var involvert i det, på begge sider (WW2).

 

På toppen av dette, prøver jeg alltid å fortelle at, øhh, slutt å krangle, ta en drink, hiv deg på kjerringa i stedet for Humvee'n, osv, osv :grin:.

 

PS: Visste du at Lista hadde de største støysenderne noensinne laget? De raget godt i landskapet, og var rettet mot engelske radaranlegg. Og da (husker ikke nå, om det var Bismarck eller Tirpitz), m/følge passerte Lista, var de nyeste Tyske jagere stajonert der, blant annet ME 410. Og flyplassen som i dag sees, er den tredje. Den første lå helt mot havet, og var laget av planker. Hvilket drepte flere ME-109 piloter, enn kamper gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...