Gå til innhold

Kurs mot flyskrekk - Kvar finn eg slikt?


Paul Ottar Tornes

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg er en 28åring som hadde min fysste flytur då eg var 25år.

Det var ikkje fordi eg var redd for å fly, det hadde bare ikkje skjedd før då.

 

Dette gikk greit, men etter kvart som eg har flydd så har eg begynt å få panikk ved sjølv den minste antydning til turbulens.

 

No skal eg gifte meg og fruen vil til USA på reise, ei reise eg har gjort ein gong før og tanken på å reise så langt med fly igjen gjere at eg ikkje får sove skikkelig.

 

Eg veit den frykta her er totalt irrasjonell og eg forstår ikkje kvifor eg får den.

 

Eg har sagt ja til å reise til USA no, men eg trenger virkelig å få gjort noko med den skrekken her. Det er heilt jævlig. Hadde aldri trudd det skulle vere mulig å vere redd for noko slikt som dette.

 

Er det nokon her inne som veit om eller som arrangerar kurs mot flyskrekk i Bergen? Eg treng hjelp.

 

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Widerøe arrangerer kurs, men de er desverre fulle helt frem til høsten.

 

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=524&I=3694

 

 

Ellers så vet jeg at brukeren "Polaris" på søsterforumet, Flyprat.no, fikk kur for flyskrekk der inne. Du kan jo alltids registrere deg og høre med henne om hun har noen tips?

 

Regner med noen andre har noen bedre innspill her inne også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det å tilegne seg kunnskap om fly er det beste. Det er iallefall min egen erfaring, tidligere har jeg selv vært redd for å fly. Ganske merkelig er det da at jeg etterhvert endte opp på et flyforum. Idag er det noe av det beste jeg vet, rett og slett!

 

Er vel en gang her i 2011 at jeg ble redd da jeg var ute å fløy, men fortsatt er det uten denne panikken som tar en fullstendig, og som man ofte har når man er redd for å fly. Eventuelt hvis du kjenner noen som driver med flyving, så kan det å snakke med de hjelpe :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paul, og velkommen til forumet! :)

 

En annen ting som kan være verdt å forsøke, er som Kenneth sier å få satt seg inn i "faget". Jeg vet om i allefall en kvinne som har hatt flyskrekk, som ble puttet inn i cockpit på en P-3 Orion i Forsvaret og tatt med på en flyvning med landingsrunder og litt av hvert. På den måten fikk hun innsikt i hva som foregår, hvordan det foregår og ikke minst om hvor profesjonelt alt foregår. Hvorvidt dette lar seg gjøre sivilt er jeg usikker på, men det er jo verdt et forsøk å forhøre seg om muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paul. Jeg har en gammel kamerat av meg som hadde stor skrekk for å fly. Han mannet seg opp og uttrykket sin fly skrekk ovenfor sitt reisebyrå. Så tok reisebyrået kontakt med sitt flyselskap som da arrangerte slik at han fikk full innsikt på oppgavene til pilotene. Etter denne episoden, så har han fortsatt angst, men ikke på langt nær den samme angsten han hadde før han fortalte reisebyrået om sin flyskrekk. M.a.o. så er reisebyråene ofte behjelpelig for kunder med flyskrekk :) Lykke til videre og en riktig god tur til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste medisin er nok en tur på klapp!

 

Hadde en heisann hopsann tur med sas når jeg var ca 12 år til London med turbulens og dritt og retur av mage innhold.

 

På neste tur som var med Braathens ble det klapp på cruise og landing på Gatwick, etter den dagen så har jeg vert glad i fly og liker faktisk at det er litt bevegelse i flyene. Artig å fly Widerøe på vestlandet, men desverre ingen turbulens de siste turene jeg har hatt :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Her var det raskt svar ute å gikk! :)

 

Einaste eg kjenner er ein fyr som har påmontert vinge og propell på ein liten gummibåt, utenom det så er det lite kjennskap til folk i flybransjen :)

 

Har lest en del av Polaris sine innlegg på flyprat og der kjente eg meg veldig godt igjen i det ho skreiv...

 

Eg trenger å lære meir om fly, det er heilt klart... Trur kanskje eit kurs er den enklaste veien å gå..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursene er jo designet for å redusere/fjerne frykten for å fly, men det er ingent vil om at en tur på fremste rad også ville hjulpet, da du observerer mangelen på stress og de gode, svært funksjonelle og godt innarbeidede prosedyrene blandt de som fører skuta. Også er det jo utsikt framover, så du ser hvor du kjører ;)

 

Et alternativt (og antageligvis mindre effektivt) forslag kan jo være å kjøpe seg en cockpitfilm, for eksempel fra webshoppen på denne siden, gjerne fra et norsk selskap (for å bedre få med seg alt), med samme hensikt som nevnt over. Billigere enn en flybillett (med mindre du flyr ryanair), og garantert adgang til cockpit, aberet er jo at det hele er på en skjerm.

 

Og som et siste, kanskje en anelse far-fetched forslag, så kan du jo prøve å begynne å simme? Det gir jo en unik innsikt for en som ikke er i bransjen, og kanskje frykten snur seg til å bli en hobby? :grin:

(Advarsel, bivirkninger som følger aktiv simming kan inkludere blandt annet økt sitte-på-ræva-tid, mindre aktiv fritid, overraskende mange utgifter, frustrasjon over grafikkytelse, trang til å handle datamaskin og annen hardware, irriterte livspartnere, med mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god hjelp på veien kan helt sikkert være å kjøpe seg en liten time med småfly, får litt innsikt da også ;)

 

Husker det var en reportasje i AirlinersWorld for noen år tilbake om ett sånn FlyingWithoutFear kurs, noe av det de gjorde var bl.a gruppeterapi, forklarte alle stadier av en flyving. Noe av det som virket mest mest effektivt var at de laget en liste med forskjellige ting folk var redde for, f.eks turbulens, at vinger detter av, "snakes on a plane" osv. Det de gjorde med den listen var da at kursleder (som jeg tror var pilot) gikk igjennom og forklarte de ulike momentene, f.eks hva som skal til for at vingen faktisk faller av. Skal se om jeg finner det nummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...