Gå til innhold

For B737-interesserte


Arne Sundsbø

Anbefalte innlegg

quote:

Airbus A380 er HELT klart min favoritt!

Verdens flotteste og beste fly!


Stor fan av Airbus du da? Ok, fine fugler det...

Men blir litt av en omstilling for en som er vant til å

tenke Boeingsk...

Hos Airbus foregår alt by wire (computers)...

quote:

Det blir vel verdens mest moderne fly!

 


Er vel liten tvil om det...

Bare et spørsmål om hvor langt etter Boeing ligger i løypa...

 

Men men... den som lever får se.... "[stort"[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Johnny... Vi byttet ut B727-200 hos Continental Micronesia i Guam med B737-800 litt over et år siden og opererte disse under 120 ETOPS. Vi fikk 180 ETOPS sertifisering for sirka en uke siden og denne flåten har en utrolig god "dispatch reliability" rate. Vi var litt bekymret over motorene på grunn av operasjon fra mange uimproviserte rullebaner... Yap, Truk, Phonpei, Kosrae, Kwajalein, Majuro osv. Akkurat som "melkeruta" på vestlandet, bare mye varmere... "[stort B727 motorene satt mye høyere og det gikk fint. Dette har ikke blitt noe problem med B737'ene heller. APU'en var ikke sertifisert for "infligt start" over en bestemt høyde, så vi starter APU'en om morgenen og den går under hele flighten. Den brenner ikke mye fuel på "no-load".

 

Vi får se hvordan Airbus takler mange av de tidligere B747 problemene men de får det vel til... A380'en blir nok et fint fly Håvard "[blink]" Jeg tror fortsatt at det kommer til å bli et kaos med så mange passasjerer i terminalen på en gang.. "[Forvirret]" Dette var et problem med B747 som ble brakt opp i 70 årene og faktum er at dette har ikke blitt løst 30 år senere..? Selv LAX har vanskligheter når 4-5 internasjonale B747-400 og et par A340'er dokker samtidig.

 

Jeg har fortsatt tro på cruise hastighet og selv om Boeing har "Sonic Cruiser'en" på is nå så er den nok ikke begravet...?

 

Vel, da ble det Jul her i Texas også så dere får ha en riktig God Jul alle sammen "[smil]"

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing:

I miljøet kaller man Coast Air's fly for campingvogner med strykebrettvinger. Og den beskrivelsen passer jo "[stort

 

A380 ser for meg ut som, ja, den fete hval.

 

Hvorfor kan ikke Norge begynne å produsere slike feite fly og kalle dem for "fat Keiko" osv... ?

 

Nå løper jeg tilbake til familiekosen... Ingenting er som julaften! "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja. En helt annen klasse enn 737! "[stort

Det er derfor jeg liker den også! "[smil]""[smil]"

 

Airbus A380 er HELT klart min favoritt! "[stort"[stort

Verdens flotteste og beste fly!

Det blir vel verdens mest moderne fly! "[stort

 

[ 24.12.2002, 12:46: Endret av: Haavard D. Solberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Heisann Johnny... Vi byttet ut B727-200 hos Continental Micronesia i Guam med B737-800 litt over et år siden og opererte disse under 120 ETOPS. Vi fikk 180 ETOPS sertifisering for sirka en uke siden og denne flåten har en utrolig god "dispatch reliability" rate. Vi var litt bekymret over motorene på grunn av operasjon fra mange uimproviserte rullebaner... Yap, Truk, Phonpei, Kosrae, Kwajalein, Majuro osv. Akkurat som "melkeruta" på vestlandet, bare mye varmere... B727 motorene satt mye høyere og det gikk fint. Dette har ikke blitt noe problem med B737'ene heller. APU'en var ikke sertifisert for "infligt start" over en bestemt høyde, så vi starter APU'en om morgenen og den går under hele flighten. Den brenner ikke mye fuel på "no-load".


Howdy Dag... Er snakk om at nye 737-900 skal sertifiseres for å fly over dammen...

Boston-Wien...

Stockholm

Oslo... etc..

(Stakkars passasjerer sier nå jeg)...

Men nedgang i markedet tvinger vel frem sånne løsninger..

Er vel AS 131-9B APU dere bruker eller?

Er vel max inflight start limit på 25-26000 ft da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Johnny... Ja, jeg så det om den neste -900 modellen. Flyet er stort sett satt opp i ETOPS konfigurasjon allerede. De vil nok legge inn en større tank bak vingebjelken som tar opp plass foran i det bakre lasterommet og øke MGTOW. Vet ikke om den kommer med vinglets som standard eller opsjon...? Ja du kan så si om passasjer komfort. Blir vel mye av det samme som B757 eller A321...? Mer enn 4 timer på en "narrowbody" blir ganske slitsomt. To midtganger er nok vesentlig mere komfortabelt for passasjerene. Vi måtte også ta ut seter og legge inn en ekstra do ved 2L på -800 serien og dette ble standard på -900 serien på grunn av lengre flighter.

 

Ja vi bruker Honeywell (Allid Signal)131-9B på B737 NG. Det kan nok stemme med 25.000 feet...? Jeg skal sjekke på jobben. Denne APU'en (131) er en stor forbedring fra de eldre GTCP85-129E/H som er stort sett et design fra 60 årene...

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Johnsen:

Ja du kan så si om passasjer komfort. Blir vel mye av det samme som B757 eller A321...? Mer enn 4 timer på en "narrowbody" blir ganske slitsomt. To midtganger er nok vesentlig mere komfortabelt for passasjerene. Vi måtte også ta ut seter og legge inn en ekstra do ved 2L på -800 serien og dette ble standard på -900 serien på grunn av lengre flighter.

Nå er ikke jeg den som vet alt om B737, men tidligere har jeg hørt 737 blitt definert som "wide-body". Det er kanskje i sammenligning med MD80 da "[smil]" Men jeg har fløyet en del med 737-400, 500 og 600, og med DC-9 (40-serien tror jeg det var), MD-82 og MD-87, og jeg opplever B737 som svært romslig og med god plass i setene i sammenligning med DC-9 og MD-80 serien (HATER disse flyene "[stort ), til tross for at det er 'bare' 6 romslige seter i raden... (mot 5 TRANGE seter!) Så jeg skjønner ikke helt problemet med komforten i disse flyene "[Forvirret]"

 

AJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Arnt Joakim! Neida, det er ikke noe i veien med B737 setene... De er stort sett det samme setene som brukes fra B737, A320 osv. til A340.. B747. Sete "pitchen" kan variere fra 27-28 tommer til 32-33 tommer og er ganske standard også (coach). Problemet med en enkel midtgang på en lang tur er at passasjerene vil like å gå litt rundt i flyet og strekke seg... kø foran doene osv. og da blir det liten plass! Ja MD80'en kan bli ganske lang og trang... Vi har fått noen B757-300 i service nå og den ser ut som en DC8 inni... ha ha.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager off topic i forhold til temaet i denne tråden, men Haavard, din avatar er på 430 kB! Det er mye bortkastet båndbredde for et så lite bilde. Foreslår at du reduserer størrelsen på originalbildet til 48x48 piksler, så slipper vi andre å laste ned dette enorme bildet.

 

Avatarer bør ikke overstige 10kB.

 

Hilsen Eirik

 

[ 26.12.2002, 17:47: Endret av: Eirik Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Johnsen:

Heisann Arnt Joakim! Neida, det er ikke noe i veien med B737 setene... De er stort sett det samme setene som brukes fra B737, A320 osv. til A340.. B747. Sete "pitchen" kan variere fra 27-28 tommer til 32-33 tommer og er ganske standard også (coach). Problemet med en enkel midtgang på en lang tur er at passasjerene vil like å gå litt rundt i flyet og strekke seg... kø foran doene osv. og da blir det liten plass! Ja MD80'en kan bli ganske lang og trang... Vi har fått noen B757-300 i service nå og den ser ut som en DC8 inni... ha ha.

OK, det forklarer alt. "[smil]" Takk Dag! Jeg har aldri fløyet mer enn 2 timer i strekk med fly (dog jeg har fløyet internasjonale ruter), så jeg har nok litt manglende erfaring i dette området... "[blink]"

 

quote:

Opprinnelig postet av Eirik Sørensen:

Beklager off topic i forhold til temaet i denne tråden, men Haavard, din avatar er på 430 kB! Det er mye bortkastet båndbredde for et så lite bilde. Foreslår at du reduserer størrelsen på originalbildet til 48x48 piksler, så slipper vi andre å laste ned dette enorme bildet.

 

Avatarer bør ikke overstige 10kB.

Helt enig! "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har 12 stykker i service nå... Det kommer et par til og vi har opsjon på flere? Den har ikke noe enorm rekkevidde men passer bra til enkelte høye turist trafikk markeder som for eksempel Cozumel i Mexico osv. Den er jo relativlig billig i drift... En god venn a meg som er B737 instruktør hos oss sier at det er litt vanskelig for piloten i begynnelsen å skaffe seg et godt mentalt sidebildebilde av flyet under avgang og landing. Vi har dratt et par -800 haler på rullebanen allerede... "[sur]"

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...