Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble noen bilder fra en artig situasjon på MPturen på onsdag.

På cruise mot Gardermoen begynte TCAS'en å ule noe forferdelig og etterhvert dukket en 757 Islandair i visuell range med Capt Jan Arild ved spakene steady climbing to FL280 som jeg selv lå på.

Her er noen bilder fra episoden som bevis til myndighetene hvis det skulle bli noen spørsmål om episoden.

 

essa1.jpg

Her sniker 757'en seg opp på cruise.

 

essa2.jpg

Vel oppe på cruise FL280

 

essa3.jpg

Som ellers i trafikken måtte jeg ut i venstre felt for å gjøre en forbikjøring :)

 

essa4.jpg

Trangt ja. Synd at QualityWings har en dum bug. Speedbrakes og flaps står på. Tydeligvis noe med antipirat greier å gjøre.

 

essa5.jpg

Synes å ane en svett pilot i vinduet her ;)

 

essa6.jpg

Da var det ikke annet enn å legge seg inn i front og vise veien videre til Gardermoen.

 

Slike episoder er mer vanlig å se på multiplayeren vår under low and slow flygningene, men det viser at vi kan det med airliners også hvis vi vil. ;)

 

Takk for titten.

 

Skrevet

Ja, dette var dokumentasjon så det holder. Senere idag skal jeg også legge ut min versjon av det som hendte slik at vi får brakt på det rene at dette var utenfor min kontroll.

 

Vi må grundig gå inn i denne episoden og få avklart hva som sviktet og selvsagt plassere ansvaret på rett sted!

 

 

Flotte bilder Fred :)

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Pent!

 

Fred: Men du kjørte forbi på feil side, man skal alltid forbikjøre på høyresiden i luftfart. ;)

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Ja jeg er klar over det, skal endre litt. :)

  • Premium Medlem
Skrevet

Hå hå hååå, den var close :grin: . Honnør til iskalde piloter som ikke lot seg rive med av panikk, og attpåtil kommer med full fotodokumentasjon. Det er godt jobba ! Hadde jo selv gleden av å overhøre hele episoden, mens jeg var opptatt med å holde flyet på rett kjøl i orkanaktige vindkast :o .

Skrevet

Ok, da har jeg fått gjennomgått opptak og billedmateriale fra mine kilder.

 

Noe gikk tydeligvis forferdelig galt under denne flighten. Begge fikk tildelt FL280, og under TCAS-advarsler ble dette dobbeltsjekket mot ATC som forholdt seg taus...(eller var det mangel på sådan)

 

Videre ble det i god sportsånd og bush-ånd bestemt at dette gikk bra likevel.

 

Uansett... Her er de fotografiene jeg fikk tak i av hendelsen.

 

På vei opp til FL280

2011-4-27_19-24-37-613.jpg

 

Glir inn forran Fred's B767, mens det hyler og lyser værre enn værst i cockpit.

2011-4-27_19-25-7-971.jpg

 

2011-4-27_19-25-35-979.jpg

 

Etter en kjapp konversasjon med Fred ble det bestemt at dette takler vi selv uten innblanding fra den fraværende ATC

2011-4-27_19-25-56-376.jpg

 

Et kjappt blikk ut til venstre viser at Fred glir elegant forbi.

Passasjerene ble elegant beroliget like før slik at det bare var stille i cabin

2011-4-27_19-26-29-907.jpg

 

Fred godt forbi og spenningen forsvinner sakte men sikkert. Det er ikke bare i bushen vi har full kontroll og takler de mest intrikate situasjoner.

2011-4-27_19-26-42-442.jpg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...