Gå til innhold

Navigering i VATSIM


Marius Granli

Anbefalte innlegg

Hei!

Flyr nå free flight i FSX. Bruker GPS og vectors som navigering, altså ikke FMC. Går over til NAV og heading ved innflyging. Evt deretter autoland eller manuell landing etter instrukser fra tårn.

 

Hvordan ligger jeg da an for å fly på VATSIM? Kan man bruke GPS her? Jeg ligger fryktelig dårlig an om jeg må kunne se meg for, altså ikke kollidere med andre underveis.

 

Takker for svar!

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis skal ATC holde deg og andre fly separert.

 

Det vil være mulig og fly med GPS på VATSIM, men for guds skyld ikke skriv i flight plan "DCT GPS" :)

 

Du kan gå inn i flighplanneren i FS og sette inn VOR og NDB stasjoner (jeg er usikker på hvor oppdaterte fixene er mtp på point-merge).

 

Ellers vil jeg anbefale deg et fly som har FMC, INS o.l for online flyving på VATSIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat. :)

Det er fullt mogleg å fly både IFR og VFR på vatsim utan å i heile ha kasta eit blikk på eni FMC. Men du bør vite litt om navigering. Sjølv kuskar eg mykje rundt på vatsim med småfly og mellomstore fly utan FMC, og har per dagsdato ikkje hatt problem. Dei fleste innflygningar går fint å navigere på konvensjonell måte, og om det ikkje går, så får ein vectors inn på ILS eller anna innflygningsprosedyre.

 

Men som Aleksander skreiv, ikkje legg inn DCT GPS i flightplan. Men du kan skrive f.eks DCT FLS om du skal fly til bergen, og nytta GPS for å navigere directetil Flesland VOR. Berre hugs på at du då ikkje oppdaterar GPS track etter at du mottok klareringa di. For om du havnar 15nm til venstre for kurs, for så å velde DCT FLS i GPS'n att, så vil du flyge resten av turen ute av kurs i henhold til klareringa di. :)

Men mi oppfordring er å lese seg litt opp på navigering, slik at du kan navigere utan FMC. Det er etter mi meining alt for mange som må medle mayday om FMC takkar for seg :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, når du er klar for det:

 

Finn deg et payware fly med FMC, sett deg inn i den (alltid masse tutorials på youtube). Da blir fly-gleden så sinnsykt mye større, og realismen mye høyere :) Og når du har dreisen på det, og har begynt fly på Vatsim , har du ikke lyst å gjøre annet :)

 

Men som sagt, grunnleggende VOR til VOR navigering er også fullverdig navigering (bare ikke like relaistisk om du flyr airliner), å navigere med FMC før du har prøvd dette er som å gå før du kan krype!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy mye på GPS med en dash8 først og trente på å lande manuelt (og visuelt) på kortbaneflyplassene. Var kjempestolt da jeg klarte å lande på 800 meter rullebane med reverse thurst (F2) :D

Jeg la inn en flightplan med noen waypoints i FSX(Flight Planner knappen i oppstartsbildet for Free Flight), og planen kom opp i GPSen.

 

Men det ble mye gøyere da jeg lærte å bruke FMC (CDU) på Wilco 737 PIC. Lærte mye av denne tutorialen som Even Rognlien har laget - og noen andre tutorials på youtube:

 

Pushback på Wilco 737 PIC er lett: SHIFT+P for å starte og stoppe pushback. Hvis du vil ha sving tar du SHIFT+P og umiddelbart etterpå 1(venstre sving ) eller 2 (høyre sving). Hvis du vil rygge rett bak et stykke før du svinger kan du ta det i to omganger. Rygg rett bak og stopp. Så rygger du videre med sving.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å holde deg unna Wilco 737, jeg sleit fælt med den og prøvde alt uten å få den til å funke bra.

 

Så bytta jeg til FS9 og ifly 737 og alt gikk som smurt! Alle som lærte meg opp på Vatsim anbefalte meg å bruke det (og alle jeg kjenner som flyr 737 online bruker det) så er ikke en dum idé..

Dessuten er det lettere å få hjelp til å lære seg maskina. Veldig mange flyr 737-800 og kan hjelpe deg med det. Dessuten får du FS9 veldig billig og ifly'en er heller ikke dyr.

 

Anbefaler også å melde deg inn i et VA. Masse gode ressurser og ressurspersoner man kan utnytte seg av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva folk sliter med på wilco 737en, er et av det flyene jeg har flydd mest og er veldig fornøyd med den.

 

 

Om du ønsker deg en universal fmc så du kan bruke på mange fly så anbefaler jeg en titt hos VAS-Project Den er genial og freeware. Men (anbefaler) skaff deg oppdatert airac fra navigraph så du faktisk kan fly realistisk i Norge med den nye sid/star/luftrommet på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel flere som har opplevd feilen jeg nevnte da ;)

 

Men fra å si at du har problemer med denne til å anbefale alle å holde seg unna synes jeg er å ta i vel mye. Jeg er helt enig at denne softwaren kan være kranglete, men som oftest er det ikke softwaren sin feil så lenge man vet hva man holder på med. Jeg har hjulpet atskilligere "simmere" til å få denne installert på riktig måte.

 

Tålmodighet er en dyd og det å sette seg inn i manualer og instruksjoner om installering, etc. faller nok mange tungt for brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...