Gå til innhold

Comments-felt i Flightplan (SB4)


Lars Roksund

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer litt på hvor jeg kan finne en "standard" for innholdet i "Comments"-feltet i oppsettet av flightplan.

 

Har lest meg til at det kun skal inneholde informasjon som kan være av betydning for ATC ut over det som fremkommer i andre felt i flightplan. Dvs. type fly, utstyr, heavy etc.

 

Et par eksempler jeg har funnet:

 

REG/IATLR - SEL/ABCD - OPR/VirtuAlitalia - COM/TCAS - Chart on Board - DOF/ /V/

 

+VFPS+/V/OPR/ROSSIYA REG/RA86070 C/PRIBYTKOV ETD/1415 ETA/1640 RMK/TCAS EQUIPPED

 

+VFPS+/V/REG/GBNLO SEL/BPCL OPR/BAW DOF/110410 RALT/EGLL EINN CYQX KJFK NAV/RNVD1E2A1 RNP10 RVR/100 RMK/ADSB TCAS LAHSO NOT AUTHORISED

 

 

Min egen:

CALLSIGN COAST/OPR WWW.VIRTUALCOASTAIR.ORG /LN-LDS/AIRAC 1104 /V/

 

 

Er det fritt fram her? (Utrolig mange flotte forkortelser(!) hvor jeg forstår de fleste...)

Hva er +VFPS+ ? (ser en del har dette innledningsvis)

Hva er DOF ? - ser noen skriver dette også....

 

 

Hva ønsker ATC?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOF.Er en forkortelse for date of flight mener jeg.

 

+VFPS+,aner jeg ikke allefall.

 

Her er fra en ekte flight,som gikk til JFK.

 

To ATC står det så fint:

 

ATC:

(FPL-ICE615-IS

 

-REG/TFFIO SEL/EQFL DOF/110111 EET/EMBLA0021 63N030W0034

CZQX0056 62N040W0116 BGGL0118 60N050W0159 CZQX0204 CZQX0244

CZUL0331 CZQM0408 KZBW0413 RALT/BIKF CYYR COM/TCAS RVR/200

OPR/ICE RMK/ADSB RMK/ID FI615 RMK/RTE 066 RMK/SEQ10004)

-E/0720 P/TBN R/VE S/M J/L D/8 268 SILVER/YELLOW

A/BLUE/ORANGE

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REG/IATLR - SEL/ABCD - OPR/VirtuAlitalia - COM/TCAS - Chart on Board - DOF/ /V/

 

REG = Registreringen på flyet

SEL = Selcal, brukes ved oceanic på VATSIM

OPR = Operating Airline

COM/TCAS = Ja. Flyet er utstyrt med TCAS.

DOF = Date of flight

 

Det er noe alla dette oppsettet jeg bruker i remarks. Det holder i lang vei. :)

 

Som ATC trenger jeg kun igrunnen vite hva du har av utstyr. Men dette angis av bokstaven etter flytypen. Altså B738Q.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ATC trenger jeg kun igrunnen vite hva du har av utstyr. Men dette angis av bokstaven etter flytypen. Altså B738Q.

*kremt*

B738/Q

:whistle:

 

Men ellers kan det være greit å forholde seg til informasjon som har en nytteverdi for ATC, som f.eks. radio callsign (dersom ATC underveis kan være ukjent med det aktuelle kallesignalet), fravær av "terminal RNAV" (aka. fravær av FMC/GPS med B/P-RNAV SID/STAR), SELCAL (spesielt for Oceanic) og gjerne en "newbe" notis om du er ny.

 

"No charts" kan i og for seg være nyttig, men jeg kjenner en del ATC (VATSIM) som ofte tar tenning "behind the scenes" for slikt. For å vinne godvilje med ATC anbefales altså følgende; finn frem charts, og lær å bruke dem rett. Om du ikke finner charts og det er lokal ATC pålogget lønner det seg ofte å spørre... ;)

(De fleste ATC-er deler med glede informasjon om hvor du finner charts for "deres" flyplasser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skriver jeg fornuftige ting som om jeg tester, om det er en cognac flight, eller om jeg ikke har bremser som virker. Jeg begynte med det etter at jeg ikke fikk bremsen til å fungere i FS9. I kombinasjon med null reverse så var det ikke helt enkelt å stoppe på KSU. Jeg gikk av banen og det hørtes ut som om ATC fikk orgasme av opplevelsen.

 

I fortsettelsen skal jeg skrive Request RWY 19R for departure 10 ganger i dette feltet dersom jeg skal fly fra Arlanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...