Gå til innhold

Store deler av Air France 447 funnet


Raymond Bergseng

Anbefalte innlegg

Letemannskapet som leter etter Air France 447 som styrtet i atlanterhavet i 2009, har nå kommet over det som kan være selve vrakstedet. Motorer, landingshjul, deler av en vinge og en stor del av flykroppen skal nå være funnet. Det skal til og med være funnet omkomne på innsiden av vraket.

 

Kanskje det nå er lov å håpe at man snart finner den delen hvor taleregistratoren og ferdskriveren befinner seg. Hvis de fortsatt er brukbare til noe, da.

 

Les mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Godt at de forsatt holder på med letingen. Spørsmålet er om taleregistratoren forsatt fungerer, eller om den er ødelagt av trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som eg synest blir intresangt er hva som førte til selve ulykken. Det er jo blitt en god del spekulasjoner. F.eks. terror, dårlig vedlikehold og mye mye mer.

Håper berre det ikke er så alvorlig at dei må skjekke alle 744 flyene.

 

Hva tror du som skjedd?

For min del tror eg det er en luke som har opnet seg på flyet, som deretter har ført til en eksplosjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper berre det ikke er så alvorlig at dei må skjekke alle 744 flyene.

 

Hva tror du som skjedd?

For min del tror eg det er en luke som har opnet seg på flyet' date=' som deretter har ført til en eksplosjon.[/quote']

Nja, det er vel lite som tyder på at det er noe slikt som har skjedd.

 

Den foreløpige rapporten som ble skrevet basert på de vrakrester man hadde, data sendt fra flyet, og annen info, tyder ikke på en eksplosjon i høyde. De mener flyet var stort sett intakt da det traff vannet, og at det traff i en relativt flat vinkel, og med vinger noenlunde level, men med stor kraft nedover (høy sink rate).

 

Ulykken har allerede ført til ekstra sjekk av visse komponenter. Air France har vel også fått noe kritikk for å ikke raskt nok etterkomme anbefalning (krav?) om å bytte ut noen komponenter fra visse produsenter. Etterforskerne virker ganske sikre på at problemer med fartsmålere (Pitot-tube) var en vesentlig faktor, og at disse iset ned. Hvis man er på cruise-level, på natten, og i stormfullt vær med turbulens, også plutselig mister hastighetsindikasjonen, får en lang rekke feilmeldinger, og får kastet flyet i sine hender fordi autopilot kobler seg ut, så er det ingen enkel oppgave å fly flyet.

 

Jeg tror etterforskerne er på sporet av hva som skjedde her, men de "sorte boksene" kan gi veldig mye ny og verdifull informasjon om hendelsesforløpet. Feks hvorvidt motorer også stoppet, om de gikk rett i en stall, om de var i ferd med å gjenvinne kontrollen da de traff vannet, osv, osv.

 

I tillegg er det basert på mye av den informasjonen man allerede har tilgjengelig, og såvidt jeg har forstått, noe av et mysterium hvorfor de fløy gjennom det værsystemet i det hele tatt. Mye tyder på at de fløy gjennom noe de burde fløyet utenom, av en eller annen grunn. Dette kan man forhåpenligvis få mer klarhet i dersom man finner ferdskriver og taleregistrator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innspill, Christian. Ikke første gangen fly har styrtet fordi de har blitt umulige å fly pga problemer med pitotrørene. Mener å ha lest et sted at en tilsvarende situasjon ble avverget fordi pilotene hadde tilgang til en håndholdt GPS. Den ga dem alt de trengte mtp fart, høyde og retning. Synd slike frittstående GPSer ikke er standard nødutstyr i cockpit. Da hadde kanskje ikke denne ulykken skjedd. Men hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant Jaran. Og det er vel fortsatt også veldig mange åpne spørsmål her, selv om etterforskerne ikke famler helt i blinde.

 

På en perfekt dag skal man jo kunne "fly på tabell" om man mister all hastighetsindikasjon. Altså ut fra en beregning av bla høyde og vekt sette en bestemt thrust, og så bare holde feks 3 grader nose up. Da vil flyet holde seg greit i luften. På en perfekt dag...

 

Her var det jo tydeligvis en betydelig værfaktor, for alt hva vi (jeg) vet kan flere vitale systemer gått føyka, og jeg kan bare forestille meg hvor heftig det må være å sitte i stummende mørke mens man kjemper mot kjedsomhet og søvntrang, for så i løpet av et sekund bli kastet inn i en slik situasjon. :eek:

 

Nå er det jo ikke sikkert det har foregått på den måten altså, mye tyder vel på at de var i kraftig turbulens og dermed veldig våkne, men jeg vil tro overraskelsesmomentet kan ha vært rimelig stort likevel.

 

Håper de finner svarene her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, vedrørende GPS, så tror jeg det hadde hatt begrenset effekt i denne episoden, hvis vær og vind var som jeg har fått inntrykk av.

 

Husk at hastighets-vinduet de må holde seg innenfor på cruise-level er temmelig smalt (+- 40-50 knop eller noe sånt?). En GPS kan ikke si noe om IAS, så selv om du klarer å opprettholde en jevn fin hastighet over bakken, er det langt i fra noen selvfølge at det vil være innenfor hastighetsvinduet gjennom luften.

 

For at det skal fungere må man ha et rimelig nøyaktig anslag av vindhastighet og retning, også beregne/kompensere for dette. Nå vet jeg ikke hva det var der dette flyet gikk ned, men det er jo ikke helt uvanlig med vindhastigheter oppi flere hundre knop, og da vil jeg mene at hastighet over bakken verdiløst... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...