Gå til innhold

SAS prioriterte pasient med Kongen ombord


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Lørdag kveld måtte siste SAS-maskin fra Tromsø (SK4423) til Oslo ned i Bodø pga at en passasjer fikk et epileptisk anfall. Flymannskapet vurderte at hun trengte legehjelp fort. Flyet snudde litt sør for Hemmavan i Sverige, og landet fra øst. Passasjeren ble hentet av abublanse og kjørt til sykehuset. Kongen var ombord, han har vært på NM i skiskyting på Bardufoss.

 

Mens de stod parkert i Bodø, kalte et av Lufttransports ambulansefly tårnet for å få klarering fra Bodø til Oslo for ambulanseoppdrag. SAS-kapteinen hørte dette, kalte opp ambulanseflyet og spurte om hvilket oppdrag han hadde. Han skjønte sikkert at en sen ettermiddagsflight på en lørdag var viktig, og han visste at tåka er tett på Gardermoen i ettermiddag/kveld. Han spurte derfor Lufttransports piloter nærmere om antall personer ombord og om oppdraget.

 

Ambulanseflyets mannskap kunne fortelle at de skulle fly en pasient som skulle transplanteres, og at dette var muligheten hans. METAR (værobservasjonen) for Gardermoen var at lavsiktsprosedyrer var innført. Dermed var Lufttransports mulighet for å lande på Gardermoen kraftig redusert, kanske umulig. SAS sine Boeing 737 har et autoland-system, noe Beach 200 som Lufttransport opererer, ikke har. Og Lufttransports pilot var veldig bevisst dette.

 

Da ga SAS-kapteinen følgende tilbud: Pasienten kunne reise gratis med dem, og være sikret at han kom til Oslo i kveld, noe som kunne være avgjørende for operasjon. Pasienten var på vei ut fra sykehuset i Bodø etter å ha fått dialyse; tydeligvis en nyretransplantasjon.

 

Sikkerhetsmessige forhold måtte imidlertid ordnes, bl a godkjenning av oppdraget fra SAS i Oslo, og å få personen gjennom sikkerhetskontroll – en celeber passasjer var tross alt ombord. SAS-mannskapet i flymaskinen jobbet intenst, og dette tok tid. Mange telefoner senere, var det endelig klart for å ta ombord pasienten.

 

P g a at det ikke finnes handling-personell på arbeid en lørdagskveld, måtte pilotene lage load sheet på egen hånd, etter å ha fått uplift på fuel. Dette håndteres normalt av SGS (“Trafikkontoret”) Vekt og balanse må stemme før trygg avgang kan gjøres i vestavind og regn! Tårnet i Bodø var aktiv i forhold til å finne de beste løsninger; å få personen gjennom sikkerhetskontroll, og ikke minst en “detalj” å finne noen som kunne kjøre traktoren som skyver 50 tonn fly bakover på kort varsel. Alt gikk til slutt bra.

 

Kapteinen minte et par ganger om at han var klar over den celebre passasjeren de hadde fremst på venstre side, men han var hele tiden fokusert på å få med “hovedpersonen”.

 

Kl 20:15 tok SAS4423 av fra Bodø. En proff avgjørelse av SAS-skipperen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Dagbladet fått fatt i historien

 

http://www.dagbladet.no/2011/04/04/nyheter/innenriks/medisin/fly/kongen/16061054/

 

"SAS sine Boeing 737 har et autolandingssystem, noe ambulanseflyene ikke har, som gjør det mulig å lande i tett tåke. Dette var piloten av ambulanseflyet veldig klar over, ifølge forumet på nettsiden flightsim.no."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartenkt og bra av kapteinen å improvisere og påta seg ambulanseoppdraget til Oslo. :)

 

MEN hadde de vurdert det som viktigere å prioritere at kong Harald kom seg fram uten forsinkelse framfor andre passasjerers liv og helse så hadde iallefall denne karen boikottet SAS på livstid!!

 

Så det imponerende her er de raske improviserte avgjørelsene fra kapteinen, men f.eks. at de mellomlandet i Bodø da en passasjer fikk epileptisk anfall skulle bare mangle, konge eller ikke konge om bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hele hendelsen kostet både 6 og 7 sifre, men det var ikke mye av det som kom fordi de skulle ha med seg en ekstra derfra igjen...

 

Når de først hadde divertet dit, så må de komme seg derfra igjen... så med eller uten en ekstra passasjer så blir ikke utgiftene for selskapet mye forskjellig.

 

Så spørs det ikke om noe av "godkjenningsprosessen" var å få ambulanseoppdraget overført fra Lufttransport til SAS, så Staten betaler nok en pris for det hele uansett.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da Torbjørn men, ikke så rent få med connection videre fra GEN. 30 etter hva jeg hørte. Disse annkommer 2 timer 30 min sent til Gen, og som IKKE lavprisselskap bokker vi om til hvilket som helst selskap som kan bringe pax fortest mulig frem til dest. Det koster ikke rent lite, holder ikke med min pris der. Det er full fare. Pluss de som ikke kom videre samme dag blir det hotel og komp i tillegg. Men for all del dette er noe alle selskaper burde gjort, om de hadde gjort det blir bare et spøsmål som blir hengende i luften. Det vi vet er at SAS gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...