Aslak Iversen Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Og i samme slengen starter de med sosial dumping. Elendig betaling, 8 dager ferie i året, og dersom du er syk mere enn 3 dager så får du sparken. Dette er selvfølgelig en katastrofe for DY pilotene siden HEL baserte piloter senere kan brukes for å fly DY sin produksjon ellers i nettverket, og det til en brøkdel av prisen for en DY pilot. Union busting på sitt beste, og Kjos viser sitt sanne ansikt. Så får vi se om DY pilotene klarer å stå imot. SAS forsøkte noe lignende i Sverige, og det greide SAS pilotene å sette en stopper for. Nå ligger ballen på DY pilotene sin halvdel, så får vi se om de har noe å si. Foreningen der ledes av oldtimere som har fylt lommene sine, og som ikke er særlig interessert i å vugge på båten. Tøffe tider fremover for DY. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Så får vi se om DY pilotene klarer å stå imot. SAS forsøkte noe lignende i Sverige, og det greide SAS pilotene å sette en stopper for. Nå ligger ballen på DY pilotene sin halvdel, så får vi se om de har noe å si. Foreningen der ledes av oldtimere som har fylt lommene sine, og som ikke er særlig interessert i å vugge på båten. Jo takk (og etterhvert farvel); sjømanns "forbundene" har kjørt nettopp det løpet i mange tiår. Alle tre. De snakker om forsikringer, møter, pensjonisttreff, men ei om det faktum at Norske sjømenn snart er borte vekk for godt. Samtidig bygges det rekrutteringsavdelinger alle andre steder enn i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 En meget skremmende utvikling dette her, mh.t. luftfarten var jo dette på vei inn i Sverige en del år før man så dette i Norge; både piloter og kabinansatte som blir ansatt i rekrutterings/vikar-selskap - som kun jobber på "nåde" for selskapet de har sitt daglige virke i; og lett å bytte ut. Så det skal bli spennende å se hvilken vei dette går, dersom det blir slik som på sjøen - er dette virkelig trist.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pasi Jorgensen Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Ja, slik er det vel mer eller mindre over hele fjøla mtp yrker, er ikke bare piloter og sjømenn som 'lider under pisken'. Virker som man skal ha flest mulig over i vikarbyrå lol, ja ja, det var vel satt litt på kanten...men bare litt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Det er spesifikke grunner til at de vil ha pilotene på kontrakter eller via vikarbyråer om du vil. Selskapet betaler da byrået som så betaler piloten. Pengene kan utbetales hvor som helst i verden, gjerne i et eller annet skatteparadis. Selskapet på sin side slipper arbeidgiveravgift, pensjonsforpliktelser og forsikringskostnader, dvs det bidras minimalt til fellesskapet. I Norge blir man sjelden ansatt i Norwegian til å begynne med, først er man på kontrakt via Parc i 6-8 måneder, deretter får man jobb i selskapet. Ryktene sier at Kjos truer sine piloter med millonbøter dersom de forsøker å stoppe dette. Pilotene på sin side har stevnet selskapet for arbeidsretten. Kjos er i harnisk, og det er ikke mye glis å spore for tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torstein Farsund Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Du hadde vel oppnådd en smule troverdighet hvis du hadde hatt en kilde til utblåsningen din. Jeg og kan komme med ubegrunnet oppgulp om en hver arbeidsplass om jeg ønsket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Kapteinskontrakten: En liten korrigering. Det er 8 dager fri pr måned, kontrakten nevner ikke rett til ferie med ett ord. EMPLOYMENT CONTRACT: PILOT I. Date This Employee Contract is made [date] between: II. Parties 1. and 2. • • Arpi Aviation, Estonia (“the Employer”) XX, XX, [address, birth date] (“the Employee”). III. Preamble The Employee will be rented out as staff to different airline companies on the basis of a contract between the Employer and such airline company (“the Present Lessee”). Nothing in this Employment Contract shall be deemed to create any employment relationship between the Employee and the Present Lessee, and consequently the Employee’s only employer from any legal or taxation perspective, shall be the Employer. IV. Terms and Conditions During the term of this Agreement, the Employee shall render services at the request of the Employer to the Present Lessee upon the following terms and conditions: 1. General Conditions 1.1 The Employer shall, subject as hereinafter provided, employ the Employee in the capacity of CPT. 1.2 The duration of the employment is 12 months, as from the time of accession, with a possibility of extension. 1.3 The Employee shall undertake and perform all such line duties as the Employer requires, in accordance with the from time to time applicable flight time limitations operated by the Present Lessee. The Employee will observe and comply with all instructions and regulations from time-to- time given to him by the Present Lessee. 1.4 In roistering the Employee for duty the Employee shall be entitled to have 8 days off in any full calendar month be allocated in accordance with the Present Lessee’s Flight Time Limitation Scheme (such days off may be Saturdays, Sundays or public holidays). The work pattern will decided by the Present Lessee. 1.4 The Employee is required to clear with the Present Lessee’s Flight Operations Department and have duly authorized in advance individual request for any changes to the published/official roster. 2. Commencement 2.1 The date as may be agreed in writing between the parties. 3. Remuneration 3.1 The salary consists of a fixed and a variable part. The fixed annual salary is NOK 348.000, and the variable salary is NOK 290 per hour. The Employer shall pay the Employee a monthly salary equivalent with 1/12 of the fixed salary, plus hourly pay for actual worked hours each month. The Employee’s bank account details shall be furnished in writing by the Employee to the Employer. 3.2 The salary shall be paid in EURO, converted from NOK based on the official current conversion rate between NOK and EURO each pay day. 3.3 The Employee is exclusively responsible for the payment of taxes in Estonia or any other country in the world, pertaining to any remuneration paid to the Employee by the Employer under this employment contract. 4. Accommodation and Transportation 4.1 The Employee shall be provided by the Employer with the airline standard hotel accommodation or apartment at base of operation and single room hotel accommodation at layover stations other than base at which he is required to perform his duties. 4.2 Notwithstanding clause 4.1, the Employee may choose to provide his own accommodation. If the Employee so chooses, he shall be paid a subsistence/housing allowance of NOK 5.000 per month. 4.3 The Employee shall be provided with suitable means of ground transportation to and from airfields at base and layover stations other than base, pursuant to the Present Lessees instructions and regulations. 4.4 The Employee shall be provided with an airline ticket at commencement and termination of the contract to and from the place of origin of the personnel and base or layover station, pursuant to the Present Lessees instructions and regulations. 4. Licenses and Legal requirements 5.1 The Employee shall produce evidence of all licenses, including personal insurance, held by him to the Employer and take such steps (if any) as may be required to qualify himself under the Estonian laws to undertake all duties assigned to him. 5.2 The Employee will be responsible for maintaining the validity of his flying license, medical, passport and airline pass and to ensure the these documents are carried with him whilst on duty and that these documents be made readily available for inspection by the Employer or by any approved Inspector from the Civil Aviation Authority with whom the Present Lessee holds its Air Operators Certificate or the relevant authority in any other country in which the Employee is required to operate. 5.3 The Employee shall abide by all laws of Estonia and any other state in which he may be required to perform his duties. 5.4 The Employee shall not consume alcoholic beverages of any kind in the period beginning 18 (eighteen) hours before the time at which he is roistered for duty. 5.5 The Present Lessee will add the name of the Employee to the Present Lessee’s Overseas Medical & Repatriation Personal Accident Insurance Policy but only in respect of incidents which may occur whilst the Employee is undertaking duties (excluding roistered days off) on behalf of the Present Lessee. 6. 6.1 Termination and Service Period A notice of 30 days is required for voluntary termination by both parties. The Employee recognizes and acknowledges that his services to the Present Lessee are required throughout the entire term of the individual service period and the Employee may not terminate the Contract during the service period unless mutually agreed between the Employee and the Employer. The Employee acknowledges that should he be in breach of the Contract due to his failure to complete the service period it is recognized that the Present Lessee is likely to suffer substantial losses by virtue of the need to engage a replacement pilot to enable the Present Lessee to meet its contractual obligations and in relation to consequential losses if it is unable to do so. The Present Lessee’s losses may be directed at Employer. Accordingly it is agreed that the Employee will be liable to reimburse the Employer for all such costs. 6.2 6.2 Should the service agreement between the Employer and the Present Lessee relative to the provision of the Employee’s services to the Present Lessee be terminated and the Employer cannot offer the Employee another position with any other lessee, the Employer may terminate this Contract according to clause 6.1 above. 5.3 The Employer may terminate this Contract with immediate effect and at any time if the Employee, during the terms of this Contract 6.3.1commits any grave misconduct or misconduct or any conduct tending to bring himself or the Employer or the Present Lessee into disrepute or breach or non-observance of any of the conditions of this Contract, or 6.3.2without just cause willfully neglects or fails or refuse to carry out any of his duties thereunder, or 6.3.3is adjudged bankrupt or compounds with his creditors, or 6.3.4 is convicted of any criminal offence, or 6.3.5 fails to pass or maintain the standard Airline Pilots medical, or 6.3.6 fails to pass or maintain the ATPL license, or 6.3.7fails any initial or periodic simulator/aircraft training or proficiency check or line check carried out by or on behalf of the Present Lessee or fail to maintain the required standard. 6.4 If the Employee is terminated in accordance with clause 6.3, the Employee is entitled to so much of his salary as have accrued to the date of such termination without prejudice to any prior subsisting claims of either party. 6.5 The Employee shall, following the end of his services to the Present Lessee, return to the Present Lessee all manuals, items of uniform, identity card and any other items of property issued to the Employee by or on behalf of the Present Lessee. A final clearance certificate from the Present Lessee duly signed by the Employee evidencing that the forgoing requirement has been complied with, will be required by the Employer. 6.6 In the event of this Contract being terminated in accordance with 6.1 6.2 or 6.3 hereto the Employee hereby agrees that the Employer may retain all outstanding allowances and salary payments which are due to the Employee and offset such retained payments against any/all training costs incurred by the Employer by any Present Lessee. 6.6 The Employee agrees that he will not, during the terms of this Contract or for a six month period thereafter, offer himself in direct employment to any Present Lessee without the prior consent and written agreement of the Employer. 7. Incapacitation and Death 7.1 If, during the terms of this agreement, the Employee shall be incapacitated through accident, ill- health or otherwise prevented from efficiently performing his duties thereunder, then should any period of such incapacity extend for 3 consecutive days or more (being days the Employee would otherwise have been roistered for duty) or for a total of 5 such days in any period of two months, then 7.1.1the Employer shall not be liable to make payment of salary to the Employee in respect to the total duration of any such periods of incapacity and 7.1.2the Employer shall be entitled to terminate this Contract by notice in writing to the Employee. 7.2 In respect of any period of incapacity through accident of ill health extending for 3 consecutive days or more, the Employee shall, at his own expense, furnish to the Employer a certificate from a registered Medical Practitioner setting out the nature of such incapacity and the probable extent of the period of incapacity. 7.3 The Employee shall, at any time during the period of this Contract submit at the request of the Employer to a Medical Examination by any registered Medical Practitioner nominated by the Employer and shall, as part of such examination, submit to any x-ray or other diagnostic tests and procedures proposed. 7.4 It shall be the responsibility of the Employee to ensure that he has all necessary vaccinations/ inoculations required for any state in which he may be required to perform his duties and that all such vaccinations/inoculations are kept up to date. The Employee will also ensure that he is inoculated as a protection against influenza and any other such infectious diseases as the Employer may direct. 7.5 The Employer shall have any liability whatsoever in the event of death or injury to the Employee or in the event of loss/damage to the Employee’s property when such harm/loss occurs when the Employee is not undertaking roistered duties on behalf of the Present Lessee and the Employee shall ensure that he makes his own adequate insurance agreements to covers such risks. Liability in respect of any incident which occurs whilst the Employee is undertaking roistered duties on behalf of the Present Lessee will be strictly in accordance with Estonian law. 8. Taxes 8.1 The Employee undertakes and accepts responsibility to comply with all of his income tax to the Estonian authorities, national insurance, personal incident/accident insurance and all other personal tax obligations. 9. Law 9.1 This Contract shall be governed by Estonian law. 10. Contractual revision 10.1 This Contract may not be altered unless in writing by mutual agreement between the parties. 11. Effectuation 11.1 This Contract shall not become binding until it is executed by the Employer. This Contract supersedes all prior agreements/contracts, whether written or oral between the Employee and the Employer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Men hvilken kontrakter har de norske pilotene som er ansatt pr idag da? Om dem har kontrakt direkte med DY vil norsk lov sette en delvis stopp for dette, da det ikke gis adgang til og si opp ansatte for så leie inn folk for å ta den jobben i ettertid sånn helt uten vidre. Man skal ha en saklig begrunnelse for å si opp ansatte, så her må DY komme opp med noe sikkelige oppgulp skal dem klare og gjennomføre dette i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Slett ikke. Det ber bare å programmere et fly fra HEL base inn i Norge og la det fly norsk produksjon. Om ikke DY pilotene har en avtale som spesifikt sier at DY produksjon i Norge (eller SE/DK for den slags skyld) skal flys med DY ansatte piloter, under DY vilkår, så har de ingenting de skal ha sagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Er ikke så enkelt. Om DY har ansatt piloter selv idag, så kan dem ikke bare sparke disse. Her er det Arbeidsmiljøloven som trer inn. Hvordan skal dem klare å kvite seg med dem på lovlig vis i såfall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torstein Farsund Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Takk 9. Law 9.1 This Contract shall be governed by Estonian law. Fra den estiske loven og Holiday Act §9-1 finner vi følgende: The duration of an annual holiday is twenty-eight calendar days, except in the cases prescribed in subsections (2) and (3) of this section (http://www.legaltext.ee/et/andmebaas/tekst.asp?loc=text&dok=X50054K2&keel=en&pg=1&ptyyp=I&tyyp=SITE_X&query=Holidays+Act) Så ferie får de nok. Ellers står det jo i loven at den ansatte er ansvarlig for å betale skatt til Estland eller hjemlandet. Dette avhenger av antall dager pilotene jobber i utlandet (Her: Estland). Her finnes svarene på når det skal betales skatt hvor: http://www.skatt.no/skatt/tema/utland/. Lønnen betales slik jeg kan forstå fra Estland. Etter det jeg kan finne etter et raskt googlesøk så er Arpi Aviation AS et norskregistrert selskap med kontor i Estland. Fra dette kontoret skal de leie ut piloter til Norwegian. Finner ikke mye spor til noen skatteparadiser, fortell gjerne mer hvis du vet noe mer om eierskapsstrukturen som jeg ikke klarer å finne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Er ikke tilhenger av sånne kontrakter, men vil tro i dette tilfelle det er i tilfelle at de feiler på det finske markedet. De ønsker nok en mulighet til å trekke seg ut av det finske markedet uten å sitte igjen med en haug av crew som de ikke får utnyttet. Men, jeg har stor tro på lokal forankring. Så hvorfor de ikke søker finske crew synest jeg er fryktelig dumt. Dukker vel opp i media etterhvert, det gjør det meste som er litt muffins, da får vi kanskje en begrunnelse fra Norwegians synsvinkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Jeg vet ikke helt hva det er du vil frem til, Torstein. Kontrakten er lousy, uansett hva man sammenligner med. Norskregistrert flyselskap som opererer i Finland med crew fra et norsk rekrutteringsselskap basert i Estland. Piloter fra? Ikke ett øre til finske myndigheter når det gjelder f.eks. arbeidsgiveravgifter. Du kan ikke bruke norske regler for hvor man skal betale skatt når det gjelder utenlandske piloter som jobber i et tredje land. Disse gutta vil få betalt fra Arpi, og hvordan de ordner seg med skatt, etc, er fullstendig opp til dem selv. Sjefen for Arpi kan di selv google litt på. Ellers vil jeg anbefale deg å følge diskusjonen på PPrune: NAX Helsinki base Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torstein Farsund Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Lønn og betingelser har jeg ikke bakgrunn for å uttale meg om, der vet du mye mer enn meg. Det jeg vil frem til er at et selskap som opererer i en stat ikke kan overstyre for eksempel den gjeldende stats lov om arbeid. Da tenker jeg på blant annet ferie og oppsigelse. Jeg har ikke sjekket hva estiske lover sier om oppsigelse, så om den tre-dagers regelen ved sykdom som er oppgitt i kontrakten er gyldig eller ikke vet jeg ikke. Men jeg er veldig enig med deg i at den ikke er heldig for arbeidstaker. Når det gjelder skatt må hver enkelt arbeidstaker (her:pilot) følge sitt lands lover for skattebetaling, enten det er Norge, Finland, Estland eller hvilket som helst land i verden. Disse kan selvfølgelig variere fra land til land, men er uavhengig av hvor arbeidsgiver er registrert. Spesielle skatteregler kan gjelde når arbeidstakers skattermyndighet har avtale med arbeidsgivers opphavsland. Poenget mitt er at det i utgangspunktet ikke spiller noen rolle hvor lønnsutbetalingen kommer fra. Estland har meget fordelaktige skatteregler, men å begynne å snakke om skatteparadis i dette tilfellet er meget søkt. Men ja, du har rett i at den finske stat ikke får noe som helst glede av skatter og arbeidsgiveravgift i dette tilfellet. Du skriver at det er opp til den enkelte hvordan han ordner seg med skatt, det er ikke riktig. Han må følge lovene i det landet han er statsborger i. Kontrakten er gjerne lousy, kanskje er det moralske hensyn som ikke er ivaretatt og det er fullstendig legimit å kritisere, men utgangspunktet for diskusjonen må være korrekt. Det er hva jeg vil frem til. Skal sjekke ut PPrune. Ha en fortsatt fin helg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torstein Farsund Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Da har saken funnet veien til media. Mer info her og her . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Ja, og Kjos har tatt dekning. Han er resevert for gladnyhetene, en Kjos uten glis er ingen mediaKjos. det tar seg ikke ut. Når de bare avviser at det er noen konflikt/uro, så er det årets understatment. I første rekke gjelder det instruktørene som blir truet med millionbøter dersom de ikke instruerer de nye pilotene. I et større perspektiv gjelder det hele pilotkorpset i NAX OG piloter i Finland/Skandinavia generelt. Det er ikke bare en eller to piloter i NAX som er imot dette. Det er også morsomt å lese kommentarer på nett. Kjos & Co har garantert folk som sitter og kommenterer kontinuerlig på nettet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torstein Farsund Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Ja, det er en interessant sak dette. Norske piloter har foreløpig vært skjermet fra konkurranse med importert arbeidskraft, sett bort i fra svensk og dansk crew (og noe polsk), men disse har vel hatt samme lønnsbetingelser som de norske. Nå sier jo Norwegian at de innleide pilotene ikke skal fly i Norge, men det er jo ikke gitt at det ikke er noe som vil skje på sikt. Det vil jo da selvfølgelig ha stor betydning for norske piloter, på samme måte som det har vært for andre konkurranseutsatte yrkesgrupper i Norge etter at de europeiske arbeidsmarkedsgrensene ble åpnet på vidt gap. Blir spennende å følge utviklingen her. Det er også morsomt å lese kommentarer på nett. Kjos & Co har garantert folk som sitter og kommenterer kontinuerlig på nettet. De "pilotkritiske" kommentarene tror jeg nok er veldig autentiske og kommer fra folk som har opplevd akkurat det samme som pilotene. Det er ikke en liten andel norske arbeidstakere som har mistet jobben til billigere utenlandsk arbeidskraft, og de har vel vanskelig for å forstå hvorfor piloter skal skjermes mer enn elektrikere, snekkere, sjømenn, malere, programmerere, kundebehandlere osv., listen er lang. Først og fremst bunner nok kritikken i det at selv om lønnen konkurreres ned vil den, basert på denne kontrakten, være betydelig høyerere enn en norsk gjennomsnittslønn. Og det i en yrkesgruppe som i lang tid har hatt svært gode lønns- og arbeidsbetingelser. Jeg forsvarer ikke denne kritikken, bare forklarer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Selvfølgelig er janteloven inne i bildet her også, men etter å ha fulgt NAX kommentarer i flere år, så er jeg overbevist om at de har folk som har som oppgave å skrive NAX positive kommentarer når noe skjer. De er nemlig veldig flinke til å håndtere media på alle nivåer. Både når det gjelder å skjule hendelser og når det gjelder å glatte over negative situasjoner. Og ikke minst, de greier å få enhver NAX sak til å bli noe stort og positivt. Selv når de kjøpte inn antikvariske deicer biler, så ble det til en mediesak der: Norwegian kjøper "state of the art" utstyr. HEL saken dreier seg ikke bare om lønn, men også ansettelsesbeskyttelse. 3 dager syk, og farvel. Jeg vet du sier at Estisk lov gjelder vedrørende ferie, men hvor mye tror du Estiske myndigheter bryr seg om piloter som bor og jobber i Finland? Dette er akkurat som når Ryanair sier at irsk lov gjelder for ansatte i Norge, og at de sparker folk akkurat som de vil fordi Irsk lov gir dem adgang til det. Tror du irske myndigheter bryr seg? Til sist dreier dette seg også om hvordan NAX sin ledelse (Det er Kjos, det) behandler sine ansatte når ikke alt går hans vei. Det som skjer bak kulissene nå er ikke pent. Trusler er ikke god ledelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torstein Farsund Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg er veldig enig med deg i at det smaker ganske så beiskt av hele saken. Og med tanke på den goodwill Norwegian har bygget blant både ansatte og kunder helt siden oppstarten forundrer hele denne situasjonen meg ganske mye. Jeg hadde kanskje ikke trodd at de skulle synke så dypt. Det er definitivt punkter i kontrakten, utenom lønn som du sier, som ikke er Norwegian verdig. Skal bli spennende å se hvordan Norwegian håndterer dette videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Kjos til personalet: Det er utrolig trist å lese Dagens Næringsliv i dag og å se at noen anonyme internt forsøker å ødelegge det vi prøver å bygge opp. Kanskje enda tristere når det fremstår som et samlet pilotkorps som står bak, piloter jeg føler jeg har ett veldig nært forhold til. Det er en hensikt vi har med dette vi gjør i Finland, å ta vare på og sikre de arbeidsplassene vi har. Slik jeg har fortalt er ikke disse sikre i den situasjonen vi i dag befinner oss i. Uten at vi greier å bygge ett sterkere og større Norwegian, vil selskapet på sikt bli for lite til å greie seg i den turbulensen vi ser komme. Vi har ganske enkelt ikke stor nok kritisk masse til å nå de kostnivåene vi må ha for å forbli en sunn selvstendig aktør i fremtiden. I beste fall vil resultatet da bli en nedskalering for å gi plass til nye fremtidige aktører med bedre konkurranse evne, og da har nedturen virkelig startet. Det er virkelig utrolig trist å se at noen heller finner glede i å prøve å rive ned det vi gjør for å prøve å styrke arbeidsplassene våre. Slike utspill kan ikke ha andre formål enn å forsøke skade Norwegian. Ellers kunne man latt frustrasjonen sin få utløp på intranettet vårt, Red Nose. Selv ikke mot en konkurrent ville jeg tillatt slike utspill som det vi har sett i Dagens Næringsliv i dag. Enda mer sårende er det da å få det fra egne, når hensikten virkelig er å beskytte egne arbeidsplasser. Så kanskje er tiden inne for å si at nok er nok Bjørn, alt har sin tid. Det er mildest talt merkelig når en sjef først truer med økonomiske sanksjoner, deretter lyver han media opp i ansiktet ved å holde frem en modifisert kontrakt, og så avslutter han med å grine og truer med å gå av dersom han ikke får viljen sin! Det er så trist! Veldig trist! Utrolig trist! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Dere kan jo se om dere finner et firmanavn og navnet på daglig leder i denne artikkelen: ARPI Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.