Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag!

 

Snart kommer som kjent ganske radikale endringer i luftrommet rundt ENGM.

Jeg tror alle dere som sitter som ATC på gardermoen kommer til å få et rent kaos når alle piloter, nye som gamle, skal inn og ut.

 

Jeg vet at jeg selv garantert kommer til å slite med endringene. Det er ikke alltid kartene gir deg et godt inntrykk over hvordan en skal ligge på approachene til de forskjellige runways (Har selv hatt en interessant opplevelse på en MES4L approach da minimum level ikke alltid er en god indikator på hvor høyt du skal ligge..)

 

Jeg ber derfor ydmykt dere som har god kontroll over dette om å skrive en "guide" til oss som ikke har så god oversikt. Det hjelper garantert meg og andre piloter, og det hjelper garantert dere hvis dere feks kan linke til guiden om nye ENGM i ATIS/Controller info, etc, når utenlandske piloter skal inn.

Skrevet

Kartene burde være oversiktlige, noe som dem er. Selv om jeg kan forstå at noen vil slite med å tyde dem.

 

Vent til de offisielle kartene kommer ut, og se om du forstår noe av dem. Hvis ikke så skal jeg eller andre hjelpe deg og de som trenger det! :) Dette går nok fint!

Skrevet

Nå tok jeg meg selv som et eksempel for å illustrere at det ikke er sikkert alle takler overgangen like godt.

 

Denne "guiden" jeg snakker er ikke til meg personlig, men for å gjøre det greiere for alle som faktisk klarer det. Når flesteparten sitter med gammel AIRAC og det kommer en hel masse folk inn på gamle approacher får dere i ctrl/approach det vanskelig, det er garantert!

 

En kort artikkel/introduksjon til nye ENGM med link i controllerinfo tror jeg hjelper veldig.

 

 

Skrevet

AIRAC-overgangen vil nok bli et problem i starten, dette får vi bare ta som det kommer.

 

Men det med point merge, piloter trenger bare å tenke på det som en helt vanlig STAR som du flyr inn. følg høyderestriksjoner og fartsrestriksjoner. Når du havner i "vifta" kan du forvente å få fly direkte til merge-punktet (som allerede ligger i FMCen din som en del av STARen) så fort som trafikk tillater det :)

Skrevet

Er det noen som tar for seg en ny brief på hvordan ATC skal omstille seg? Kunne jo blitt gjort på TS/Skype eller lignende?

 

Ikke alle med controller rating for ENGM var tilstede under FLG. Eller var der i lokalet når briefen ble holdt.

 

Kommer det en sectorfil update denne uken?

Skrevet

Oslo LOP dokumentet som ligger på vaccsca vil bli oppdatert (denne: http://www.vatsim-scandinavia.org/ATC/Local%20Procedures/Norway/ENGM-Gardermoen).

 

Vil også bli store endringer på oslo kontroll, 8 sektorer og ikke 5 som før. Sektorene heter nå 1,2,3,4 osv og ikke s,n,k,w og e.

 

Skal prøve å få ut en "basic guide" for ATC iløpet av kvelden. LOP dokumentet som går inngående i prosedyrene kommer iløpet av måneden.

Skrevet

Og dette er hva som kommer til å stå i AIP Norge fra og med i morgen:

 

Prosedyrer for ankommende IFR-flyging

 

a. Fly med MNM 160 KT IAS til DME 4 GP under ILSinnflyging

eller DME 5 GRM under VOR/DME-innflyging,

med mindre en annen hastighet er instruert om av ATC

 

b. Ventemønster er etablert for hvert STAR startpunkt som

beskrevet på STAR kart.

 

c. Ventemønster TEKVA etablert i Sverige for trafikk på ESEBA

STAR, REF AIP Sweden.

 

d. Ventemønster i Oslo TMA er etablert på STAR.

 

e. Disse spesielle punktene er IKKE en del av publisert STAR

prosedyre, men kan bli tatt i bruk av lufttrafikktjenesten ved

ikke planlagt stenging av en eller begge rullebaner.

• LULIL, MAVUL, ODAXI, ETSUX

 

f. ENGM STAR er basert på Point Merge System (PMS), som

legger til rette for Basic Continuous Descent Operations

(B-CDO). Hver STAR har segmenter som tilsammen utgjør

en “sequencing leg” som er på samme ekvi-distanse fra et

felles punkt, Merge Point (MP). Alle STAR prosedyrer er

beskrevet fra STAR startpunkt via siste punkt før MP, hvor en

instrument innflygingsprosedyre kan påbegynnes.

Ankommende trafikk etablert på STAR må til enhver til være

forberedt på å bli klarert direkte til MP. Etterfølgende

luftfartøy kan således bli instruert direkte mot MP så snart

tilstrekkelig avstand til foranliggende luftfartøy er oppnådd.

Slik vil en presis sekvens kunne opprettholdes samtidig som

luftfartøyet kan opprettholde egen navigasjon (LNAV).

Luftfartøy skal, hvis ikke annen klarering er gitt av

lufttrafikktjenesten, etterfølge de høyde- og

hastighetsrestriksjoner som gjelder for angjeldende STARprosedyre.

 

g. ENGM Merge Points (MP):

• ABUBA, RUVAS, UVAKO, ELRAT

 

h. Ved forberedelsene til nedstigning, må luftfartøybesetningen

være forberedt på hastighetsreduksjoner pålagt av

lufttrafikktjenesten som er lavere enn beskrevet for

angjeldende STAR prosedyre.

 

i. Hastighetsreduksjoner før TMA-grense må påregnes.

Planlegg nedstigning slik at høyderestriksjoner følges også i

tilfelle lufttrafikktjenesten pålegger hastighetsreduksjoner.

 

j. Det er meget viktig at høyde- og, eller

hastighetsbegrensninger beskrevet i STAR prosedyre eller

pålagt av lufttrafikktjenesten følges. Lufttrafikktjenesten må

informeres ved alle avvik fra pålagte restriksjoner.

 

k. Klarering for videre nedstigning vil bli gitt av

lufttrafikktjenesten etter påbegynt sving mot MP.

 

l. Luftfartøybesetningen må være forberedt på hastighetsreduksjoner

etter mottak av innflygingsklarering.

 

m. Vektorering vil normalt ikke benyttes. Luftfartøybesetningen

forventes å navigere langs prosedyrens RNAV-trekk (LNAV)

inntil etablering på sluttinnlegget.

 

 

Prosedyrer for avgående IFR-flyginger

 

a. Utflygingsinstruksjoner tildeles i form av P-RNAV SID.

Omnidirectional departure er tilgjengelig for fly som ikke er

P-RNAV sertifisert.

 

b. Samtidige avganger fra paralelle rullebaner foretas. ACFT må

følge forlenget RWY senterlinje nøyaktig inntil sving

innledes som publisert i utflygingsrute eller som instruert fra

ATC.

 

c. ATC vil kunne radarvektorere luftfartøy vekk fra SID. ENGM

TWR vil kunne yte radartjeneste til identifiserte flyginger

uten å informere luftfartøyet om at det er radaridentifisert.

 

d. Bytte av frekvens vil bli instruert om av ENGM TWR.

 

e. Marsjhøyde vil bli utstedt av OSLO APPROACH eller

OSLO CONTROL etter avgang.

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...