Christer AH Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 God dag! Snart kommer som kjent ganske radikale endringer i luftrommet rundt ENGM. Jeg tror alle dere som sitter som ATC på gardermoen kommer til å få et rent kaos når alle piloter, nye som gamle, skal inn og ut. Jeg vet at jeg selv garantert kommer til å slite med endringene. Det er ikke alltid kartene gir deg et godt inntrykk over hvordan en skal ligge på approachene til de forskjellige runways (Har selv hatt en interessant opplevelse på en MES4L approach da minimum level ikke alltid er en god indikator på hvor høyt du skal ligge..) Jeg ber derfor ydmykt dere som har god kontroll over dette om å skrive en "guide" til oss som ikke har så god oversikt. Det hjelper garantert meg og andre piloter, og det hjelper garantert dere hvis dere feks kan linke til guiden om nye ENGM i ATIS/Controller info, etc, når utenlandske piloter skal inn. Siter
A L Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Kartene burde være oversiktlige, noe som dem er. Selv om jeg kan forstå at noen vil slite med å tyde dem. Vent til de offisielle kartene kommer ut, og se om du forstår noe av dem. Hvis ikke så skal jeg eller andre hjelpe deg og de som trenger det! Dette går nok fint! Siter
Birger Blomvik Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Vi som abbonerer på AIP Norge fikk de for ca. 1 måned siden. Pakken var så stor at den måtte hentes på Post i butikk. Så her er alt klart... :cool: Siter
Christer AH Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Skrevet 25. mars 2011 Nå tok jeg meg selv som et eksempel for å illustrere at det ikke er sikkert alle takler overgangen like godt. Denne "guiden" jeg snakker er ikke til meg personlig, men for å gjøre det greiere for alle som faktisk klarer det. Når flesteparten sitter med gammel AIRAC og det kommer en hel masse folk inn på gamle approacher får dere i ctrl/approach det vanskelig, det er garantert! En kort artikkel/introduksjon til nye ENGM med link i controllerinfo tror jeg hjelper veldig. Siter
Daniel Klepp Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 AIRAC-overgangen vil nok bli et problem i starten, dette får vi bare ta som det kommer. Men det med point merge, piloter trenger bare å tenke på det som en helt vanlig STAR som du flyr inn. følg høyderestriksjoner og fartsrestriksjoner. Når du havner i "vifta" kan du forvente å få fly direkte til merge-punktet (som allerede ligger i FMCen din som en del av STARen) så fort som trafikk tillater det Siter
Birger Blomvik Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Og for de som ønsker å abbonere på Norsk AIP, samt å få alle oppdateringer for ett år til 700,-: Her er link http://www.norskaero.no/index.cfm?tmpl=butikk&&a=product_inline&b_id=187839&b_kid=187341 Siter
Even Rognlien Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Kartene er også tilgjengelige her: http://www.ead.eurocontrol.int/eadbasic/pamslight-2F49CF3CF9904A79C666862BD2C9E3A1/I7E7OQ2XN7MZO/EN/AMDT/ENR_AD_GEN/AIRAC/001-2011/EN_Amdt_D_2011_001_en_2011-04-07.pdf Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Når kommer denne til aktiv?Må vel skaffe meg ny airac:P Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 Er det noen som tar for seg en ny brief på hvordan ATC skal omstille seg? Kunne jo blitt gjort på TS/Skype eller lignende? Ikke alle med controller rating for ENGM var tilstede under FLG. Eller var der i lokalet når briefen ble holdt. Kommer det en sectorfil update denne uken? Siter
Anders Henriksen Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 Oslo LOP dokumentet som ligger på vaccsca vil bli oppdatert (denne: http://www.vatsim-scandinavia.org/ATC/Local%20Procedures/Norway/ENGM-Gardermoen). Vil også bli store endringer på oslo kontroll, 8 sektorer og ikke 5 som før. Sektorene heter nå 1,2,3,4 osv og ikke s,n,k,w og e. Skal prøve å få ut en "basic guide" for ATC iløpet av kvelden. LOP dokumentet som går inngående i prosedyrene kommer iløpet av måneden. Siter
Christian Zhang Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 Kartene er også tilgjengelige her:http://www.ead.eurocontrol.int/eadbasic/..._2011-04-07.pdf Linken funket ikke. Siter
Even Rognlien Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 http://www.ead.eurocontrol.int/eadbasic/pamslight-45C68FFA2DC409A0196EEA5FFF3994D1/I7E7OQ2XN7MZO/EN/AMDT/ENR_AD_GEN/AIRAC/001-2011/EN_Amdt_D_2011_001_en_2011-04-07.pdf Linken går ut etter en dag... Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 Schrödingers Katt hadde et lite innslag om Point Merge for en stund siden. 16:40 inn i programmet. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/710718/ Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 Og dette er hva som kommer til å stå i AIP Norge fra og med i morgen: Prosedyrer for ankommende IFR-flyging a. Fly med MNM 160 KT IAS til DME 4 GP under ILSinnflyging eller DME 5 GRM under VOR/DME-innflyging, med mindre en annen hastighet er instruert om av ATC b. Ventemønster er etablert for hvert STAR startpunkt som beskrevet på STAR kart. c. Ventemønster TEKVA etablert i Sverige for trafikk på ESEBA STAR, REF AIP Sweden. d. Ventemønster i Oslo TMA er etablert på STAR. e. Disse spesielle punktene er IKKE en del av publisert STAR prosedyre, men kan bli tatt i bruk av lufttrafikktjenesten ved ikke planlagt stenging av en eller begge rullebaner. • LULIL, MAVUL, ODAXI, ETSUX f. ENGM STAR er basert på Point Merge System (PMS), som legger til rette for Basic Continuous Descent Operations (B-CDO). Hver STAR har segmenter som tilsammen utgjør en “sequencing leg” som er på samme ekvi-distanse fra et felles punkt, Merge Point (MP). Alle STAR prosedyrer er beskrevet fra STAR startpunkt via siste punkt før MP, hvor en instrument innflygingsprosedyre kan påbegynnes. Ankommende trafikk etablert på STAR må til enhver til være forberedt på å bli klarert direkte til MP. Etterfølgende luftfartøy kan således bli instruert direkte mot MP så snart tilstrekkelig avstand til foranliggende luftfartøy er oppnådd. Slik vil en presis sekvens kunne opprettholdes samtidig som luftfartøyet kan opprettholde egen navigasjon (LNAV). Luftfartøy skal, hvis ikke annen klarering er gitt av lufttrafikktjenesten, etterfølge de høyde- og hastighetsrestriksjoner som gjelder for angjeldende STARprosedyre. g. ENGM Merge Points (MP): • ABUBA, RUVAS, UVAKO, ELRAT h. Ved forberedelsene til nedstigning, må luftfartøybesetningen være forberedt på hastighetsreduksjoner pålagt av lufttrafikktjenesten som er lavere enn beskrevet for angjeldende STAR prosedyre. i. Hastighetsreduksjoner før TMA-grense må påregnes. Planlegg nedstigning slik at høyderestriksjoner følges også i tilfelle lufttrafikktjenesten pålegger hastighetsreduksjoner. j. Det er meget viktig at høyde- og, eller hastighetsbegrensninger beskrevet i STAR prosedyre eller pålagt av lufttrafikktjenesten følges. Lufttrafikktjenesten må informeres ved alle avvik fra pålagte restriksjoner. k. Klarering for videre nedstigning vil bli gitt av lufttrafikktjenesten etter påbegynt sving mot MP. l. Luftfartøybesetningen må være forberedt på hastighetsreduksjoner etter mottak av innflygingsklarering. m. Vektorering vil normalt ikke benyttes. Luftfartøybesetningen forventes å navigere langs prosedyrens RNAV-trekk (LNAV) inntil etablering på sluttinnlegget. Prosedyrer for avgående IFR-flyginger a. Utflygingsinstruksjoner tildeles i form av P-RNAV SID. Omnidirectional departure er tilgjengelig for fly som ikke er P-RNAV sertifisert. b. Samtidige avganger fra paralelle rullebaner foretas. ACFT må følge forlenget RWY senterlinje nøyaktig inntil sving innledes som publisert i utflygingsrute eller som instruert fra ATC. c. ATC vil kunne radarvektorere luftfartøy vekk fra SID. ENGM TWR vil kunne yte radartjeneste til identifiserte flyginger uten å informere luftfartøyet om at det er radaridentifisert. d. Bytte av frekvens vil bli instruert om av ENGM TWR. e. Marsjhøyde vil bli utstedt av OSLO APPROACH eller OSLO CONTROL etter avgang. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 6. april 2011 Skrevet 6. april 2011 AIRAC er nå ute hos Navigraph, og min første tur er allerede gjennomført Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.