Gå til innhold

Nytt Kjeviktårn


Andrew Thomsen

Anbefalte innlegg

Må nok si meg enig med deg, Andrew. Jeg likte heller ikke designet noe særlig. Men det er flott at du påtar deg "kontraktørjobben" i FSX :) Da vet vi at det blir bra. Som du sikkert allerede har forstått, så er Kristiansand Lufthavn, Kjevik, mitt hjertebarn. Jobbet fast på Kjevik i perioden august 1968 til sommeren 1970. Siden ble det mer sporadisk.

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh så du jobbet der ja. Kom dit rett etter du forsvant; da gikk det i Boeing 737-200, Boeing 737-100 (Busy Bee), og Fokker Fellowship og Friendship :smile:

 

Jeg likte ikke å flytte langt ned i skauen på sørlandet fra vestfold. Men etter rundt 15 år her nede, er det endel ting som fester seg. Jeg flyttet ned i 1970, og har besøkt Kjevik ofte siden da. Fornebu, Gardermoen og Kjevik er hovedflyplassene i mitt liv. Jobbmessig også mye bruk av Sola, Flesland og Kvernberget.

 

Men tilbake til Kjevik. Glad jeg laget det originale tårnet, som etter min mening er et mesterverk, tegnet av et sørlandsfirma. Før det forsvinner, skal jeg knipse flere bilder, så jeg kan lage en superdetaljert modell når jeg engang får lyst. Jeg er også glad jeg rakk å lage cargoen sånn noenlunde, før den plutselig var borte. Så nå gjenstår det et fotobesøk (til et fint personale som har hjulpet meg to ganger hittil), for å få bilder nok til å lage den noe kaotiske terminalen (blir demotivert bare av å se den :grin:), og knipsing av nytt tårn under bygging.

 

Kjeviksiden til Gunnar Flak anbefales: http://www.kjevik.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 12 åringen (reellt 12x4 :grin:), skal i det minste bruke legoklossene til å gjenskape det som bygges, om jeg liker det eller ei. Jeg skal også innrømme mitt første utkast var noe tynt. Har ikke bestemt meg om jeg skal prøve å gjøre det "bedre"...for det er heller ikke så enkelt. Uansett ser jeg at tårnet på Gardermoen (for å ikke snakke om terminalen), er noe hele verden ser etter. Men jeg har i alle fall sendt en mail til arkitektfirmaet der jeg pent spør om en større kopi av den knøttlille tegningen som finnes på fvn.no. Den er så liten at jeg forstår ikke hvorfor den ble lagt ut, egentlig. Hvorfor legge ut småbilder som er uleselige? Lever de ennå i Netscape 3.0 tider? Nettet er fullt av mysterier :whistle:

 

Hehe Tommy, PEZ kommentaren er i gang allerede. Hadde noen sånne før i tiden, ja, og ser en viss sammenheng :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg tror Wiig & Horgmo arkitektfirma har noe å ta igjen :grin:

 

Se på animasjonen i mitt første innlegg en gang til. Tårnet overvåker parkeringsplassene, ikke flyplassen. Greitt nok med tårnets utseende, men jeg kjøper IKKE plasseringen. Håper lufthavnsjefen og Avinor forlengst har oppdaget denne bittelille utskeielsen. Uansett hva DE gjør, blir det rett i AoN :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan love deg at siden til Gunnar Flak er flittig besøkt av undertegnede, Andrew. Heller ingen tvil om at eksisterende tårn er et særegent og flott stykke arkitektur. En liten digresjon i forbindelse med min tjenestetid på slutten av 60-tallet. Et av gjøremålene som jeg satte særlig pris på var innekspederingen av SAS sin Convair 440 Metropolitan som ankom Kjevik fra København daglig kl. 23:15 med retur 06:45 neste morgen. Det var vanlig å overnatte i ekspedisjonsbygningens andre etasje forbindelse med tjenesten på den tiden, men det var aldri nødvendig å ha med seg vekkeklokke. For på slaget 06:00 hver morgen ble jeg vekket av vakthavende SAS-mekaniker som fyrte opp doningen med påfølgende herlig eim av uforbrent fuel og kald eksos. Jo, det var tider det :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg å høre at flere setter pris på på godt tegnet arkitektur fra den tiden. Husker jeg rett, forekom også endel "modernistiske" bygg den gang, og de fleste løsningene så horrible ut. På Kjevik ble unntaket ny terminal og nytt tårn. Begge i en flott og ren design, i hvitt blandet med brunt. Terminalen som den fremstår i dag, ser kun bra ut fra baksiden. Fra flysiden har den blitt en grusom mix av diverse utbygg, malplasserte glassflater, pluss et nytt tillegg av "moelven" brakker, som charterturister iført sandaler hater når de ankommer (i sandaler) på vinterstid. Prøvd dette selv på gamle Gardermoen. Ankom fra Miami med 747 på vinteren. Vasset i slaps...med sandaler. Nix gate. Teite kommentarer fra mine kjære medpassasjerer. Skulle kjøpe nye sko på Miami International, men rakk det ikke pga Greyhound buss kombinert med amerikansk godstog. De er kilometerlange, og går ikke kjapt...skoinnkjøp goodbye...welcome flause på ENGM...

 

Hva fly angår, har jeg i die-cast SAS DC-6B og Vickers Viscount i skala 1:200. Jeg var ikke klar over Metropolitan. Ser ut til jeg må starte ny jakt for å få den inn i samlingen.

 

Vedlegger link til Viscount. Den er rålekker, og har ikke decals, men skikkelig silketrykk: SAS Viscount

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...