Gå til innhold

Arrival Airport


Kristoffer_Hansen

Anbefalte innlegg

Nå jeg er ute å flyr på vatsim, og nærmer meg destinationen min har jeg stort sett ikke lagt inn STAR og RWY på forhånd, siden jeg ikke vet hvilken RWY som er i bruk på flyplassen. Når CTR er online pleier jeg å få denne infoen litt sent syntes jeg da. Men er det da mulig og spørre CTR om hvilken RWY og STAR jeg kan forvente å få så jeg kan få lagt inn dette FMCen får jeg er på siste WPT? Eller er det noen standard for dette? Jeg som gjør noe galt kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks. bruke Vroute eller FSInn til å sjekke ATIS på destinasjonen lenge før du når siste waypoint. I tillegg er det mange som legger inn active RWY som kommentar (tekst) på TWR/APP frekvensen. Da ser du hvilken RWY du kan forvente. Deretter kan du ut ifra approach kartene dine se hvilken STAR du sannsynligvis får ut fra ruten din.

 

Ved å være litt proaktiv på denne måten vil du etterhvert "vite" hvilken STAR og RWY du får en god stund før du får beskjed av ATC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke værre enn å kalle opp atc og requeste; "inbound clearence for ****(din destinasjon)" da får du antagelig denne gitt ganske kjapt og du kan da beregne en god Top of Descent, sette freq for ils/vor o.l og briefe co-piloten om alle nødvendige prossedyrer. Er det ikke center men APP/TWR på ta gjerne kontakt med de på chat for å spørre om hvilken arrival de anbefaler du entrer på om du ikke finner ut av det via ATIS eller deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter opp ATIS for en grunn. Nemlig for at folk skal høre på den.

Når du når cruise starter man ofte å planlegge arrival. På dette tidpunktet er det fint å tune ATIS og høre på hvilken rullebane som er i bruk. I ifra dette kan du enkelt finne ut hvilken STAR du vil bli klarert.

 

Om ikke FMC sier det så bruk kart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...